Strona główna -> Inspiracje urlopowe -> Szwajcaria - co warto zobaczyć? -> Bernina Express – panoramiczny pociąg z Włoch do Szwajcarii. Czy warto, ile kosztuje i jak zaplanować wycieczkę?

Bernina Express – panoramiczny pociąg z Włoch do Szwajcarii. Czy warto, ile kosztuje i jak zaplanować wycieczkę?

Autor: Łukasz Ropczyński
Opublikowano: Ostatnia aktualizacja: 276 komentarzy 141,5 tysięcy wyświetleń
Bernina Express – podróż panoramicznym pociągiem z Włoch do Szwajcarii. Czy warto, ile kosztuje i jak zaplanować wycieczkę? (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Latem wybraliśmy się do włoskojęzycznej części Szwajcarii. Naszym marzeniem była podróż słynnym pociągiem Bernina Express, który łączy szwajcarski Chur i Sankt Moritz z włoskim Tirano. Panoramiczny Bernina Express przemierza najbardziej spektakularną linię kolejową w Alpach. Wagony wąskotorowej Kolei Retyckiej „wdrapują się” na wysokość 2253 m n.p.m., gdzie przez ogromne okna można podziwiać lodowiec Morteratsch. Z tej wysokości zabytkowymi wiaduktami i tunelami pociąg zjeżdża w dół, dojeżdżając do stacji końcowej we włoskim Tirano, na wysokości 429 m n.p.m.

Czy bilet na pociąg Bernina Express jest wart swojej ceny? Jak zorganizować podróż niezależnie od tego, czy chcesz wyjechać z włoskiego Tirano, ze szwajcarskiego Chur, czy tak jak my z Sankt Moritz?

w wagonie panoramicznym Bernina Express na trasie ze szwajcarskiego St. Moritz do Tirano we Włoszech (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
w wagonie panoramicznym Bernina Express na trasie ze szwajcarskiego St. Moritz do Tirano we Włoszech (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Zapraszam Cię na relację z podróży Bernina Expressem, a w niej nasze wrażenia i porady praktyczne – wszystko to, o czym warto wiedzieć przed wyjazdem. Przygotowując się do podróży w internecie nie znaleźliśmy odpowiedzi na wiele pytań. Natrafiliśmy za to na relacje, w których Bernina Express mylony jest z pociągiem regionalnym, który jeździ tą samą trasą.

Piszemy też o tym, czym się różnią te dwa pociągi. Dla porównania w jedną stronę wybraliśmy podróż ekspresem panoramicznym, a w drugą zwykłym pociągiem regionalnym Kolei Retyckich, co też miało swoje plusy.

Szwajcarię odwiedziliśmy dzięki współpracy z Interhome, w którego apartamencie w Sankt Moritz zatrzymaliśmy się na tydzień i dzięki Switzerland Tourism, który bardzo nas wspierał organizacyjnie 🙂 W dziale Szwajcaria znajdziesz inne relacje i artykuły z naszych szwajcarskich podróży.

Dlaczego Koleje Retyckie są tak wyjątkowe?

nasz dwuletni Milan daje sygnał do odjazdu Bernina Express na stacji kolejowej Alp Grüm w Szwajcarii na wysokości 2091 m n.p.m., w drodze do Włoch (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
nasz dwuletni Milan daje sygnał do odjazdu Bernina Express na stacji kolejowej Alp Grüm w Szwajcarii na wysokości 2091 m n.p.m., w drodze do Włoch (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Szwajcarskie koleje są jednym z symboli tego kraju. Wielu przyjeżdża do Szwajcarii głównie po to, aby podróżować słynnymi pociągami.

Charakterystyczne czerwone pociągi Kolei Retyckich okazały się tak punktualne, że można od nich nastawiać zegarki. Obsługa w pociągach jest grzeczna i profesjonalna, ale jednocześnie uwielbiająca tradycję – jak wtedy gdy na stacji w Alp Grüm wspólnie z konduktorem dzwoniliśmy dzwonkiem na peronie, dając sygnał do odjazdu. Wagony są zadbane i czyste, a niektóre z nich mają nawet sale zabaw! Same pociągi regionalne kursują w regularnym – zazwyczaj godzinnym – takcie, a tory kolejowe wiją się w górskim krajobrazie, w tunelach i na spektakularnych wiaduktach.

Poniżej na zdjęciu po lewej, widok z pociągu Glacier Express na słynny wiadukt Landwasser. Po tym samym wiadukcie – na odcinku pomiędzy Sankt Moritz, a Chur jeżdżą pociągi Bernina Express. Mieliśmy tam okazję jeździć obydwoma pociągami panoramicznymi. Natomiast na zdjęciu po prawej stronie pociąg regionalny z Tirano do Sankt Moritz. W drugą stronę zamiast ekspresem panoramicznym, pojechaliśmy pociągiem regionalnym, w który otwierają się okna i można zrobić lepsze zdjęcia.

Wisienką na torcie Kolei Retyckich są dwa pociągi panoramiczne: Bernina Express i Glacier Express. Pierwszy z nich pokonuje najwyżej położoną w Europę linię kolejową i łączy ze sobą lodowce z palmami, ale też dwa różne narody i dwie całkowicie różne kultury. Drugi – Glacier Express – nazywany jest najwolniejszym ekspresem Świata. Przez 8 godzin jedzie z Doliny Engadyny (w pobliżu granicy z Włochami) aż do stóp Matterhornu – najczęściej fotografowanej góry na świecie (4 478 m n.p.m.). Wróćmy jednak do Bernina Express.

Na jakiej trasie jeździ Bernina Express i ile trwa podróż?

trasa Bernina Express - słynny panoramiczny pociąg kursuje pomiędzy włoskim Tirano, a Chur w Szwajcarii oraz pomiędzy Tirano, a St. Moritz
trasa Bernina Express – słynny panoramiczny pociąg kursuje pomiędzy włoskim Tirano, a Chur w Szwajcarii oraz pomiędzy Tirano, a St. Moritz

Pociąg przemierza 55 tuneli, 196 mostów i wzniesień o nachyleniu do 70 promili.

Po włoskiej stronie podróż rozpoczyna się w przygranicznej miejscowości Tirano.

Dostępne są połączenia:

  • Tirano (Włochy) → St. Moritz (Szwajcaria)
  • Tirano (Włochy) → Chur (Szwajcaria)
  • Sankt Moritz (Szwajcaria) → Tirano (Włochy)
  • Chur (Szwajcaria) → Tirano (Włochy)

Podróż z Tirano do St. Moritz lub odwrotnie trwa około 2,5 godz. Z Tirano do Chur pociąg jedzie 4,5 godz. Czy to długo? Nie. Mimo, że podróżowaliśmy z 2 i 6 latkiem za oknami było tyle atrakcji, okazji do robienia zdjęć i podziwiania widoków, że nie mieliśmy kiedy się nudzić.

