Dodaj do ulubionych nasz włoski profil na Facebooku!

Przekazujemy tam informacje z Włoch, piszemy o nowościach na stronie,
publikujemy ekskluzywne zdjęcia z Włoch, porady pratyczne i mapki!
Wspominamy o promocjach, pięknych miejscach i aktualnych wydarzeniach.
Pierwszy kompleksowy portal dla turystów i osób zafascynowanych Włochami
Zima, Włochy Narty, Włochy Alpy, Włochy Dolomity, Włochy
Booking.com

Jakie włoskie miasto lubisz najbardziej?

  • Rzym
  • Wenecja
  • Mediolan
  • Florencja

Droga Polska - Włochy

Autostrady Austria opłaty
Autostrada A2 w Austrii, w okolicach Graz w lutym (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Polacy udający się na wakacje do Włoch zazwyczaj wybierają jedną z trzech najbardziej popularnych tras europejskich. Wszystko zależy od tego z jakiego miasta wyjeżdżamy i do którego z włoskich regionów chcemy dotrzeć. Poniżej postaramy się opisać różnice i opłaty na poszczególnych drogach oraz walory krajobrazowe.

WARIANT 1:
- Przekroczenie polskiej granicy ze Słowacją na przejściu w Chyżnym
- Przejazd słowackimi drogami krajowymi do Ziliny
- Z Ziliny do Bratysławy autostrada D1
- Przejazd przez Austrię autostradami A6, A4, S1 (obwodnica Wiednia) i A2 przez Graz do granicy włoskiej w pobliżu Tarvisio
- podróż autostradą A23 we Włoszech, a następnie A4 i dalej w zależności od wybranego kierunku

WARIANT 2:
- Przekroczenie polskiej granicy z Czechami autostradą A1 na Śląsku
- jazda autostradą numer 1 przez Olomouc i Brno w kierunku Wiednia
- ostatnie kilkadziesiąt kilometrów do granicy austriackiej pokonujemy drogami krajowymi o niezłym standardzie (ale nie autostradą)
- w Austrii kierujemy się na A5, na Wiedeń, a później na autostradę A2 przez Graz
- do Włoch wjeżdżamy poprzez włoską A23 w Tarvisio i dalej A4

WARIANT 3:
- Przekroczenie polskiej granicy z Niemcami w Zgorzelcu (podróż przez Polskę autostradą A4)
- podróż niemieckimi autostradami numer 4 przez Drezno, numer 72 przez Zwickau, numer 93 przez Regensburg i numer 9 oraz 8 w okolicach Monachium, na końcu autostradą 93 do granicy z Austrią
- przejazd przez Austrię autostradą A12 do Innsbrucka i A13 do granicy z Włochami
- po drodze przejazd przez Przełęcz Brenner (autostradą) na wysokości 1374 m.n.p.m.
- przejazd włoską autostradą A22 w głąb kraju

Autostrada A22 Włochy
Autostrada A22 we Włoszech, tuż przed granicą z Austrią (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

autostrada we Włoszech
autostrada A4 we Włoszech, zjazd Venezia Est (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Opłaty:
- na Słowacji należy kupić winietę w cenie 14 euro na miesiąc (powinna nam wystarczyć na podróż w obie strony)
- w Czechach także obowiązują winiety (należy pamiętać, aby kupić winietę jeszcze przed granicą w Polsce za około 90 zł/miesięczną albo w Czechach mieć korony)
- w Austrii kupujemy winietę za 8,80 euro, ważną przez 10 dni (w drodze powrotnej konieczny jest zakup kolejnej winiety, jeśli nasz urlop będzie trwał dłużej niż 10 dni)
- niemieckie autostrady są bezpłatne dla samochodów osobowych
- jeśli wybieramy wariant 3 i przejazd przez Przełęcz Brenner to na autostradzie A13 ustawione są dodatkowe bramki do poboru opłat. Mimo zakupu austriackiej winiety zobowiązani jesteśmy do dodatkowej opłaty w wysokości 8 euro
- we Włoszech płacimy około 0,10 euro za 1 km przejechanej drogi, opłaty uiszcza się na bramkach przy zjeździe z autostrady

Winiety na autostradach w Austrii
Autostrada A2 w Austrii w czasie wakacji (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Ciekawostki:

- na słowackich drogach krajowych szczególną uwagę należy zwrócić na tamtejszą policję. Liczne ograniczenia prędkości nawet do 40 km/h na niektórych odcinkach znacząco spowalniają podróż. Nawet najmniejsze wykroczenia są stanowczo egzekwowane przez słowacką policję, a mandaty za przekroczenie prędkości dochodzą do 800 euro. Polscy kierowcy zobligowani są do płatności gotówkowej w trakcie zatrzymania. Słowacka policja lubi przeprowadzać także drobiazgowe kontrole wyposażenia auta (takie jak dodatkowe żarówki, bezpieczniki, zawartość apteczki itp.). Wielu turystów odnosi wrażenie, że słowacka policja wykazuje się niezwykłą nadgorliwością w stosunku do polskich kierowców, niespotykaną w innych krajach Unii Europejskiej. Zobacz więcej na ten temat.

- w Austrii kontrole drogowe są rzadkością. Być może dlatego, że całą trasę pokonuje się autostradami. Należy za to zwracać uwagę na elektroniczne znaki informujące o ograniczeniach prędkości. Dopuszczalna prędkość często staje się niższa w dni deszczowe i w czasie zimy. Przy autostradzie częste są fotoradary, ale mandaty z nich nie są wręczane na miejscu, tylko wysyłane pocztą. Na autostradzie spotkać można też nieznakowane radiowozy policji (zazwyczaj są to Audi lub BMW).

- austriacka i niemiecka policja dużą wagę przywiązuje do zachowywania odpowiednich odstępów pomiędzy pojazdami na autostradzie oraz trzymania się skrajnie prawego pasa, gdy tylko jest wolny. Lewy pas na autostradzie służy wyłącznie do wyprzedzania wolniejszych pojazdów, a nie do notorycznej jazdy po tym pasie. Dużą uwagę przywiązuje się do sygnalizowania zmiany pasów. Niemieccy i austriaccy kierowcy jeżdżą niezwykle czytelnie.

- autostrada A2, szczególnie w okolicach Graz i Villach należy do jednych z najbardziej malowniczych tras w Europie. Duże wrażenie robią efektownie oświetlone tunele przez szczyty alpejskie.

- w 2015 roku paliwo na stacjach benzynowych przy austriackiej autostradzie było tańsze o około 30 euro centów od cen na stacjach benzynowych po włoskiej stronie. Warto więc zatankować do pełna jeszcze po austriackiej stronie.

- włoska autostrada A22 jest bardzo malownicza, a na ostatnich dwustu kilometrach przed granicą z Austrią większość znaków drogowych opisana jest w dwóch językach (włoskim i niemieckim), także obsługa na stacjach benzynowych i w przydrożnych restauracjach posługuje się obydwoma językami.

Łukasz Ropczyński

Zobacz także:

 
Booking.com