autostrady we Włoszech (mapa sieci)

Włochy są pierwszym krajem na świecie, który rozpoczął budowę sieci autostrad. W 1921 roku we Włoszech otworzono pierwszy w świecie odcinek autostrady pomiędzy Mediolanem, a Varese. Dużą zasługę w budowie sieci dróg szybkiego ruchu miał rządzący wówczas Włochami Benito Mussolini, który organizował budowy autostrad w ramach robót publicznych. Dziesięć lat później włoską ideę budowy autostrad skopiowali Amerykanie, przenosząc ją na własny grunt.
Włoska sieć autostrad liczy ponad 6500 km i wciąż jest rozbudowywana oraz modernizowana. Włoskie autostrady należą do jednych z najnowocześniejszych i najbardziej malowniczych na świecie. Zdecydowana większość włoskich autostrad to drogi płatne. Przy wjeździe na autostradę pobiera się bilet ? wł. biglietto (pobiera się go zazwyczaj z automatu), a następnie przy zjeździe na podstawie biletu płaci się za przejazd w zależności od liczby pokonanych kilometrów. Z opłat wyłączone są niektóre odcinki autostrad na południu Włoch z uwagi na fakt, że jest to najbiedniejszy region kraju. Włoskimi autostradami zarządza kilku koncesjonariuszy. Największy z nich to spółka Autostrade per l’Italia, będąca koncesjonariuszem około połowy autostrad. Pozostali operatorzy to ATP, Autovie Venete i SALT.
Na włoskich autostradach obowiązuje ograniczenie prędkości do 130 km/h. Na niektórych odcinkach, gdzie biegną trzy pasy w jedną stronę, teoretycznie dozwolona jest prędkość 150 km/h, ale w praktyce od kilku dobrych lat we Włoszech nie ma odcinka autostrady, na której wyznaczono tak wysokie ograniczenie prędkości. Na włoskich autostradach istnieje obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania także w ciągu dnia.
Autostrada A1 – Autostrada del Sole (Autostrada Słońca)
Trasa: Mediolan, Bolonia, Florencja, Rzym, Neapol.
Długość: 760 km, Rok otwarcia: 1964
Najpopularniejsza i najbardziej obciążona autostrada we Włoszech. Łączy północ z południem kraju. Jej otwarcie było ważnym wydarzeniem politycznym.
Autostrada A3
Trasa: Neapol, Salerno, Reggio di Calabria
Długość: 495 km, Rok otwarcia: 1974
Budowę autostrady rozpoczęto w latach 20. Obecnie na wielu odcinkach jest modernizowana. Przebiega przez jedne z biedniejszych regionów Włoch.
Autostrada A4 – Serenissima
Trasa: Turyn, Werona, Mediolan, Wenecja, Triest
Długość: 517 km, Rok otwarcia: 1927
Jedna z najbardziej zatłoczonych autostrad we Włoszech, przebiega przez tereny gęsto zaludnione i bardzo silnie zindrustrializowane.
Autostrada A5
Trasa: Turyn, Aosta, Tunel Mont Blanc
Długość: 140 km, Rok otwarcia: 1961
Autostrada prowadzi do słynnego tunelu pod Mont Blanc, który łączy Włochy z Francją. W tunelu w wyniku pożaru w 1999 roku zginęło 39 osób.
Autostrada A6 – La Verdemare (zielonomorska)
Trasa: Turyn, Savona
Długość: 131 km, Rok otwarcia: 1960
Autostrada przebiega przez liczne efektowne estakady i tunele (głównie w miejscu, gdzie łączą się Apeniny Liguryjskie z Alpami Nadmorskimi).
Autostrada A7 – Autostrada dei Fiori (Autostrada Kwiatów)
Trasa: Mediolan, Genua
Długość: 134 km, Rok otwarcia: 1935
Autostrada łączy Mediolan z portami morskimi Ligurii. Przebiega przez bogate regiony. Na trasie znajdują się liczne efektowne tunele i estakady.
Autostrada A8 – Autostrada dei Laghi (Autostrada Jezior)
Trasa: Mediolan, Varese
Długość: 42 km, Rok otwarcia: 1921
Jest to pierwsza autostrada na świecie. Budowa autostrady odbywała się na zasadzie robót publicznych. Jedna z najbardziej zatłoczonych autostrad.