Warto wiedzieć: linia kolejowa którą pokonuje Bernina Express – na odcinku Thusis – Valposchiavo – Tirano – od 2008 r. wpisana jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Podróż z Bergamo do Tirano oraz hotele w Tirano

dworzec kolejowy włoskich kolei Trenitalia w Tirano, Lombardia, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
dworzec kolejowy włoskich kolei Trenitalia w Tirano, Lombardia, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Jak już pisałem, większość Czytelników swoją podróż Bernina Expressem rozpoczyna we włoskim Tirano. Jak się tam dostać?

Jeśli przylatujesz samolotem do Bergamo z myślą o podróży Bernina Expressem, to stamtąd do Tirano możesz dojechać pociągiem włoskich kolei. Rozkład znajdziesz na https://www.trenitalia.com/ – przejazd pociągiem na tej trasie trwa niespełna 3 godziny i wymaga jednej przesiadki. Najlepiej po 3 godzinnej podróży zrobić sobie jedną noc przerwy we włoskim Tirano zanim wyruszysz w dalszą podróż pociągami po Szwajcarii.

obok dworca Trenitalia znajduje się dworzec Kolei Retyckich, z którego odjeżdża Bernina Express (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
obok dworca Trenitalia znajduje się dworzec Kolei Retyckich, z którego odjeżdża Bernina Express (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

W centrum Tirano, blisko dworca kolejowego znajdziesz kilka hoteli i apartamentów:

  • Eco Rooms & Breakfast Tirano – bardzo ładny obiekt tuż przy stacji kolejowej Trenitalia i obok dworca Kolei Retyckich. Darmowe wifi, klimatyzacja, bardzo dobre śniadania.
  • Hotel Bernina*** – trzygwiazdkowy hotel w sąsiedztwie dworca kolejowego. W hotelu jest restauracja z pizzerią, a rano serwowane jest śniadanie.

W dziale noclegi we Włoszech znajdziesz nasze ulubione hotele, kempingi i apartamenty w różnych częściach Włoch.

Warto wiedzieć: w Tirano obok siebie znajdują się dwa dworce kolejowe. Jeden z nich należy do Trenitalia (połączenia do Lecco i Mediolanu), a drugi do Kolei Retyckich (połączenia do Szwajcarii).

Dodatkowo pomiędzy Tirano, a jeziorem Lugano można kontynuować podróż specjalnym, czerwonym Bernina Express Busem. Autokar ma tylko dwa połączenia w ciągu dnia. Autobus na swojej trasie mija słynne winnice włoskiego regionu Valtellina, a później jedzie wzdłuż zachodniego brzegu jeziora Como, aby na końcu dojechać do położonego tuż za granicą włosko-szwajcarską Lugano.

Bernina Express to pociąg klasy premium

na stacji kolejowej Alp Grüm Bernina Express zatrzymuje się na kilkanaście minut, aby pasażerowie mogli zrobić pamiątkowe zdjęcia (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
na stacji kolejowej Alp Grüm Bernina Express zatrzymuje się na kilkanaście minut, aby pasażerowie mogli zrobić pamiątkowe zdjęcia (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Nie chodzi tylko o panoramiczne okna i charakterystyczne czerwone kolory, które świetnie się komponują z bielą lodowca Morteratsch i intensywną zielenią łąk na przełęczy Bernina Pass 🙂 Na pokładzie pociągu można zamówić lokalne przekąski, butelkę wina, kupić okolicznościowe gadżety związane z ekspresem, a personel mówi w trzech językach: angielskim, włoskim i niemieckim. Sprawdziliśmy to osobiście. Nie znając ani słowa po niemiecku (a w tym języku mówiła większość pasażerów), bez problemu dogadywaliśmy się z konduktorem po włosku.

widok z pociągu Bernina Express, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok z pociągu Bernina Express, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

W trakcie podróży w wagonach funkcjonuje audio-przewodnik. W kluczowych momentach podróży z głośników emitowany jest komunikat w jakim punkcie znajduje się pociąg i co ciekawego zobaczymy za chwilę. Te komunikaty także podawane są w trzech językach.

Pierwsza i druga klasa w Bernina Express

wnętrze 1-klasy wagonu Bernina Express, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
wnętrze 1-klasy wagonu Bernina Express, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Bernina Express to nie jest typowy ekspres. A przynajmniej nie taki, który kojarzy się z dużą prędkością i małą ilością przystanków. Chluba Kolei Retyckich jedzie stosunkowo wolno, ale trzeba to wybaczyć – pociąg wspina się przecież na najwyżej położoną linię kolejową w Europie, a przy tym nie korzysta z zębatek czy lin, jedzie więc przez cały czas jak tradycyjny pociąg znany z polskich torów. Trzeba rozsiąść się wygodnie w skórzanym fotelu i podziwiać jedyne w swoim rodzaju widoki.

Podróżowaliśmy wagonem 1-klasy, w którym mimo piątkowego poranka i postpandemicznej rzeczywistości był niemal komplet pasażerów. W 1-klasie są wygodne, skórzane fotele ustawione w systemie 2+1. Jest oczywiście klimatyzacja i wifi, a sam pociąg jest bardzo cichy. Odnosiliśmy wrażenie, że w całym wagonie najgłośniejsze są nasze dzieci 🙂

W pociągu daje się wyczuć, że to miejsce nieco luksusowe, a w pełni szklane, panoramiczne okna podkreślają wyjątkowość wagonów Bernina Express. Jednak bilety w 1-klasie są prawie dwukrotnie droższe niż 2-klasa. Sprawdziłem jak wyglądają wagony 2-klasy. Główna różnica to układ foteli – w 2-klasie to 2+2. Fotele są więc nieco węższe, nie są obszyte skórą, a miejsca do przejścia korytarzem jest mniej. Poza tym bez istotnych różnic, a panoramiczne okna były dokładnie takie same jak w droższych wagonach.

[better-ads type=’banner’ banner=’16060′ ]

Opis trasy Bernina Express

Odcinek Chur – Sankt Moritz

pełna trasa jaką przemierza Bernina Express to 4,5 godzinna podróż, ale najpiękniejszy jest odcinek z St. Moritz do Tirano (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
pełna trasa jaką przemierza Bernina Express to 4,5 godzinna podróż, ale najpiękniejszy jest odcinek z St. Moritz do Tirano (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Wyjeżdżając ze szwajcarskiego Chur w Gryzonii Bernina Express najpierw pokonuję wybudowaną w latach 1898-1904 linię kolejową Albula. Po drodze pociąg przejeżdża przez charakterystyczny wiadukt Landwasser (1048 m n.p.m.). Przed stacją Bergün/Bravuogn pociąg wjeżdża do tzw. tunelu spiralnego. Dzięki wielu spiralom skład Bernina Express – bez użycia zębatki – pokonuje różnice wysokości 400 m przy odległości poziomej zaledwie 5 km. Następnie pociąg wjeżdża do tunelu Albula o długości prawie 6 km. Tunel znajduje się na wysokości 1820 m n.p.m. i został otwarty dla ruchu w 1903 r.

