Dodaj do ulubionych nasz włoski profil na Facebooku!

Przekazujemy tam informacje z Włoch, piszemy o nowościach na stronie,
publikujemy ekskluzywne zdjęcia z Włoch, porady pratyczne i mapki!
Wspominamy o promocjach, pięknych miejscach i aktualnych wydarzeniach.
Pierwszy kompleksowy portal dla turystów i osób zafascynowanych Włochami
Zima, Włochy Narty, Włochy Alpy, Włochy Dolomity, Włochy
Booking.com

Jakie włoskie miasto lubisz najbardziej?

  • Rzym
  • Wenecja
  • Mediolan
  • Florencja

Najsłynniejsze włoskie dworce kolejowe

Poniższy artykuł opisuje wybrane włoskie dworce kolejowe należące do grupy Grande Stazioni. Większość z opisywanych stacji już teraz albo w najbliższych latach czeka gruntowna przebudowa (m.in. Venezia S. Lucia, Bologna, Genova i inne). W kilku przypadkach stary dworzec zostanie zastąpiony nowym centrum komunikacyjnym obsługującym koleje dużych prędkości, kolej regionalną, połączenie z lotniskiem, metro, autobusy, taksówki i komunikację miejską (np. Neapol). Grande Stazioni należąca do Ferrovie dello Stato przedstawia śmiałe wizualizacje budowy nowych stacji, których autorami są najwybitniejsi włoscy i światowi architekci. Wydzielenie specjalnej spółki z Ferrovie dello Stato zajmującej się tylko najważniejszymi dworcami we Włoszech ma zapewnić płynne finansowanie przy wielkiej narodowej modernizacji dworców.

Roma Termini
Dworzec Roma Termini (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Roma Termini - jest głównym dworcem kolejowym w Rzymie. Dworzec jest tzw. Stacją czołową, położony w samym centrum Wiecznego Miasta na Piazza dei Cinquecento, od którego ciągnie się słynna ulica Via Cavour. W 2006 roku nadano mu imię Jana Pawła II. Na dworcu Roma Termini krzyżują się dwie linie rzymskiego metra (A i B, trzecia linia jest w budowie i także będzie przebiegać przez Termini). Termini jest także głównym dworcem autobusowym. Dworzec posiada połączenia ze wszystkimi dużymi miastami Włoch i wieloma metropoliami Europy, m.in. z Paryżem, Wiedniem, Bazyleą i Monachium.

Budynek dworca wybudowano w latach 1947-1950 w stylu dojrzałego modernizmu, według projektu grupy włoskich architektów: Calliniego, Castellazziego, Fidagatiego, Montuoriego, Pintonellego i Vitellozziego. Bryła epatuje prostotą i wertykalną potęgą, hol z kasami został przykryty efektownym dachem. Do budowy dworca użyto głównie betonu, szkła i metalu.

Obecnie z Roma Terminii korzysta 480 tys. pasażerów dziennie, odjeżdża stąd 850 pociągów na dobę. Rocznie dworzec obsługuje ponad 150 milionów pasażerów rocznie.

Venezia Santa Lucia
Dworzec Venezia Santa Lucia (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Venezia Santa Lucia - główny dworzec kolejowy w Wenecji. Posiada 8 peronów i zalicza się do najważniejszych dworców kolejowych we Włoszech (w ramach grupy Grandi Stazioni). Do dworca prowadzi czterokilometrowy most wybudowany w 1846 roku. Dworzec podobnie jak stacja Roma Termini jest dworcem czołowym. Każdego dnia stacja obsługuje 82 tys. pasażerów. Rocznie jest to 30 milionów ludzi. W holu głównym, oprócz punktów handlowo-usługowych funkcjonują liczne biura zakwaterowania i przechowalnia bagażu.

