Pierwszy kompleksowy portal dla turystów i osób zafascynowanych Włochami
Zima, Włochy Narty, Włochy Alpy, Włochy Dolomity, Włochy
Booking.com

Jakie włoskie miasto lubisz najbardziej?

  • Rzym
  • Wenecja
  • Mediolan
  • Florencja

» » Imperia

Imperia

prowincja: Imperia, region: Liguria, Włochy

Imperia, Włochy
plaża w Imperii, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Imperia to jedno z największych miast wybrzeża Ligurii o krótkiej jak na Włochy historii. W 1923 r. doszło do połączenia się dwóch miejscowości Oneglii i Porto Maurizio. Nowo powstałe miasto zostało nazwane Imperia, od wpadającej tutaj do morza rzeki Impero. Dziś dawne miasta tworzą dwie dzielnice, które zachowały osobne dworce kolejowe i inny charakter zabudowy. Mieszka tu 40 tys. osób, miasto jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, centrum komunikacyjnym, stolicą prowincji, ale także znanym kurortem Riwiery Włoskiej.

Pierwsza część miasta, dzielnica Oneglia jest nowocześniejsza. Zabudowę w centrum tworzą przede wszystkim XVII i XVIII-wieczne kamienice wybudowane w czasach najlepszego prosperity. Centralnym punktem tej części miasta jest Piazza Dante, przez środek którego przebiega droga SS1, czyli popularna Aurelia biegnąca wzdłuż wybrzeża i łącząca Rzym z Francją.

Wjeżdżając na Piazza Dantę czuć kwintesencje włoskich miast. Jest tu głośno, ruchliwie i gwarno. Starannie wyrysowanych dróg dojazdowych do ronda zdaje się nikt nie przestrzegać. Wokół ronda parkują samochody, setki skuterów i gdyby tego było mało to na rondzie jest także całkiem spory przystanek komunikacji miejskiej. Takie rzeczy tylko we Włoszech! Wokół stoją majestatycznie wyglądające trzypiętrowe kamienice z charakterystycznymi podcieniami. Od razu nasuwają się skojarzenia z toskańskim Livorno. Tam zabudowa jest podobna, ruch uliczny zbliżony, nawet plaże są podobne.

Od Piazza Dante droga SS1 rozchodzi się na trzy kierunki. To pewien paradoks wynikający z faktu, że Aurelia w tym miejscu jest drogą jednokierunkową. Przy ulicach odchodzących od placu znajdują się eleganckie butiki, sklepy z odzieżą, delikatesy, sklepiki z lokalnymi produktami, jubilerzy i oczywiście bary oraz restauracje. W ciągu dnia tętni tutaj życie. Mimo, że jesteśmy w nadmorskim kurorcie, to jest to jednocześnie ważny ośrodek gospodarczy i stolica prowincji. Turyści mieszają się tu z Włochami podążającymi do baru w trakcie przerwy w pracy.

Kierując się na południe, w stronę wybrzeża będziemy szli klimatyczną ulicą, w cieniu wysokich kamienic. Dość szybko dojdziemy do industrialnego portu. Typowo wakacyjnych jachtów jest tutaj niewiele, dominuje za to infrastruktura przystosowana do odbiorów ładunków z większych jednostek.

Przy nadmorskiej promenadzie, biegnącej wzdłuż portu znajdują się bary i restauracje. Wszystkie mają swoje stoliki rozstawione na świeżym powietrzu. W ciągu dnia można stąd obserwować pracę portu, wieczorem jest równie klimatycznie. Na morzu migają pojedyncze jednostki, a portowe dźwigi są gustownie oświetlone. Trochę mroczno, trochę wakacyjnie, niestandardowo. Podobno można zjeść tutaj świeżą rybę, wyśmienity owoce morza, a także bardzo dobrą pizzę. Wieczorami restauracyjne stoliki są zapełnione. Jedzą tu zarówno mieszkańcy, jak i turyści.