Odcinek Sankt Moritz – Tirano

widok z Bernina Express na Piz Cambrena, 3 606 m n.p.m. (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok z Bernina Express na Piz Cambrena, 3 606 m n.p.m. (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Kolejny odcinek trasy jest już wspólny niezależnie od tego czy do Tirano jedziesz z Chur, czy z St. Moritz. Pociąg mija stację Pontresina (1774 m n.p.m.), a następnie wspina się na przełęcz Bernina (Berninapass). Wkrótce potem widoczny jest lodowiec Morteratsch (1 896 m n.p.m.) i najwyższy szczyt Alp Wschodnich, Piz Bernina (4 093 n.p.m.). Najwyżej położona stacja – Ospizio Bernina – znajduje się na wysokości 2253 m n.p.m. nad tzw. Białym Jeziorem (Lago Bianco).

jezioro Lago Bianco, wzdłuż którego biegnie linia kolejowa (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
jezioro Lago Bianco, wzdłuż którego biegnie linia kolejowa (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

W trakcie naszej podróży Bernina Express na stacji Alp Grüm (2 091 m n.p.m.) zatrzymał się na niespełna kwadrans. To był czas, kiedy mogliśmy wyjść z pociągu i zrobić pamiątkowe zdjęcia. Przed samym odjazdem konduktor zaproponował nam, aby dzieci pociągnęły za sznurek dzwonka, dając sygnał do odjazdu.

z pociągu świetnie widać szwajcarskie jezioro Lago di Poschiavo, to zaledwie kilka kilometrów przed granicą z Włochami (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
z pociągu świetnie widać szwajcarskie jezioro Lago di Poschiavo, to zaledwie kilka kilometrów przed granicą z Włochami (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Od tego miejsca pociąg zjeżdża sukcesywnie w dół po wielu zakrętach i wiaduktach. Tuż przed przekroczeniem włoskiej granicy pociąg jedzie wzdłuż brzegu jeziora Lago di Poschiavo, a następnie ulicami miasta wjeżdża do włoskiego Tirano (429 m n.p.m.). Szyny ułożone są na ulicy, więc w momencie wjazdu do miasta ruch na drodze zostaje wstrzymany. Turyści – zarówno ci w pociągu, jak i ci, którzy pieszo zwiedzają Tirano – robią wtedy pamiątkowe zdjęcia. To rzadki widok, że czerwony pociąg mknie ulicami miasta 😉

[better-ads type=’banner’ banner=’16060′ ]

Ile kosztują bilety na Bernina Express?

Ile kosztują bilety na Bernina Express? Na zdjęciu stacja kolejowa w Alp Grüm, gdzie zatrzymaliśmy się na kilkanaście minut (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
Ile kosztują bilety na Bernina Express? Na zdjęciu stacja kolejowa w Alp Grüm, gdzie zatrzymaliśmy się na kilkanaście minut (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Zanim podam Ci konkretne ceny obowiązujące w 2021 r. kilka istotnych informacji:

  1. Na ekspresy w Szwajcarii konieczne jest wykupienie normalnego biletu na przejazd (takiego jak na zwykły pociąg) + miejscówki.
  2. Miejscówka jest na konkretne połączenie z konkretną godziną odjazdu. Nie możesz się zatem spóźnić, a szwajcarskie koleje odjeżdżają punktualnie co do minuty.
  3. Ceny miejscówek nieznacznie różnią się w zależności od sezonu.
  4. Bardzo duża różnica w cenie występuje pomiędzy biletem na sam przejazd pociągiem między 1-klasą, a 2-klasą.
  5. Możesz też – tak jak my – wykupić całodzienny bilet na wszystkie połączenia Kolei Retyckich. Wówczas na Bernina Express wystarczy dokupić tylko miejscówkę. 1-dniowy travel pass w 1-klasie kosztuje 127 CHF, a w 2-klasie 75 CHF.

Przykładowe ceny biletów na Bernina Express

Poniższe ceny dotyczą 2023 r. Jeśli będziesz czytać ten artykuł za jakiś czas, pamiętaj, że w Szwajcarii inflacja jest na minimalnym poziomie. Nie spodziewaj się zatem radykalnych podwyżek, czy różnic w cenach. Poniżej ceny za bilet w jedną stronę:

2-klasa1-klasa
Tirano – St. Moritz32,00 CHF56,00 CHF
Tirano – Chur63,00 CHF111,00 CHF

Poza biletem na pociąg należy dokupić miejscówkę na ekspress:

Cena miejscówki
Zima 1.11.2022 – 28.02.202310,00 CHF
Niski sezon 1.03.2023 – 31.05.2023 oraz 1.10.2023 – 31.10.202314,00 CHF
Lato 1.06.2021 – 30.09.202316,00 CHF

Dodatkowe informacje:

  • Dzieci do 6 roku życia nie zajmujące miejsca siedzącego podróżują bezpłatnie.
  • Dzieci do 6 roku życia zajmujące własne miejsce płacą połowę standardowej taryfy za bilet. Dopłatę za rezerwację miejsca należy uiścić w całości.
  • Dzieci w wieku od 6 do 12 lat płacą połowę standardowej taryfy za bilet. Dopłatę za rezerwację miejsca należy uiścić w całości.

Porada praktyczna: jeśli masz ograniczony budżet, to wybierz podróż Bernina Expressem w jedną stronę, a wróć zwykłym pociągiem regionalnym. Jeśli w pociągu regionalnym wybierzesz wagon starszego typu, to możesz w nim otworzyć okno i zrobić lepsze zdjęcia niż przez panoramiczne – ale nie otwierające się – okna Bernina Expressu.

Gdzie kupić bilety na Bernina Express?

widok z okna Bernina Express na włoskojęzyczną część Szwajcarii (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok z okna Bernina Express na włoskojęzyczną część Szwajcarii (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Bilet na Bernina Express możesz kupić:

  • Bezpośrednio przed podróżą w kasie na dworcu. Na przykład na dworcu Kolei Retyckich we włoskim Tirano albo na dworcach po szwajcarskiej stronie w St. Moritz lub Chur.
  • Jeśli zależy Ci na konkretnym połączeniu i wcześniejszym zaplanowaniu podróży, to lepiej kupić bilet odpowiednio wcześniej przez internet na oficjalnej stronie Kolei Retyckich: https://www.rhb.ch/en/home

Kupując bilet na stronie Kolei Retyckich najpierw należy podać:

  1. Stację początkową (w przypadku podróży z Włoch wybierz Tirano).
  2. Stację końcową (na przykład St. Moritz albo Chur aby pokonać całą trasę).
  3. Datę podróży.
  4. Zaznacz czy chcesz kupić bilet w jedną stronę czy w obie strony (ekspresem panoramicznym możesz pojechać w jedną stronę, a wrócić zwykłym pociągiem regionalnym).
  5. Wybierz klasę wagonu (1 lub 2 klasa – szczegóły na temat różnic znajdziesz w tekście powyżej)
  6. Po przejściu dalej zobaczysz cenę za bilet. Następnie w polu u dołu wybierz liczbę miejscówek, które chcesz wykupić (miejscówki są obowiązkowe). Na pasku po prawej stronie będzie widoczna dopłata za miejscówkę.
  7. Przed wyborem miejsc dostępny będzie wybór godziny odjazdu.
  8. Na grafice poniżej można zaznaczyć wagon i konkretne miejsca, które chcesz zarezerwować (na przykład tak, żeby wszyscy z rodziny siedzieli obok siebie).
  9. Analogicznie – jeśli Cię to dotyczy – należy wybrać godzinę odjazdu i miejscówki dla biletu powrotnego i przejść dalej.
  10. W kolejnym kroku podaje się dane osobowe i szczegóły płatności. Można też wybrać ewentualnie zniżki. Jeśli posiadasz Swiss Travel Pass albo – tak jak my – 1-dniowy Travel Pass, to zaznacz tam odpowiednią informację, a cena zostanie zredukowana.