Dworzec stanowi jeden z nielicznych modernistycznych budynków w Wenecji, nad Canale Grande. Zbudowany został w latach trzydziestych XX wieków za czasów Mussoliniego. Konieczne było wyburzenie zabytkowego kościoła pod budowę dworca. Spowodowało to protesty mieszkańców i obrońców weneckiej architektury. Z uwagi na niewielką wysokość i stosunkowo dużą szerokość obiektu, nie przytłacza on swoją obecnością. Fasadę urozmaicają weneckie lwy umieszczone na flankach budynku.
 
Bezpośrednio przed dworcem znajdują się przystanki Vaporetto (tramwaje wodne), którymi dopłynąć można w różne rejony miasta, m.in. na Plac św. Marka, Ponte di Rialto czy Santa Maria della Salute. Obok funkcjonuje przystanek taksówek wodnych.

Venezia Mestre
Dworzec Venezia Mestre (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Venezia Mestre - należący do grupy Grandi Stazioni dworzec kolejowy w dzielnicy Wenecja Mestre. Dziennie z dworca korzysta 85 tys. osób, rocznie 31 milionów. Przez stację dziennie przejeżdża około 500 pociągów. Ze stacji Wenecja Mestre istnieją bezpośrednie połączenia do Wiednia, Rzymu, Mediolanu, czy Paryża.

Florencja Santa Maria Novella
Dworzec Florencja Santa Maria Novella (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Florence S. Maria Novella - największa stacja kolejowa we Florencji i jedna z największych w kraju. Nazwa stacji pochodzi od pobliskiego kościoła Santa Maria Novella. Dworzec posiada połączenia z całym krajem, obsługuje także włoskie koleje dużych prędkości. Pod względem ilości obsłużonych pasażerów jest to czwarty dworzec we Włoszech. Dziennie obsługuje 160 tys. pasażerów, rocznie 59 milionów. Dworzec znajduje się w samym centrum miasta, niedaleko Piazza della Stazione, który jest komunikacyjnym centrum Florencji. Z dworca Santa Maria Novella każdego dnia odjeżdża ponad 400 pociągów.

Stacja jest uważana za arcydzieło włoskiego racjonalizmu. Została zaprojektowana na początku lat trzydziestych XX wieku, przez zespół toskańskich architektów, kierowanych przez Giovanni Michelucci, podczas gdy inne wyposażenia techniczne i usługi zostały zaprojektowane przez Angiolo Mazzoni.

Torino Porta Nuova
Dworzec Torino Porta Nuova (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Torino Porta Nuova - dworzec kolejowy w Turynie jest trzecim we Włoszech pod względem ilości obsłużonych pasażerów. Dziennie korzysta z niego 192 tys. ludzi, w ciągu roku jest to 70 milionów. Każdego dnia z dworca odjeżdża 350 pociągów. Dworzec ma strategiczne położenie w komunikacyjnym układzie miasta. Znajduje się tu także stacja metra Porta Nuova.

Prace nad budową części stacji rozpoczęła się w 1861 roku, pod kierunkiem architekta Alessandro Mazzucchetti i przy współpracy z Carlo Ceppi. Była częściowo otwarta dla ruchu w grudniu 1864 r., a wszystkie prace zakończono dwa lata później. Stacja została powiększona kilka razy. W czasie II wojny światowej dworzec został zbombardowany. Kompleks został całkowicie zreorganizowany w latach 1948 i 1953 roku, w ramach projektu Paolo Perilli.

Bari Centrale
Dworzec Bari Centrale (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Bari Centrale - dworzec obsługuje 300 pociągów w ciągu dobry. Korzysta z niego 38 tys. pasażerów dziennie, co rocznie daje 14 milionów użytkowników. Stacji została zbudowana w 1864 roku jako typowa stacja przelotowa. W kolejnych latach zostało dodanych 5 peronów i został rozbudowany główny budynek stacji. Ponowna przebudowa została przeprowadzona między 1906 a 1945 rokiem. Po II wojnie światowej ponownie modernizowano dworzec, co doprowadziło do dzisiejszego kształtu stacji.