Za promenadą na wysuniętym w morze cyplu znajduje się duży parking. Tuż obok parkingu są plaże i basen ze zjeżdżalnią. Niestety plaża jest niewielka, a na dodatek większą część zajmują strefy płatne. Dla osób chcących zaoszczędzić pozostawiono naprawdę niewielki kawałek. Sama okolica jest tu ładniejsza. Zamiast urządzeń portowych i wielkomiejskich kamienic widać głównie przepiękne pałace i wille ukryte pomiędzy zielenią. Część willi i hoteli posiada odkryte baseny. Hotelowi goście mogą więc wypoczywać na basenie lub na płatnej plaży. Zazwyczaj hotele trzygwiazdkowe i droższe posiadają podpisane umowy na korzystanie z plaż przez swoich gości.

Kilka kilometrów na zachód znajduje się Porto Maurizio, jeszcze 100 lat temu całkowicie osobne miasto, a dziś druga połowa Imperii. Zabudowa jest tu całkiem inna, bardziej zabytkowa. Uliczki są wąskie i wybrukowane, a gęsta miejska tkanka skupiona jest na wzgórzu wokół katedry. Jest tu spokojniej i mniej ruchliwie niż w dzielnicy Oneglia. Warto zaparkować samochód przy ulicy Via Cascione Felice, która znajduje się w sercu tutejszej starówki i pospacerować po okolicy.

Via XX Settembre to zamknięty dla ruchu samochodowego deptak przy którym znajdują się sklepiki z lokalnymi produktami i niewielkie butiki. Wzdłuż ulicy rosną śródziemnomorskie palmy. Warto się przespacerować tę prowadzącą pod górę ulicą. Dojdziemy do niewielkiego skweru – to Piazza Roma. Można tam wypocząć na ławce w cieniu i napić się wody z kraniku.

Druga warta odwiedzenia część starówki rozpoczyna się po przeciwnej stronie deptaku Via XX Settembre. Należy ponownie powrócić na dół do ulicy Via Cascione Felice, a następnie przejść przez nią na Via S. Maurizio. Ta ulica poprowadzi nas do najstarszej części starego miasta, położonej na szczycie wzgórza.

Po zwiedzaniu starówki warto jeszcze podejść w okolice skrzyżowania Aurelii (SS1) z nadmorską, jednokierunkową uliczką Via Giovanni Boine. To tam – najbliżej starego miasta – znajdują się plaże. Niestety w przeważającej większości są to plaże płatne. Pierwsza z plaż, najbardziej wysunięta na zachód, to kamienista plaża, na którą można przyjść z psem. W czasie wakacji dobrze widać, że sporo mieszkańców korzysta z tej możliwości. Niektórzy nawet kąpią się ze swoimi pupilami.

Plaże obok ze sztucznie nawiezionym piaskiem są w większości płatne. Wydzielono jedną strefę bezpłatną. Za darmo można rozłożyć ręcznik na kamienistych falochronach. Wiele osób tam wypoczywa z uwagi na większy spokój i silniejszy wiatr od morza, co w przypadku upalnego lata jest szczególnie ważne.

Od plaż warto przejść do portu jachtowego, który prawdopodobnie jest największym tego typu portem w Ligurii. Olbrzymi, betonowy falochron, przy którym przycumowane są statki, pełni jednocześnie rolę czegoś w rodzaju molo. Można spacerować po szerokim bulwarze, chociaż większość osób wybiera spacer po betonowym murze, który ma dodatkowo ochraniać port. Widoki stamtąd są lepsze, chociaż do końca nie wiadomo, czy spacery tam są dozwolone. Przy falochronie znajduje się kolejna specyficzna, prywatna plaża. Leżaki rozstawione są na betonie, tuż obok baru. Trudno stąd zejść do morza, ale miejsce do samego opalania jest niezłe. W oddali widać starówkę Imperii.