Podróż Bernina Express – nasze wrażenia

na zdjęciu Bernina Express dojeżdża do stacji Ospizio Bernina – znajduje się na wysokości 2253 m n.p.m. nad tzw. Białym Jeziorem (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
na zdjęciu Bernina Express dojeżdża do stacji Ospizio Bernina – znajduje się na wysokości 2253 m n.p.m. nad tzw. Białym Jeziorem (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Szczegóły podróży Bernina Expressem dokładnie opisałem powyżej, ale w tym miejscu pozwolę sobie na jeszcze kilka luźnych uwag:

  1. Jeśli czytasz Kierunek Włochy, to prawdopodobnie podróż Bernina Expressem chcesz rozpocząć po włoskiej stronie. Nocleg możesz znaleźć w Tirano w Lombardii, zostawić tam samochód i następnie wybrać się na jednodniową wycieczkę koleją do Szwajcarii.
  2. W Tirano są dwa dworce kolejowe. Jeden kolei włoskich Trenitalia, a tuż obok drugi Kolei Retyckich. Łatwo je rozróżnić.
  3. Wyjeżdżając z włoskiego Tirano do Szwajcarii ładniejsze widoki są po lewej stronie i tam lepiej rezerwuj miejsce. Chociaż to bez znaczenia, ponieważ i tak pasażerowie z aparatami chodzą po całym wagonie 🙂
  4. Wybór przekąsek i napojów w Bernina Express jest niewielki i wszystko jest stosunkowo drogie.
  5. Różnica wysokości na trasie pociągu wynosi aż 1824 m! Nie miej więc za złe, że 61 km z Tirano do St. Moritz ekspres pokonuje w 2,5 godziny. Budowa otwartej w 1910 r. linii kolejowej na tamte czasy była cudem techniki. Bez specjalistycznego sprzętu, laserów, mierników i komputerowych symulacji zbudowano alpejskie tunele i spiralne wiadukty.
  6. W przypadku Bernina Express nawet w szczycie sezonu turystycznego nie spodziewaj się dantejskich scen na dworcu i zajmowania najlepszych miejsc przy oknach. Wszyscy pasażerowie muszą mieć wykupioną miejscówkę.
  7. Okna w pociągu nie otwierają się. Szyby są bardzo czyste, ale jednak załamują się na nich promienie słoneczne i nie wszystkie zdjęcia wyjdą tak idealnie.

Atrakcje, które Bernina Express mija po drodze

Wiadukt Landwasser

W dzikiej i romantycznej dolinie Albula Bernina Express przejeżdża przez słynny na całym świecie wiadukt Landwasser. To z tego miejsca najczęściej pochodzą zdjęcia panoramicznych pociągów Kolei Retyckich. Wiadukt został oddany do użytku w 1902 r. i jest lekkim łukiem. Pociąg przez wiadukt przejeżdża dość szybko i od razu wjeżdża do tunelu. Warto więc wcześniej przygotować aparat. O zbliżającym się wiadukcie dowiesz się z komunikatu głosowego w wagonie.

Ospizio Bernina

widok na Lago Bianco (Jezioro Białe), w pobliżu stacji Ospizio Bernina, zdjęcie zrobiłem w drodze powrotnej z odsuniętego okna pociągu regionalnego (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok na Lago Bianco (Jezioro Białe), w pobliżu stacji Ospizio Bernina, zdjęcie zrobiłem w drodze powrotnej z odsuniętego okna pociągu regionalnego (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Najwyższy punkt trasy Kolei Retyckiej leży na wysokości 2253 m n.p.m. Tuż obok znajduje się Lago Bianco (Białe Jezioro).

Alp Grüm

pamiątkowe zdjęcie zrobione przez konduktora na stacji kolejowej Alp Grüm, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
pamiątkowe zdjęcie zrobione przez konduktora na stacji kolejowej Alp Grüm, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Tutaj Berina Express zatrzymuje się na krótką przerwę. Można wyjść i zrobić pamiątkowe zdjęcia. Stacja znajduje się na wysokości 2091 m n.p.m. Z peronu widać lodowiec Palügletscher, masyw górski Bernina oraz Alpy Bergamskie i krajobrazy całego Valposchiavo! Stacja kolejowa Alp Grüm znajduje się na granicy pomiędzy niemiecko- i włoskojęzycznym regionem Szwajcarii.

Valposchiavo

widok z pociągu Kolei Retyckich na dolinę Valposchiavo i jezioro Lago di Poschiavo (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok z pociągu Kolei Retyckich na dolinę Valposchiavo i jezioro Lago di Poschiavo (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Przy granicy Szwajcarii z Włochami linia kolejowa biegnie wzdłuż jeziora Lago di Poschiavo, które leży w dolinie Valposchiavo. To naturalny krajobraz przyrodniczy i miejsce często wybierane przez turystów chcących obcować z przyrodą. Wzdłuż brzegu jeziora znajduje się teren rekreacyjny i miejsca do plażowania.

Wiadukt spiralny Brusio

wiadukt spiralny Brusio, na którym Bernina Express zawraca o 360 stopni i jednocześnie zmniejsza różnicę wysokości (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
wiadukt spiralny Brusio, na którym Bernina Express zawraca o 360 stopni i jednocześnie zmniejsza różnicę wysokości (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Na spiralnym wiadukcie Brusio pociąg zawraca o 360 stopni, jednocześnie redukując różnicę wysokości. To najbardziej charakterystyczny i najczęściej fotografowany fragment linii Bernina. Na stosunkowo krótkim odcinku pociąg pokonuje 20 m wzniesienie. Kamienny wiadukt został oddany do użytku w 1908 r. i okazał się bardzo solidną konstrukcją. Pierwszy remont przeprowadzono tutaj dopiero w 2011 r.