Bolonia Centrale
Dworzec Bologna Centrale (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Bologna Centrale - główny dworzec kolejowy w Bolonii. Budowa zakończyła się w 1864 roku. Dworzec obsługuje 159 tys. pasażerów dziennie i niespełna 60 milionów rocznie. Lokalizacja dworca powoduje, że dochodzi tu wiele linii z północnych Włoszech: z Florencji, Ankony, Mediolanu, Padwy, Werony i Pistoi. Dworzec ma także połączenie linią dużych prędkości z Mediolanem, Florencją i Rzymem, a wkrótce także z Wenecją. To powoduje, że dworzec odprawia rekordową liczbę 800 pociągów na dobę.

Genova Brignole 
Dworzec Genova Brignole (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Genova Brignole - najważniejsza stacja kolejowa w Ligurii. Dworzec obsługuje 60 tys. pasażerów dziennie i około 20 milionów rocznie. Każdego dnia odjeżdża stąd 300 pociągów. Wejście do stacji znajduje się przy placu Giuseppe Verdi. Budynek dworca zwraca uwagę swoją przepiękną bryłą. Ukończony w 1905 roku zawiera podstawy romantycznej architektury odrodzenia, wzbogacony o duże motywy dekoracyjne. Filary i ramki do pierwszego piętra zbudowane są białego granitu. Front w rzymskim stylu, z widokiem na Via Verdi zdobiony jest sztukaterią z kamienia wydobywanego z Montorfano. Jednostka centralna z elewacji jest zdominowana przez duże rzeźby całe opatrzone godłem krajowym. Stacja łączy się także z metrem.

Via Genova Principe
Dworzec Via Genova Principe (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Via Genova Principe - jest nowym centrum komunikacyjnym Genui. Stacja obsługuje 66 tys. pasażerów dziennie i 24 miliony rocznie. Każdego dnia z dworca odjeżdża około 300 pociągów. Przy dworcu jest także dworzec autobusowy i pętla komunikacji miejskiej. Stacja położona jest na placu Acquaverde, zajmując całą północną stronę Via Andrea Doria, gdzie są umiejscowione punkty usługowe, blisko Palazzo del Principe, któremu zawdzięcza swoją nazwę. Budynek zaprojektowany został przez włoskiego architekta Alessandro Mazzucchetti. Budowa rozpoczęła się w 1853 roku. Dworzec został oddany do użytku 7 lat później. W 1872 roku został otwarty tunel łączący tę stację bezpośrednio ze stacją Genova Brignole. Niektóre perony zostały umieszczone w tunelu, obsługują one pociągi kursujące w kierunku stacji Genova Brignole. W związku z przebudową stacja otrzymała charakter czołowo-przelotowy.

Milano Centrale
Dworzec Milano Centrale (fot. Wikipedia Italia, Kiban)

Milano Centrale - jeden z największych dworców kolejowych w Europie, drugi pod względem wielkości we Włoszech i największy w Mediolanie. Dziennie przyjmuje 600 pociągów, łączą się tu dwie linie metra. Codziennie z dworca korzysta 320 tys. pasażerów, co przekłada się na 120 milionów podróżnych rocznie. Fasada dworca ma 200 metrów szerokości, 72 metry wysokości i była rekordowa na w chwili jej zbudowania. Za fasadą, biegnie równolegle "Galleria delle Carrozze". Stacja nie ma określonego stylu architektonicznego, ale jest to mieszanka różnych stylów, w tym secesji i Art déco. Dworzec obsługuje także koleje dużych prędkości.

Napoli
Dworzec Napoli Centrale (fot. archiwum Ferrovie dello Stato)

Napoli Centrale - dworzec znajduje się przy placu Giuseppe Garibaldi. Dworzec obsługuje 137 tys. pasażerów dziennie. Każdego dnia z dworca odjeżdża około 400 pociągów. Przy dworcu znajduje się stacje neapolitańskiego metra oraz kolejki linowej.

Booking.com