W tutejszym porcie cumują naprawdę imponujące jednostki. Oprócz setek łodzi i małych jachtów, są też duże okazałe i luksusowe jachty. W przeważającej większości są to jachty z Włoch, ale w wakacje można też spotkać jachty z pobliskiej Francji, a nawet z Chorwacji. Ich właściciele musieli opłynąć całe Włochy dookoła, aby spędzić urlop w Ligurii.

Booking.com

Położenie

Imperia położona jest we włoskiej Ligurii, na północy kraju, blisko granicy z Francją. Miasto powstało z połączenia dwóch miejscowości: Oneglii i Porto Maurizio. Do dzisiaj wyraźnie widać podział na dwie dzielnicy, chociaż w ostatnich latach wolną przestrzeń pomiędzy dzielnicami zagospodarowano poprzez wybudowanie największego portu jachtowego w tej części Włoch. Imperia ma niespełna 40 tys. mieszkańców, do których w sezonie wakacyjnym należy doliczyć turystów. Miasto leży bezpośrednio nad morzem, ma w większości kamienisto-żwirowe plaże, a niektóre dzielnice położone są na zielonych wzgórzach.

Imperia, Włochy
katedra w Imperii, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Ciekawe miejsca, atrakcje, zabytki...

  • stare miasto – będąc w Imperii warto pospacerować po tutejszej starówce w dzielnicy Porto Maurizio. Znajdziemy tam zamknięty dla ruchu samochodowego deptak z imponującymi palmami, przy którym znajdują się niewielkie butiki i sklepy z produktami lokalnymi. W żadnym wypadku nie jest to ważna ulica handlowa, ale warto poczuć klimat tego miejsca. Niejako naprzeciwko deptaka znajduje się wyżej położona, najstarsza część miasta. Głównym punktem jest plac przed katedrą. Obok katedry usytuowany jest budynek Questury, czyli najważniejsza komenda policji w całej prowincji. Nieco wyżej można zanurzyć się w wąskie uliczki starego miasta. Jest tam nawet punkt widokowy, z którego widać morze.
  • Basilica di San Maurizio – w tłumaczeniu na język polski to Katedra Świętego Maurycego i Towarzyszy, Męczenników. Świątynia znajduje się na starym mieście w dzielnicy Porto Maurizio. Neoklasycystyczna bazylika jest stosunkowo nowym budynkiem, chociaż bardzo okazałym. Budowa rozpoczęła się w 1781 r., a zakończyła się w 1838 r. Jest to największy kościół w Ligurii. Jego powierzchnia to 3000 metrów kwadratowych, a dzwonnice wysokie są na 36 metrów. Wyższa jest wieżyczka pełniąca niegdyś funkcję latarni, która zbudowana została na kopule. Ma ona – licząc od ziemi – 48 metrów. Przy placu obok kościoła znajduje się budynek Questury, co jest odpowiednikiem komendy policji. We Włoszech Questura zajmuje się także wydawaniem niektórych dokumentów.
  • Port jachtowy – w Imperii znajduje się jeden z największych portów jachtowych w tej części Włoch. Port został zbudowany pomiędzy dwoma dzielnicami miasta, czyli między  Oneglią i Porto Maurizio. Port jest inwestycją bardzo młodą i wciąż niedokończoną. Wcześniej były to niezagospodarowane tereny poprzemysłowe. W 2006 r. ruszyła budowa pierwszego etapu portu wraz z długimi falochronami, po których można spacerować. Budowa zakończyła się w 2009 r. i już wtedy pojawiło się tutaj kilkaset łodzi, statków i jachtów, w tym te najbardziej luksusowe. Planowany jest kolejny etap budowy portu, zlokalizowany na wschód od obecnej inwestycji. Docelowo będzie to jeden z największych tego typu portów w basenie Morza Śródziemnego. Port wypełni mniej zamieszkałą przestrzeń pomiędzy dwoma dzielnicami miasta. Przyczyni się do złączenia miejskiej tkanki, a wokół portu powstaną najbardziej prestiżowe tereny inwestycyjne.
  • Plaże w Imperii – w dużej i popularnej turystycznie Imperii plaż jest niewiele, a te, które są w sezonie bywają mocno zatłoczone. W dzielnicy Porto Maurizio plaże zlokalizowane są tuż przy porcie jachtowym. Jest tu sztucznie nawieziony piasek, a z plaży roztacza się widok z jednej strony na port jachtowy, a z drugiej na wzgórze starego miasta. Niestety większa część plaż jest płatna. Strefy darmowe nie są zbyt duże. Jeśli planujemy spędzać wakacje w Imperii to lepiej rozważyć apartament lub hotel gdzieś na przedmieściach, bliżej szerokiej i darmowej plaży. W dzielnicy Oneglia w kwestii plaż sytuacja wygląda podobnie. Darmowych plaż jest bardzo mało, a sama plaża znajduje się blisko portu przemysłowego.

