Metro w Mediolanie – ceny biletów, plan linii
Nowoczesne metro w Mediolanie może poszczycić się aż czterema liniami: M1, M2, M3 i M5. Linia M4 jest wciąż w budowie, ale i tak miasto dysponuje najlepiej rozwiniętą siecią metra w całych Włoszech. Miłośnicy komunikacji publicznej powinni koniecznie przejechać się linią M5, która należy do wąskiego grona najnowocześniejszych linii metra na świecie. W poniższym artykule postaram się podpowiedzieć Państwu, z których linii metra warto korzystać i jakie zakupić bilety.

Metro w Mediolanie jest najszybszym środkiem transportu w mieście. Na kursujące od rana do późnego wieczora pociągi metra zazwyczaj czeka się około 2-3 minuty. Stacje metra zlokalizowane są w taki sposób, że metrem dojedziemy wprost do najważniejszych miejskich placów, dworców, czy zbytków. Wystarczy tylko napisać, że na Pizza del Duomo krzyżują się dwie linie mediolańskiego metra, podobnie zresztą jak przy głównym dworcu kolejowym.
Mediolańskie metro (określane mianem Metropolitana di Milano) zarządzanie jest przez miejską spółkę ATM (Azienda Trasporti Milanesi). To właśnie w punktach oznaczonych logo ATM można kupić bilety na korzystanie z komunikacji miejskiej, w tym także bilety dobowe, dwudniowe lub bilety upoważniające do przejazdów po całej metropolii, zarówno metrem, jak i tramwajami, autobusami oraz pociągami. Bilety można kupić także w automatach (znajdują się na każdej stacji metra) oraz w kioskach. Przed korzystaniem z metra bilet należy skasować.
Mediolańskie metro jest najdłuższym systemem metra we Włoszech. Długość linii przekracza 100 km, a metro posiada 109 stacji na 4 liniach. W budowie jest kolejna linia metra, która będzie dostępna prawdopodobnie od 2022 roku.
Metro w Mediolanie – ceny biletów

Ceny biletów metra w Mediolanie w 2018 r.:
- – 1,50 euro – Biglietto Urbano. Bilet jednorazowy ważny przez 90 minut od momentu skasowania.
- – 13,80 euro – Carnet 10 viaggi. Karnet na 10 przejazdów, przy czym jeden przejazd nie może być dłuższy niż 90 minut. Każda z osób podróżujących w grupie musi posiadać swój oddzielny karnet.
- – 4,50 euro – Biglietto giornaliero. To najkorzystniejsze rozwiązanie z punktu widzenia turysty. Bilet ważny jest przez 24 godziny od momentu skasowania. Na jego podstawie można się przemieszczać metrem, tramwajami i autobusami komunikacji miejskiej na terenie Mediolanu.
- 8,25 euro – Biglietto bigiornaliero. Bilet ważny przez 48 godzin od momentu skasowania. Podobnie jak bilet giornaliero ten bilet także obowiązuje w metrze, tramwajach i autobusach.
Mediolański ATM oferuje jeszcze inne rodzaje biletów (m.in. bilety poranne, wieczorne, tygodniowe, miesięczne), ale te ? opisane powyżej ? są najczęściej wybierane przez turystów. W przypadku gdy podróżujemy z dużym bagażem należy wykupić dodatkowy bilet w cenie 1,50 euro (Biglietto per bagaglio) ważny przez 90 minut (także należy go skasować).
Linia M1 w Mediolanie ? czerwona linia

Linia M1, nazywana popularnie ?czerwoną? jest najstarszą mediolańską linią metra. Uruchomiona została w 1964 roku po 7-letnich pracach budowlanych. Wówczas liczyła 21 stacji. Dziś M1 liczy 36 stacji i przebiega m.in. pod słynną katedrą. To właśnie linią M1 możemy dostać się z Piazza del Duomo pod Zamek Sforzów. Chociaż tak naprawdę to tylko dwa przystanki, więc może lepiej przejść się pieszo gwarną, mediolańską aleją.
Linia M2 w Mediolanie ? zielona linia

Pierwsze stacje linii M2 („zielonej?) zostały oddane do ruchu w 1969 r. Linia zielona jest o tyle charakterystyczna, ponieważ z obydwu stron posiada dwie oddzielne odnogi. Jedna z odnóg to stacja M2 Cologno Nord. To właśnie przy tej stacji zatrzymuje się autobus Terravision kursujący pomiędzy Stazione Centrale, a lotniskiem w Bergamo. Więcej na ten temat piszemy w dziale o autobusie z lotniska w Bergamo do Mediolanu. Linia M2 ma 35 stacji, ale jej długość to prawie 40 km (dla porównania linia M1 ma nieco ponad 25 km długości).
Linia M3 w Mediolanie ? żółta linia

Linia żółta (M3) została zbudowana w 1990 r. z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Z punktu widzenia turystycznego jest to chyba najważniejsza linia, ponieważ można się nią dostać z głównego dworca kolejowego (Stazione Centrale) pod mediolańską katedrę (Piazza del Duomo). Po drodze miniemy 3 stacje (wysiadamy na czwartej). Obecnie linia liczy 21 stacji. Planowane jest jej dalsze rozszerzenie na południe. Na razie jednak nie ma na to funduszy.
Linia M5 w Mediolanie ? fioletowa linia

To najnowocześniejsza linia metra w Europie. W 2013 r. oddano do użytku początkowo 7 stacji metra, na których zaczęły kursować bezobsługowe składy. Perony oddzielone są od torów za pomocą szklanych szyb, które rozsuwają się, gdy na stacji zatrzyma się pociąg metra. Miłośnicy komunikacji publicznej powinni usiąść na samym początku lub na końcu składu. Nie ma tam motorniczego więc można podziwiać pięknie oświetlony tunel metra, jak nigdzie indziej we Włoszech. Obecnie linia M5 kursuje pomiędzy od stacji Bignami do stacji Stadio San Siro. Cała linia M5 na chwilę obecną liczy 19 stacji. Duża część stacji została wykonana według przepięknych projektów architektonicznych, gdzie króluje metal i szkło.
Rozbudowa metra
Obecnie wszystkie linie mediolańskiego metra przebiegają pod ziemią za wyjątkiem krótkiego, północnego odcinka linii M2. Istnieje 7 stacji przesiadkowych. 80 proc. fragmentów linii mediolańskiego metra przebiega w gminie Mediolan. Pozostałe 20 proc. dojeżdża do okolicznych gmin. W planach jest przedłużenie poszczególnych linii metra do sąsiednich gmin.
Trwają także prace przy budowie linii M4, która ma być udostępniona w 2022 r. Linia M4 połączy centrum Mediolanu z portem lotniczym Mediolan Linate. Linia M4 podobnie jak linia M5 będzie w pełni zautomatyzowana (brak motorniczych, odseparowane tory od peronów).
Łącznie planuje się budowę kolejnych 4 linii mediolańskiego metra, chociaż najbardziej zaawansowana jest budowa M4.
Zobacz także:
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.