Pociąg regionalny jako alternatywa dla Bernina Express

w starszych wagonach pociągów regionalnych Kolei Retyckich można otworzyć okno - wtedy łatwiej o ładne zdjęcia (fot. Joanna Ropczyńska, kierunekwlochy.pl)
w starszych wagonach pociągów regionalnych Kolei Retyckich można otworzyć okno – wtedy łatwiej o ładne zdjęcia (fot. Joanna Ropczyńska, kierunekwlochy.pl)

Wbrew pozorom nie trzeba kupować biletu na panoramiczny Bernina Express w obie strony. Lepiej – tak jak my – w jedną stronę pojechać słynnym ekspresem, a w drugą pociągiem regionalnym. W pociągach regionalnych obowiązuje zwykły bilet na przejazd 1 lub 2-klasą. Nie dokupuje się już miejscówki.

wnętrze wagonu 1-klasy w zwykłym pociągu regionalnym, Koleje Retyckie, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
wnętrze wagonu 1-klasy w zwykłym pociągu regionalnym, Koleje Retyckie, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Jeśli posiadasz Swiss Travel Pass albo 1-day Travel Pass to do regionalnego pociągu nie musisz już nic więcej dopłacać. Natomiast my mieliśmy 1-day Travel Pass w 1 klasie i zdjęcia z takiego wagonu zamieściłem poniżej. Tymczasem 2-klasa jest nieco bardziej zatłoczona i ma fotele w układzie 2+2. Tego typu kartonikowy bilet na całodniowe przejazdy należy skasować na peronie przed pierwszym wejściem do pociągu.

Pociągi regionalne jeżdżą stosunkowo często, więc opcji powrotu jest więcej. Dodatkowo czas przejazdu jest identyczny jak w Bernina Express, a wagony są czyste i klimatyzowane. Dodatkowo w starszych wagonach Kolei Retyckich otwierają się okna. Mimo, że w naszym pociągu były też nowsze wagony w składzie, celowo wybraliśmy te starsze, żeby zrobić ładniejsze zdjęcia, bez załamań światła na szybie 🙂

Zobacz też do kategorii Szwajcaria na inne wpisy.

Miło mi, że dotarłeś lub dotarłaś do końca tego przewodnika. Jeśli artykuł okazał się pomocny, zostaw proszę komentarz u dołu.

Zostaw komentarz

276 komentarzy

Katarzyna 17 marca 2024 - 21:21

Bardzo się cieszę, że tu trafiłam. Dokładnie wiem jak zaplanować swoją wymarzoną podróż. 🙂

Odpowiedz
Maria 17 marca 2024 - 08:51

Dzień dobry Panie Łukaszu !
To niesamowite , jak dużo można dowiedzieć się z Pana bloga . Jest to dla mnie najlepsze żródło inormacji i czerpię z niego bardzo dużo . Jest Pan świetny .
W czerwcu wybieram się do Bergamo . Zamierzam odbyć podroż pociągiem do Tirano i stąd pociągiem panoramicznym aż do Chur . Mam jednak wątpliwości , czy podróż z St.Moritz do Chur jest na tyle interesująca , że warto ją odbyć . Mam zarezerwowany nocleg w Tirano i Chur . Widzę jednak na blogu , że zdecydowana większość odbywa tę podróż do St.Moritz jednego dnia w obie strony . Czy nie lepiej też tak zrobić i wykorzystać czas na podróż z Tirano do jeziora COMO ., co też jest w moich planach . Mój pobyt zaczyna się 03 czerwca a kończy 08.czerwca . Czy z Tirano mogę dostać się pociągiem do Mediolanu ?
Mój plan : przyjazd do Bergamo 03. -nocleg .
04. podróż do Tirano – nocleg .
05. podróż Bernina Expres do St. Moritz lub aż do Chur – nocleg .
06. powrót do Tirano . Stąd chcialabym tego dnia pojechać jeszcze do jeziora Como i wrócić na nocleg do Tirano .
07 podróż z Tirano do Mediolanu – nocleg . 08 – powrót do Polski .
Proszę o odpowiedź , czy taki plan jest realny .Poza tym chciałabym zapytać , czy to prawda , że na terenie Szwajcarii internet jest tak drogi , że powinnam wyłączyć telefon i nie korzystać z telefonu , bo pochłonie to dużo środków finansowych . Będę wdzięczna za każdą informację . Pozdrawiam serdecznie
Maria

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 18 marca 2024 - 10:01

Dzień dobry Pani Mario,
Bardzo dziękuję za miłe słowa! Ma Pani rację, nie warto jechać aż do Chur, ponieważ w jedną stronę z Tirano trwałoby to prawie 5 godzin. Lepiej pokonać połowę tej trasy (która w sumie jest najciekawsza) i zakończyć podróż w St. Moritz. Ten kurort też jest piękny (mieszkaliśmy w St. Moritz przez tydzień). W Tirano proszę wziąć tylko jedną noc, żeby kolejnego dnia rano wyruszyć do Szwajcarii. Potem są dwie opcje. Kilka godzin w St. Moritz i powrót nad jezioro Como albo noc w St. Moritz i kolejnego dnia rano powrót z przesiadką w Tirano nad jezioro Como. Bez sensu byłoby jechać nad jezioro Como, a później znów cofać się do Tirano na nocleg. W Tirano nie ma co robić dłużej niż jedną noc więc lepiej po podróży Bernina Expressem od razu wracać nad jezioro (do Varenny lub do Lecco).
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Urszula 16 marca 2024 - 16:51

Dzień dobry Pnie Łukaszu,
Próbuję przeliczyć koszty przejazdu Bernina Expressem. Czy może mi Pan pomóc i powiedzieć jak działa Saver Day Pass przy zakupie biletów na Brenina Express? A mianowicie czy działa on tak samo dla klasy 1 jak dla klasy 2 ? Bo z tego co udało mi się wyczytać i zrozumieć to Saver Day Pass uprawnia do jazdy za darmo również Bernina Express (tylko miejscówka jest wtedy płatna), ale nie wiem czy również w 1 klasie.

Jeżeli natomiast chodzi o miejscówki to gdy wybiorę opcję jednego pociągu tam i z powrotem Tirano ->St. Mortiz-> Tirano to czy miejscówki płacę dwa razy ( raz na tam drugi raz z powrotem) czy raz?

Czy przy zakupie biletów/miejscówek jest możliwość wybrania jakieś elastycznej opcji coś w stylu jak na samolot czyli za dopłatą mam możliwość przebukowania biletów na inny dzień lub odwołania podróży ze zwrotem kosztów?

Dziękuję i pozdrawiam
Urszula

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 18 marca 2024 - 09:35

Dzień dobry,
My sporo podróżowaliśmy pociągami po Szwajcarii więc nam 1-day travelpasses się opłacił. Natomiast nie sądzę żeby się opłacał przy podróży z Tirano do St. Moritz i z powrotem. Dodatkowo przy zakupie 1-day travelpasses można wybrać 1 lub 2 klasę. Pierwsza klasa jest sporo droższa, ale z perspektywy czasu raczej chyba nie warto dopłacać. Proszę więc kupić zwykłe bilety. Natomiast jeśli chodzi o miejscówki, to na każdy odcinek trzeba oddzielną miejscówkę – wybiera się oddzielnie miejsca. Można ewentualnie w jedną stronę pojechać Bernina Expressem, a w drugą pociągiem regionalnym. Wówczas ten drugi pociąg już bez miejscówek. Jedzie tyle samo czasu i tym samym torem. Co do ostatniego pytania – nie. Miejscówkę kupuje się na konkretne połączenie. Natomiast same bilety kolejowe można kupić w kasie tuż przed podróżą (ich nigdy nie zabraknie i zawsze kosztują tyle samo). Więc w razie czego tylko miejscówka by przepadła.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Monika 16 marca 2024 - 09:21