Historia

Imperia powstała z połączenia dwóch oddzielnych miast: Oneglii i Porto Maurizio. Dodatkowo do łączących się miast przydzielono 9 innych gmin. Łącznie połączono więc ze sobą następujące miasta i wsie: Porto Maurizio, Oneglia, Borgo Sant'Agata, Caramagna Ligure, Castelvecchio di Santa Maria Maggiore, Costa d'Oneglia, Poggi, Torrazza, Moltedo, Montegrazie, Oneglia i Piani. Całość w dniu 21 października 1923 roku na mocy dekretu królewskiego stała się nowym organizmem miejskim pod nazwą Imperia. Nazwa wzięła się od rzeki Impero, która przepływa pomiędzy obydwoma dzielnicami.

Dyskusje na temat połączenia dwóch miast toczyły się przez lata, od początku XX wieku. W 1923 o połączeniu miejscowości zdecydował Wiktor Emmanuel III. Utworzono wtedy wspólną administrację, ale pojawiła się wrogość pomiędzy mieszkańcami  Oneglii i Porto Maurizio.

Pierwsze spory dotyczyły już samej nazwy miejscowości. Długo w tej kwestii nie można było dojść do porozumienia. Pierwotnie nowe miasto miało się nazywać Porto Maurizio-Oneglia, ale uznano, że taka nazwa jest zbyt długa. Kolejna propozycja wynikała z połączenia tych słów i brzmiała Portoneglia. Słysząc taką propozycję nazwy oburzyli się mieszkańcy Porto Mautizio twierdząc, że ich nazwa jest zbyt okrojona, a przez to ośmieszona. Inna propozycja, to nazwanie nowego miasta Porto Maurizio, co zostało odrzucone przez mieszkańców Oneglii, którzy obawiali się, że ich interesy w nowym mieście nie będą reprezentowane.

Ostatecznie zdecydowano się na nazwę Imperia, co miało nawiązywać do imperialistycznej tradycji regionu. Sama nazwa zapożyczona została od nazwy niewielkiej rzeki Impero wpadającej do morza pomiedzy Oneglią, a Porto Maurizio. Urbaniści planowali stworzenie tutaj miasta wyjątkowego, całkowicie odmiennego od klasycznego modelu, gdzie jest jeden rynek i jedno centrum. Pomiędzy dwoma głównymi dzielnicami, pośrodku, rozpoczęto budowę budynków użyteczności publicznej w stylu racjonalistycznym. Łączenie miast przypadło na okres, kiedy we Włoszech królowała ideologia faszystowska, co odbiło się znacząco na architekturze miasta. Po środku dawnych miast powstał nowy ratusz, budynek poczty oraz urząd skarbowy.

