Kierunek Włochy - najpopularniejszy blog o Włoszech w Polsce
Kierunek Włochy - najpopularniejszy blog o Włoszech w Polsce

kolej we Włoszech

Koleje we Włoszech należą do jednych z najnowocześniejszych w świecie. Wbrew powszechnej w Polsce opinii, składy są czyste, a pociągi punktualne. Włosi posiadają jedne z najszybszych kolei dużych prędkości (podobnie jak Japonia, czy Francja), wyprzedzając pod tym względem między innymi Niemców. Z kolei kolej regionalna we Włoszech (odpowiednik pociągów osobowych w Polsce) zachęca do korzystania ze swoich usług dużą liczbą połączeń i stosunkowo niskimi cenami. W przypadku kolei regionalnej zauważalna jest różnica w jakości taboru pomiędzy północą, a południem Włoch.

 

We Włoszech istnieje narodowy przewoźnik Ferrovie dello Stato, zatrudniający niespełna 100 tys. ludzi, dysponujący 4,5 tys. lokomotyw i 10 tys. wagonów osobowych oraz 45 tys. wagonów towarowych. Ferrovie dello Stato rocznie obsługuje około 500 mln pasażerów. W zarządzaniu firmy jest transport pasażerski i towarowy, linie kolejowe, spółka Grandi Stazioni zarządzająca 12 najważniejszymi dworcami oraz druga spółka Centostazioni, która zarządza 103 średniej wielkości stacjami. Są także mniejsi, prywatni przewoźnicy świadczący konkurencyjne usługi kolejowe.

Rodzaje pociągów we Włoszech

Frecciarossa ? najszybsze i najbardziej luksusowe włoskie pociągi. Piękne pod względem designu składy ETR500 osiągają prędkość do 360 km/h. Podróż takim pociągiem na trasie Rzym ? Mediolan trwa 3 godziny, 25 minut. Bilety na pociągi Frecciarossa (tłumacząc na polski „Czerwona strzała”) są najdroższe, ale włoskie koleje czasem organizują różnego rodzaju promocje (szczegóły w informacji na dworcach, na stronie internetowej trenitalia.com, lub na plakatach rozwieszonych w budynkach dworcowych we Włoszech). Przykładowo cena standardowego biletu z Rzymu do Mediolanu w 2 klasie wynosi 91 euro, a w 1 klasie 114 euro.

 

Wagony Frecciarossa posiadają klimatyzację, są bardzo dobrze wygłuszone, posiadają wysokiej jakości fotele zbliżone do tych, które montowane są w samolotach. Pasażerowie do swojej dyspozycji mają gniazdka i bezprzewodowy internet (istnieje możliwość podłączenia laptopa). Każdy z podróżujących 1 klasą po wejściu otrzymuje specjalnego drinka oraz poranna prasę. Wagony wyposażone są w ekrany informujące o bieżącej prędkości pociągu i kolejnej stacji. Kobiety i mężczyźni mają do dyspozycji osobne toalety. W składzie znajdują się także specjalne sale biznesowe oraz wagon restauracyjny. Czystości w pociągu przez całą drogę strzeże specjalna ekipa sprzątająca. Pociągi Frecciarossa składają się z 4 wagonów 1 klasy i 6 wagonów 2 klasy. Frecciarossa łączą Neapol, Rzym, Florencję, Mediolan, Turyn, Bolonię, czy Salerno.

 

Frecciargento – składy rozwijające prędkość do 250 km/h, łączące Rzym z Wenecją, Weroną, Bari czy Reggio di Calabria. Nazwa Frecciargneto w tłumaczeniu na polski oznacza ?Srebrną strzałę?.

 

Frecciabianca – po polsku ?Biała strzała?. Pociągi jeżdżące z prędkością 200 km/h, łączą Mediolan z Wenecją, Udine z Triestem i Genue z Rzymem.

 

Intercity – nieco wolniejsze od rodziny ?Freccia??, ale znacznie tańsze połączenia kolejowe. Intercity łączą średnie i duże miasta. Czas przejazdu jest nieco dłuższy, ale wagony także są komfortowe, chociaż nie tak nowoczesne jak Frecciarossa, czy Frecciargento.

 

Reggionale – najtańszy sposób podróżowania po Włoszech. Pociągi zatrzymują się na każdej lub prawie każdej stacji. Siatka połączeń jest gęsta, a częstotliwość odjazdów duża. Bilety na pociągi regionalne można nabyć w dworcowych kasach, biletomatach (znajdują się w halach dworcowych, przed wejściem lub na peronach), barach czy kioskach (Tabacchieria). Ważne jest, aby tuż przed odjazdem, po wejściu na peron skasować bilet. Bilet kasuje się w małych automatach, zazwyczaj żółtego koloru. Bilet należy wsunąć, a urządzenie przybije pieczątkę z aktualną datą i godziną. Jeśli nie zdążymy skasować biletu niezwłocznie po wejściu do pociągu należy znaleźć konduktora i poprosić o skasowanie biletu. Jeśli tego nie zrobimy otrzymamy mandat. Tłumaczenie, że nie wiedzieliśmy o konieczności skasowania biletu zazwyczaj jest niewystarczające, ponieważ na bilecie znajduje się specjalna adnotacja o konieczności skasowania w języku włoskim i angielskim.

 

Na włoskim rozkładzie jazdy możemy spotkać się z następującymi skrótkami:
R, REG – Regionale (pociąg regionalny zatrzymujący się na prawie każdej stacji)
RV – Regionale Veloce (pociąg regionalny przyspieszony, zatrzymuje się na wybranych stacjach)
IC – InterCity (pociąg zatrzymuje się tylko na dużych stacjach)
ICN – InterCity Notte (pociąg InterCity nocny)
ES – EuroStar
EN – Euro Star Night (pociąg EuroStar nocny)

 

Podróż włoską koleją należy do przyjemnych. Pociągi są bezpieczne, czyste i punktualne. Obsługa jest miła i pomaga obcokrajowcom (kasjerzy i konduktorzy najczęściej znają język angielski). Rozkłady jazdy są przedstawione w czytelny i prosty sposób. Zazwyczaj poza stacją docelową wyszczególnione są stacje pośrednie.

 

Jeśli mamy trudność w porozumieniu się z obsługą dworca warto skorzystać z biletomatów. Można na nich sprawdzić najbliższe odjazdy do określonej stacji (niekoniecznie musimy znać wówczas stację docelową pociągu), ceny biletów, czas podróży. Biletomaty posiadają możliwość wyboru jednego z czterech języków: włoski, angielski, francuski i niemiecki. Awarie tych urządzeń zdarzają się bardzo rzadko. Jeśli już wystąpią maszyna wydrukuje specjalny bilecik, z którym należy podejść do kasy po właściwy bilet.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Przez dalsze aktywne korzystanie z Bloga bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Autora Bloga i Zaufanych Partnerów oraz wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twoim urządzeniu końcowym. Informacje na temat Administratora Danych Osobowych, swoich praw oraz danych jakie zbiera Blog znajdziesz w "Polityce Prywatności". AkceptujęPolityka prywatności i RODO

Polityka prywatności i RODO