Witam planuje podróż panoramicznym pociągiem i mam kilka pytań . zamierzam pojechać z Tirano do St. Moritz zwykłym pociągiem, a potem wracać panoramicznym czy związku z powyższym opłaca mi się kupić Travel Pass będziemy tylko ten jeden dzień w Szwajcarii? Podróż dwie osoby dorosłe i 17 i 7 lat dzieci. Jaka opcje wybrać aby było najkorzystniej cenowo ?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 16 marca 2024 - 21:05

Nie, nie opłaca się w takim wypadku Travel Pass. Proszę kupić zwykłe bilety kolejowe w jedną stronę, a w drugą stronę zwykły bilet + miejscówka na ekspres. Bilet na ekspres wraz z miejscówką lepiej kupić z około dwumiesięcznym wyprzedzeniem. Natomiast zwykłe bilety na pociąg regionalny są zawsze dostępne i zawsze kosztują tyle samo więc można je kupić nawet w kasie na dworcu w Tirano tuż przed podróżą.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Monika 16 marca 2024 - 21:37

Dziękuję za informację mam jeszcze jedno pytanie czy podróżując tym zwykłym pociągiem mogę sobie wyjść na dowolnej stacji i potem jechać następnym pociągiem ? Np wjechać kolejka na szczyt ?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 18 marca 2024 - 09:56

Tak, zwykły bilet kolejowy (czyli na pociąg regionalny, a nie na ekspres) jest ważny przez cały dzień. Można więc wysiąść i później pojechać kolejnym pociągiem.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Maria 14 marca 2024 - 22:44

Po lekturze Pana bloga czuję sie przygotowana do odbycia tej wycieczki ,
Wybieram si na całą trasę od Tirano do Chur .
Mam pytanie . Czy jest możliwe jednego dnia odbyc podroż z Tirano do St.Moritz i po dwoch godzinach kupic bilet
na dalszą podróz do Chur ? Zamierzam nocować w Chur . Może w drodze powrotnej ?
Proszę o radę .
Pozdrawiam

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 15 marca 2024 - 09:04

Tak, oczywiście. Możecie Państwo nawet zrobić tak, żeby pierwszą część trasy (czyli z Tirano do St. Moritz) przejechać Bernina Expressem, a kolejny odcinek (z St. Moritz do Chur) pociągiem regionalnym albo Glacier Expressem. Proszę sprawdzić rozkład połączeń na stronie szwajcarskich kolei SBB.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Zuzanna 14 marca 2024 - 20:48

Super opis!
Będę w Mediolanie kilka dni.
Chciałabym odbyć podróż tak jak Wy, w jedną stronę Bernina Express, a w drugą koleją regionalną. Mam pytanie:
gdzie mogę kupić bilet na kolej regionalną? tzn. czy tylko online czy np. na stacji w Tirano lub St. Moritz?
Zuzanna

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 15 marca 2024 - 09:00

Hej Zuzanna,
Bilet na pociąg regionalny możesz kupić nawet tuż przed samą podróżą w kasie na stacji w Tirano lub w St. Moritz. Na te bilety nie ma limitów. Jedynie ograniczona jest liczba miejscówek dla Bernina Expressu. Poza tym bilet możesz też kupić online na oficjalnej stronie szwajcarskich kolei SBB.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Sławomir 13 marca 2024 - 13:33

Witam
Jako że chciałbym z rodziną wybrać się do Włoch w połowie maja zainteresował mnie bardzo ten Bernina Express. W związku z tym mam kilka pytań. Chciałbym skorzystać z trasy Tirano – St Moritz i wrócić później zpowrotem do Włoch chciałbym wiedzieć jaką jest najtańsza opcja na tą podróż w dwie osoby plus dwójka dzieci 6 i 12 lat? Czy jakbym pojechał w obie strony regionalną koleją byłoby taniej i podobne wrażenia? Gdzie najlepiej kupować bilety żeby było obecnie najtaniej i czy trzeba z dużym wyprzedzeniem. Nigdy nie byłem we Włoszech zamierzam zatrzymać się w Lecco i stamtąd udać się na tą wycieczkę… jaki transport i opcje pan proponuje?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 14 marca 2024 - 16:45

Dzień dobry,
Tak, pociąg regionalny jest tańszy niż Bernina Express, ponieważ nie trzeba kupować miejscówek, a pociąg jedzie dokładnie po tej samej trasie i widoki są identyczne. Nie ma limitu biletów na pociągi regionalne, więc bilet można kupić nawet tuż przed podróżą na stacji w Tirano albo na oficjalnej stronie szwajcarskich kolei SBB. Z Lecco do Tirano można dojechać pociągiem – są bezpośrednie połączenia. Rozkład można znaleźć na stronach Trenitalia albo Trenord.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Maria 12 marca 2024 - 22:13

Wybieram sie w czerwcu do Bergamo . Z Bergamo do Tirano i stąd Bernina Expres do Chur . Tu nocuję i wracam nastepnego dnia do Tirano . Czy jadąc do Chur mogę wysiąść w ST.Moritz i spedzic tu dwie godziny , a po 2 godzinach pojechac nastepnym pociagiem do Chur ?
Będę wdzięczna za odpowiedż . Pozdrawiam
Maria

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 13 marca 2024 - 09:46

Jeśli kupisz bilet na Bernina Express to nie możesz wysiąść w St. Moritz aby pospacerować, ponieważ to jest ekspres i wymagane są miejscówki. To jest bilet na konkretne połączenie. Możesz jednak kupić tylko bilet na Bernina Express z Tirano do St. Moritz, a potem na miejscu kupić bilet na zwykły pociąg regionalny z St. Moritz do Chur. On jedzie dokładnie po tej samej trasie. Możesz też zaszaleć i trasę z St. Moritz do Chur pokonać pociągiem Glacier Express. To drugi słynny ekspres panoramiczny, który wyjeżdża z St. Moritz 😉

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Agata 26 lutego 2024 - 14:58

Czy pociąg którym jedziemy na szczyt potem od razu zjeżdża w dół? I można nie wysiadając z pociągu pojechać tam i z powrotem?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 26 lutego 2024 - 20:45

Raczej nie, jest chwila przerwy. Ale to męczące spędzić 5 godzin non stop w pociągu. Proponuję pospacerować po St. Moritz i dopiero po paru godzinach wrócić.

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Małgorzata 25 lutego 2024 - 11:07

Dzień dobry ,
Bardzo dokładne informacje przekazał Pan w swoim opisie .
My planujemy tez taką podróż z wyjazdem z Tirano pociągiem Bernina Ekspress do St.Moritz. Tam chcielibyśmy przenocować , a następnego dnia pojechać do Chur.
Czy mogę prosić o radę jaką opcję wybrać na przejazd do Chur , gdzie i kiedy kupić bilety przy takiej opcji ,

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 25 lutego 2024 - 20:07

Proszę kupić zwykły bilet i miejscówkę na oficjalnej stronie szwajcarskich kolei SBB na około dwa miesiące przed podróżą. Proponuję w jedną stronę jechać ekspresem panoramicznym, a w drugą stronę wrócić pociągiem regionalnym – będzie taniej i będzie Pani mogła porównać obydwa pociągi (w regionalnym otwierają się okna więc łatwiej zrobić zdjęcia, ale oczywiście przejazd ekspresem to swego rodzaju niezapomniane przeżycie). Poza tym można z Tirano do St. Moritz pojechać Bernina Expressem, a z St. Moritz do Chur pojechać Glacier Expressem – to drugi słynny szwajcarski pociąg panoramiczny z nieco innymi wagonami.