Autostrada A9 – Autostrada dei Laghi (Autostrada Jezior)
Trasa: Mediolan, Como
Długość: 42 km, Rok otwarcia: 1924
Jedna z pierwszych włoskich autostrad. Łączy Mediolan ze Szwajcarią. Jest ważnym połączeniem Włoch z północą Europy poprzez Alpy.
Autostrada A10 – Autostrada dei Fiori (Autostrada Kwiatów)
Trasa: Ventimiglia, Savona, Genua
Długość: 158 km, Rok otwarcia: 1967
Autostrada biegnie wzdłuż Morza Liguryjskiego, do granicy włosko-francuskiej. Na trasie znajduje się 67 tuneli i 90 wiaduktów.
Autostrada A11 – Autostrada Firenze-Mare (Autostrada Florencja-Morze)
Trasa: Florencja, Autostrada Lazurowa
Długość: 81 km, Rok otwarcia: 1970
Autostrada łączy najważniejsze miasta Toskanii: Florencję, Prato, Pistoię, Lukkę i Pizę. Następnie łączy się z Via Aurelia.
Autostrada A12 – Autostrada Azzurra (Autostrada Lazurowa)
Trasa: Rzym, Piza, Genua
Długość: 250 km, Rok otwarcia: 1967
Biegnie wzdłuż Morza Tyreńskiego i Morza Liguryjskiego. Autostrada ma dwa odcinki. Pomiędzy nimi połączona jest poprzez Via Aurelia.
Autostrada A13
Trasa: Bolonia, Padwa
Długość: 113 km, Rok otwarcia: 1970
Autostrada A13 łączy Autostradę Słońca A1 (biegnącą na południe kraju) z główną arterią północych Włoch, czyli Autostradą A4.
Autostrada A14 – Adriatica (Autostrada Adriatycka)
Trasa: Bolonia, Riminii, Ankona, Foggia, Tarent
Długość: 743 km, Rok otwarcia: 1965
Przez większość swojej długości biegnie wzdłuż Adriatyku. Szczególnie oblegana w sezonie wakacyjnym, łączy najważniejsze kurorty Włoch.
Autostrada A15 – Autocamionale della Cisa (Autostrada przełęczy Cisa)
Trasa: Parma, La Spezia
Długość: 102 km, Rok otwarcia: 1975
Autostrada biegnie szeregiem tuneli i estakad. kulminacyjnym trasy jest ok. 2 kilometrowy tunel pod Przełęczą Cisa (wł. Passo della Cisa).
Autostrada A16 – Autostrada dei due mari (Autostrada Dwóch Mórz)
Trasa: Neapol, Canosa di Puglia
Długość: 172 km, Rok otwarcia: 1969
Autostrada łączy Morze Tyreńskie z Morzem Adriatyckim. Łączy się z Autostradą A14 nazywaną Austostrada Adriatica.
Autostrada A18
Trasa: Mesyna, Taormina, Katania
Długość: 76 km, Rok otwarcia: 1971
Autostrada na Sycylii, podzielona na dwa odcinki. Na niewielkim odcinku droga jest bezpłatna, ale nie posiadam tam Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada A19
Trasa: Palermo, Enna, Catania
Długość: 199 km, Rok otwarcia: 1970
A19 rozpoczyna się w okolicach Palermo, przebiega wzdłuż Morza Tyrreńskiego na odcinku około 45 kilometrów, a następnie skręca na południe Sycylii.
Autostrada A20
Trasa: Mesyna, Patti, Campofelice di Roccella
Długość: 181 km, Rok otwarcia: 1972
Autostrada biegnąca przez Sycylię, łączy się się z A19. Wciąż jest rozbudowywana. Ostatni odcinek oddano do ruchu w 2004 roku.
Autostrada A21
Trasa: Turyn, Alessandria, Brescia
Długość: 238 km, Rok otwarcia: 1968
Autostrada A21 stanowi alternatywną drogę z Piemontu w rejon Bresci, Werony dla biegnącej przez aglomerację Mediolanu autostrady A4.