W latach trzydziestych XX wieku snuto plany budowy mariny jachtowej i centrum handlowego, co miało być kolejnym etapem łączenia dwóch miejscowości. Plany te pokrzyżował jednak wybuch II wojny światowej. Sama Imperia mocno ucierpiała w trakcie działań wojennych. Miasto było kilkukrotnie bombardowane. W 1945 r. wkroczyły tutaj wojska francuskie, które jednak później wycofały się kawałek za pobliską Ventimiglię.

W okresie powojennym miasto popadło w kryzys gospodarczy. Snuto marzenia o budowie wielkiego portu handlowego pomiędzy miejscowościami, ale miastu brakowało dobrego połączenia komunikacyjnego z Piemontem. W latach siedemdziesiątych XX wieku wybudowano promenadę Viale Amerigo Vespucci wraz z szeroką ulicą łączącą dwie dzielnice.

Przełom nastąpił w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Nowa strategia rozwoju miasta zakładała  utworzenie z Imperii centrum gospodarczego i turystycznego w zachodniej Ligurii. Odnowiono pomysł budowy portu pomiędzy dawnymi miejscowościami. Pierwotny plan zakładał budowę portu handlowego, ale w 2006 r. ruszyła budowa portu jachtowego. Do 2009 r. z rozmachem zrealizowano pierwszy etap tego projektu. Docelowo ma to być jeden z największych portów jachtowych w basenie Morza Śródziemnego. Wokół portu zaczynają powstawać tereny rekreacyjne, hale sportowe i otwarte boiska. Jednak największe nadzieje wiązane są z zaplanowany do budowy luksusowym kompleksie nadmorskich apartamentów, bezpośrednio przy porcie, pomiędzy dawnymi miastami. W trakcie realizacji jest także budowa ścieżek rowerowo-spacerowych wzdłuż wybrzeża oraz przesunięcie linii kolejowej poza centrum. Projekt ten dotyczy przebudowy całej linii kolejowego od Genui do Francji. Jest to związane z budową kolei dużej prędkości pomiędzy Rzymem, a Paryżem. Budowane są nowe tunele i nowe dworce kolejowe.

Imperia, Włochy
stare miasto, Imperia, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Komunikacja

Przez położoną w zachodniej części Ligurii Imperię przebiega autostrada A10. To jedna z ważniejszych włoskich autostrad, biegnąca w górskim terenie z licznymi tunelami i ostrymi – jak na autostradę – zakrętami. Do Imperii prowadzą dwa zjazdy z autostrady A10: Imperia Ovest i Imperia Est.

Alternatywą dla autostrady jest droga SS1 nazywana popularnie Aurelią. Biegnie ona równolegle do wybrzeża Ligurii, łącząc ze sobą poszczególne kurorty. Droga jest jednak bardzo zatłoczona, przebiega przez liczne skrzyżowania i centra miast. Średnia prędkość na tej drodze to około 50 km/h.

W kierunku północnym, w stronę Turynu prowadzi droga krajowa 28 (SS28). Jest to najważniejsza trasa łącząca Imperię – stolicę prowincji – z Piemontem.

Przez miasto przebiega ważna linia kolejowa łącząca Genuę z Francją. Miasto posiada liczne połączenia kolejowe z dwóch dworców. W trakcie budowy jest całkiem nowa linia kolejowa, która w przeciwieństwie do obecnej nie będzie biegła tak blisko wybrzeża. Po nowej linii mają jeździć pociągi Pendolino, które docelowo połączą Rzym z Paryżem lub Mediolan z Niceą.

Najbliższe międzynarodowe porty lotnicze znajdują się w Genui, Turynie, Mediolanie oraz we francuskiej Nicei.

Miasta Partnerskie

  • Mandelieu-la-Napoule (Francja)
  • Newport (Stany Zjednoczone)
  • Rosario (Argentyna)

Ocena miejsca

3/5 gwiazdek (1020 głosy)

Napisz komentarz do artykułu

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 
Pola wymagane *
Booking.com