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Jacek 7 lutego 2024 - 23:51

Cześć
Czy ma znaczenie po której stronie wagonu siedzisz w Glacier Express?
Przy zwiedzaniu terenów górzystych czasami to jest istotne. Jadąc z St Moritz do Zermatt wydaje się że lepiej jest siedzieć po prawej stronie do kierunku jazdy bo po lewej będzie prawie ciągle zbocze góry…
Poproszę o opinię
Druga sprawa, nawet jak mi podpowiesz, to zupełnie nie wiem jak to przenieść na rysunek wagonika i rezerwację. Czy pamiętasz jakie numery rezerwowałeś i czy to było OK czy NOK?
Pozdrawiam Jacek

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 8 lutego 2024 - 16:10

Hej Jacek,
My w Glacier Express siedzieliśmy po lewej stronie jadąc z St. Moritz w kierunku Chur i to był dobry wybór. Kiedyś na stronie rezerwacji była strzałka z kierunkiem jazdy wagonu, ale kilka miesięcy temu z tego zrezygnowali i teraz to rzeczywiście loteria. Nie wydaje mi się jednak, żeby to była jakaś bardzo istotna sprawa. W praktyce i tak niektórzy wstają do okien jak jest jakiś ciekawy widok, robią zdjęcia i wracają na swoje miejsce.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Jacek 8 lutego 2024 - 19:51

A może masz gdzieś „w papierach” numery rezerwacji Twojego miejsca? Jeżeli to nie problem odszukać byłbym wdzięczny. To może ułatwić wybór strony podróży

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 10 lutego 2024 - 10:38

Nie, niestety, ale to już było jakiś czas temu. Miałem papierową miejscówkę. Jedyne co mi przyszło do głowy, to spróbuj napisać pytanie mailowo do Kolei Retyckich. Oni zazwyczaj szybko odpisują. Wiem, że już kilku moich Czytelników pisało tam w różnych kwestiach i zawsze otrzymywali odpowiedź.

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Jacek 10 lutego 2024 - 21:08

Dziękuję.
BTW. Fajnie że trafiliśmy na ten blog. Uwielbiamy włochy i na pewno tu wrócimy.

Agnieszka 4 lutego 2024 - 20:14

Dzień dobry. Wspaniała ta relacja. Planujemy podróż, czytając Waszego bloga. Będziemy w sierpniu. Chcę się upewnić, zanim zacznę działać. Jak dokonać rezerwacji? Czy najpierw kupuję miejscówkę potem bilet? Kiedy najlepiej kupować miejscówkę, kiedy bilet? Czy są zniżki dla seniorów? Nie mogę znaleźć informacji, a kiedyś, jak jeszcze wszystko było w sferze marzeń, widziałam taką możliwość na stronie RhB. Serdecznie pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 4 lutego 2024 - 21:40

Dzień dobry,
Najważniejsza jest miejscówka – do kupienia na stronie RHB lub SBB. Bilet na przejazd można dokupić później lub od razu z miejscówką. Proszę kupić miejscówki na około 6 tygodni przed podróżą. Oczywiście są terminy bardziej oblegane i takie, w których bilety są dostępne nawet tuż przed podróżą w kasie na stacji. Sierpień to jest wysoki sezon więc lepiej kupić wcześniej. Co do zniżek dla seniorów, niestety nie wiem – trzeba sprawdzić na oficjalnej stronie.

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Robert 14 stycznia 2024 - 22:40

Dziękuję za szczegółowy opis 🙂

Odpowiedz
Ilona 12 stycznia 2024 - 18:14

Hej, ciekawy wpis. Znajdę gdzieś informację o Bernina Express ze Szwajcarii? Gdzieś przeczytałam, że St.Moritz nie jest częścią podróży na trasie Torano – Chur, to prawda?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 14 stycznia 2024 - 20:19

Hej Ilona,

My jechaliśmy właśnie na trasie St. Moritz – Tirano bezpośrednio Bernina Expresem. Z Chur do Tirano też jeździ Bernina Express, ale z pominięciem St. Moritz. Więc są i takie, i takie połączenia. Wszystko można sprawdzić w wyszukiwarce połączeń na stronie SBB. My zdecydowaliśmy się na taki wybór, ponieważ odcinek St. Moritz – Chur innego dnia przejechaliśmy Glacier Expressem – to drugi, słynny szwajcarski ekspress 😉

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Ania 8 stycznia 2024 - 21:51

Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź! Pozwolę sobie zatem na jeszcze kilka pytań 😉 Mój wyjazd odbędzie się w polowie maja, przylot do Bergamo w środę wieczorem, wylot w niedzielę wieczorem. Pierwszy nocleg po przylocie w Bergamo, kolejne w Mandello del Lario. Na miejscu korzystać będę z komunikacji publicznej, bo świetnie się to sprawdziło w zeszłym roku. Mam już wstępny plan wycieczki, ale chętnie skorzystam z podpowiedzi czy coś dodać/usunąć/przełożyć.
Środa- przylot, nocleg
Czwartek – przejazd do Lecco, wjazd kolejką na Piani d’Erna, spacer, przejazd do Mandello del Lario.
Piątek – przejazd do Tirano i stamtąd przejazd do Sankt Moritz i z powrotem, powrót do Mandello del Lario.
Sobota – przejazd do Varenny (Villa Monastero), przepłyniecie promem do Tremezzo (Villa Carlotta), potem Bellagio, powrót przez Varennę do Mandello del Lario.
Niedziela – przejazd do Bergamo. zwiedzanie, wylot do Polski.
Czy taki plan jest ok?
Z tego, co widzę, w dniu powrotu przypada święto Zesłania Ducha Świętego. Czy to święto jest jakoś specjalnie obchodzone we Włoszech? I czy w związku z tym mogą występować jakieś utrudnienia w transporcie, zamknięcia muzeów, restauracji itp.? Może powinnam zmienić ostatni nocleg i wrócić do Bergamo już w sobotę? Z góry dziękuję za wskazówki!
Pozdrawiam, Ania

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 9 stycznia 2024 - 08:23

Hej Aniu,

Twój plan jest bardzo przemyślany i wydaje się dobrze ułożony. Jedynie w sobotę warto się zastanowić czy lepiej zobaczyć Villę Carlotta czy Villę Balbianello. Wówczas należałoby przepłynąć do Lenno, a nie do Tremezzo. Obydwie wille są piękne i każda z nich jest dobrym wyborem, jednak ogród w Balbianello jest jedyny w swoim rodzaju – szczególnie, że będzie to połowa maja.