Autostrada A22
Trasa: Modena, Werona, Bolzano, Przełęcz Brenner
Długość: 313 km, Rok otwarcia: 1974
Jest częścią najważniejszej trasy z Niemiec na południe Europy. Wraz z austriacką autostradą A13 była jedną z pierwszych w historii tras tego typu budowanych w górach
Autostrada A23 – Autostrada Alpe-Adria (Alpy-Adriatyk)
Trasa: Tarvisio, Udine, Palmanova
Długość: 120 km, Rok otwarcia: 1986
Łączy A4 z granicą Austrii. Jej północny odcinek biegnie przez Alpy. Droga przebiega w 18 tunelach i na 26 estakadach, łączy Adriatyk z Wiedniem.
Autostrada A24 – Autostrada dei Parchi (Autostrada Parków)
Trasa: Rzym, Teramo
Długość: 158 km, Rok otwarcia: 1978
Na całej długości trasy występuje szereg tuneli. Najbardziej charakterystyczny z nich to długi na ponad 10 kilometrów tunel wydrążony pod masywem Gran Sasso d’Italia.
Autostrada A25
Trasa: Autostrada A24, Pescara
Długość: 124 km, Rok otwarcia: 1969
Trasa prowadzi przez Park Narodowy Gran Sasso e Monti della Laga. Łączy Rzym (poprzez autostradę A24) z Pescarą nad Adriatykiem.
Autostrada A26 – Autostrada dei Trafori (Autostrada Tunelowa)
Trasa: Voltri, Alessandria, Gravellona Toce
Długość: 197 km, Rok otwarcia: 1977
Przydomek „autostrada tunelowa” droga A26 zawdzięcza licznym tunelom na swej trasie. Przebiega przez dwa włoskie regiony ? Piemont i Ligurię.
Autostrada A27
Trasa: Mestre, Pian di Vedoia
Długość: 84 km, Rok otwarcia: 1972
Trasa łączy weneckie lotnisko z autostradą A4 i dalej z Treviso i Belluno. Duże natężenie ruchu w szczególnie w sezonie letnim i zimowym.
Autostrada A28
Trasa: Portogruaro, Conegliano
Długość: 44 km, Rok otwarcia: 1974
Trasa łączy miasto Pordenone z autostradą A4 oraz z prowadzącą w turystyczne rejony Dolomitów autostradą A27.
Autostrada A29
Trasa: Palermo, Alcamo, Salemi, Mazara del Vallo
Długość: 119 km, Rok otwarcia: 1978
23 maja 1992 na A29 w okolicach Capaci mafia sycylijska podłożyła bombę, która zabiła Giovanniego Falcone, sędziego śledczego. Wraz z nim w zamachu zginęła jego żona i cała ochrona, która przebywała w jego pojeździe.
Autostrada A30
Trasa: Caserta, Nola, Salerno
Długość: 55 km, Rok otwarcia: 1976
Trasa omija Neapol od wschodu i stanowi naturalny ciąg obwodowy i łącznik między Autostradą Słońca, a prowadzącą do Reggio di Calabria trasą A3.
Autostrada A31 – Autostrada della Val d’Astico (Autostrada Doliny Astico)
Trasa: Vicenza, Thiene
Długość: 40 km, Rok otwarcia: 1976
Trasa liczy ok. 40 km. jednak wkrótce ma być wydłużona (przez szereg tuneli) do Autostrady Brennerskiej.
Autostrada A32
Trasa: Turyn, Susa, Tunel Frejus
Długość: 73 km, Rok otwarcia: 1987
Wraz z Tunelem de Frejus stanowi jedną z głównych dróg transportowych łączących Francję z Włochami. Arteria jest elementem ważnego szlaku komunikacyjnego z Turynu do Lyonu.
Autostrada A33
Trasa: Asti, Autostrada A6, Cuneo
Długość: 93 km, Rok otwarcia: 2000
Pierwszy odcinek autostrady został oddany do ruchu w 2000 roku, wciąż trwa rozbudowa autostrady, ostatni odcinek oddano w 2012 roku.
Autostrada A53
Trasa: Autostrada A7, Pawia
Długość: 9 km, Rok otwarcia: 1960
Arteria zapewnia połączenie autostrady A7 z miastem Pawia. Droga biegnie wzdłuż koryta rzeki Ticino.
Autostrada A91
Trasa: Rzym, Fiumicino
Długość: 18 km, Rok otwarcia: 1969
Autostrada łączy Rzym z Portem lotniczym Rzym-Fiumicino im. Leonarda da Vinciego
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.