Jeśli chodzi o Święto, to nie spodziewałbym się utrudnień. Muzea czynne są w Święta, ponieważ właśnie wtedy Włosi mają czas, żeby je odwiedzić. Jednak dla pewności w kwietniu sprawdź jeszcze oficjalne strony internetowe poszczególnych miejsc, czy czasem coś się nie zmieniło. Jednak nie spodziewałbym się.

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Ania 9 stycznia 2024 - 09:04

Dziękuję ślicznie za pomoc!
Pozdrawiam, Ania

Odpowiedz
Ania 6 stycznia 2024 - 15:50

Witam serdecznie!
Na początku chciałam podziękować za ogrom wiedzy na blogu przekazanej w bardzo czytelny i konkretny sposób! W zeszłym roku korzystałam z wpisów dotyczących zwiedzania Bergamo i Mediolanu i organizacji wypadu nad jezioro Como i Garda. W Lombardii spodobało mi się tak bardzo, że w tym roku tam wracam, tym razem jednak spełniając przy okazji swoje marzenie o podróży pociągiem do Szwajcarii. Dziękuję bardzo za ten wpis, dzięki niemu poznałam wiele odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Mam jednak jeszcze pewne wątpliwości. W moją wymarzoną podróż udam się najprawdopodobniej pociągiem regionalnym (z uwagi na otwierające się okna i lepsze zdjęcia 🙂 ). I co do wagonów w pociągu regionalnym mam pytanie. Na kilku filmikach w serwisie YouTube mignęły mi pociągi z wagonami z oknami panoramicznymi doczepionymi do wagonów ze zwykłymi oknami. Czy to możliwe, że w zwykłych regionalnych pociągach zdarzają się wagony panoramiczne? Jeżeli tak to trzeba w nich jakoś specjalnie rezerwować miejsca? Pozdrawiam serdecznie!

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 7 stycznia 2024 - 20:38

Pani Aniu,

Dziękuję za miłe słowa. Cieszę się, że blog się przydaje. A teraz przechodząc do konkretów. Tak, to możliwe. Raz – na tej trasie – jechaliśmy pociągiem regionalnym, który miał zarówno stare jak i nowe wagony. W tych starych wagonach okna się otwierały, a w nowych wagonach okna były duże, ale nie otwierały się. W pociągu regionalnym nie ma miejscówek więc sami przeszliśmy do wagonu z otwieranymi oknami.

Natomiast innym razem widzieliśmy pociąg, który miał zarówno wagony regionalne, jak i panoramiczne wagony Bernina Expressu. Oczywiście aby usiąść w wagonie panoramicznym trzeba mieć bilet na pociąg + miejscówkę. Natomiast w zwykłym wagonie wystarczył sam bilet. Oni tak chyba celowo łączą wagony – turyści chcą jechać zazwyczaj w panoramicznym, a lokalsi w zwykłym wagonie 😉

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Dominika 4 stycznia 2024 - 09:28

Witam mam pytanie czy wiedzą Państwo jak najlepiej dojechać z Tirano do Lecco?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 4 stycznia 2024 - 10:30

Dzień dobry,

Najlepiej pociągiem. Proszę wejść na oficjalną stronę Trenitalia i sprawdzić rozkład. Bezpośrednie połączenia na tej trasie są średnio co godzinę 🙂

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Monika 13 listopada 2023 - 17:39

Pod koniec lutego będę 6 dni w Mediolanie, myśle co by zrobić, dokąd jechać, co zobaczyć, czy bernina express ma sens? Czy to odpowiedni czas na taka wyprawę? Lepiej zacząć z Bergamo i do Tirano czy może Mediolan Como Tirano? Lepiej postawić na auto czy jednak pociąg między tymi miastami? Dzięki za wskazówki

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 14 listopada 2023 - 21:15

Cześć Monika,

Transport publiczny w Lombardii jest świetnie zorganizowany. Auto nie będzie potrzebne, a nawet w samym Mediolanie byłoby tylko problemem. Samochód przydałby się na dojazd do Tirano, ale pociągiem też można.

Zacząłbym od jeziora Como i Bernina Expressu, a później „zbliżałbym się” w stronę lotniska. Czyli Mediolan i na koniec Bergamo. Jezioro Como zimą nie będzie tak zachwycające jak latem. O ile w Lecco, czy w Menaggio zimą jest życie, to Varenna jest dość opustoszała, a część restauracji i barów zimą jest zamknięta. Za to przejazd Bernina Expressem zimą to bardzo fajne przeżycie – szczególnie jeśli będzie śnieg 🙂

Miłego wyjazdu!
Łukasz

Odpowiedz
Grzegorz 26 września 2023 - 13:50

Dzień dobry,
mam pytanie. Na podstawie Waszych artykułów planujemy za tydzień wyjazd do Bergamo. Następnie Lecco i na drugi dzień wycieczkę Bernina express. Na stronce pokazała mi się taka promocja dla 2 osób : https://www.sbb.ch/de/kampagne/tageskarte-fuer-2.html?tracking-marketingurl=gemeinsam
Mając bilet dzienny możemy jechać pociągiem Bernina express opłacając tylko dodatkowo miejsca siedzące, a wrócić regionalnym bez dodatkowych opłat ? Jeśli tak to po zakupieniu dziennego biletu on-line otrzymamy kod, który wpiszemy na stronie https://www.sbb.ch/en ?
Pozdrawiam serdecznie,

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 26 września 2023 - 14:09

Dzień dobry Panie Grzegorzu,

Znam się przede wszystkim na podróżowaniu po Włoszech. Trochę jeździliśmy kolejami po Szwajcarii, ale nie na tyle, żeby znać zasady poszczególnych promocji. Korzystaliśmy z podobnej oferty, która nazywała się wówczas „1-day Travel Pass”, ale obecnie jest wycofana. Na stronie SBB są opisane warunki wszystkich promocji. Proszę dokładnie sprawdzić, a w razie wątpliwości wysłać maila do Kolei Retyckich. Oni szybko odpisują.

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Grzegorz 1 października 2023 - 21:40

dziękuje bardzo za odpowiedź. Mam pytanie, rozumiem, że jadąc z Lecco do Tirano musimy zmienić dworzec żeby wsiąść do pociągu z Tirano do St. Moritz ( pociąg regionalny). Czy 8 min na przesiadkę wystarczy ? Zastanawiamy się nad tym, żeby jechać najpierw pociągiem regionalnym, a wrócić Bernina express ze względu na ilość wolnych miejsc. Z Tirano do St. Moritz najlepsze miejsca zostały już sprzedane. Ile czasu warto poświęcić na St, Moritz ? nie planujemy chodzenia, ani wjazdy w góry. Pozdrawiam serdecznie,

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 2 października 2023 - 08:55

Tak, w Tirano są dwa dworce obok siebie. Jeden Trenitalia, a zaraz obok Kolei Retyckich. 8 minut na przesiadkę to trochę mało. Pociągi szwajcarskie odjeżdżają punktualnie co do minuty.

St. Moritz nie jest duże, więc jeśli nie będziesz wyjeżdżał żadną z kolejek, to około 3 godziny wystarczą na zwiedzenie historycznego centrum i spacer wzdłuż jeziora.

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
1 2 3