Kierunek Włochy - najpopularniejszy blog o Włoszech w Polsce
Kierunek Włochy - najpopularniejszy blog o Włoszech w Polsce

Bernina Express – panoramiczny pociąg z Włoch do Szwajcarii. Czy warto, ile kosztuje i jak zaplanować wycieczkę?

79 65 182

Latem wybraliśmy się do włoskojęzycznej części Szwajcarii. Naszym marzeniem była podróż słynnym pociągiem Bernina Express, który łączy szwajcarski Chur i Sankt Moritz z włoskim Tirano. Panoramiczny Bernina Express przemierza najbardziej spektakularną linię kolejową w Alpach. Wagony wąskotorowej Kolei Retyckiej „wdrapują się” na wysokość 2253 m n.p.m., gdzie przez ogromne okna można podziwiać lodowiec Morteratsch. Z tej wysokości zabytkowymi wiaduktami i tunelami pociąg zjeżdża w dół, dojeżdżając do stacji końcowej we włoskim Tirano, na wysokości 429 m n.p.m.

Czy bilet na pociąg Bernina Express jest wart swojej ceny? Jak zorganizować podróż niezależnie od tego, czy chcesz wyjechać z włoskiego Tirano, ze szwajcarskiego Chur, czy tak jak my z Sankt Moritz?

w wagonie panoramicznym Bernina Express na trasie ze szwajcarskiego St. Moritz do Tirano we Włoszech (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
w wagonie panoramicznym Bernina Express na trasie ze szwajcarskiego St. Moritz do Tirano we Włoszech (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Zapraszam Cię na relację z podróży Bernina Expressem, a w niej nasze wrażenia i porady praktyczne – wszystko to, o czym warto wiedzieć przed wyjazdem. Przygotowując się do podróży w internecie nie znaleźliśmy odpowiedzi na wiele pytań. Natrafiliśmy za to na relacje, w których Bernina Express mylony jest z pociągiem regionalnym, który jeździ tą samą trasą.

Piszemy też o tym, czym się różnią te dwa pociągi. Dla porównania w jedną stronę wybraliśmy podróż ekspresem panoramicznym, a w drugą zwykłym pociągiem regionalnym Kolei Retyckich, co też miało swoje plusy.

Szwajcarię odwiedziliśmy dzięki współpracy z Interhome, w którego apartamencie w Sankt Moritz zatrzymaliśmy się na tydzień i dzięki Switzerland Tourism, który bardzo nas wspierał organizacyjnie 🙂 W dziale Szwajcaria znajdziesz inne relacje i artykuły z naszych szwajcarskich podróży.

Dlaczego Koleje Retyckie są tak wyjątkowe?

nasz dwuletni Milan daje sygnał do odjazdu Bernina Express na stacji kolejowej Alp Grüm w Szwajcarii na wysokości 2091 m n.p.m., w drodze do Włoch (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
nasz dwuletni Milan daje sygnał do odjazdu Bernina Express na stacji kolejowej Alp Grüm w Szwajcarii na wysokości 2091 m n.p.m., w drodze do Włoch (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Szwajcarskie koleje są jednym z symboli tego kraju. Wielu przyjeżdża do Szwajcarii głównie po to, aby podróżować słynnymi pociągami.

Charakterystyczne czerwone pociągi Kolei Retyckich okazały się tak punktualne, że można od nich nastawiać zegarki. Obsługa w pociągach jest grzeczna i profesjonalna, ale jednocześnie uwielbiająca tradycję – jak wtedy gdy na stacji w Alp Grüm wspólnie z konduktorem dzwoniliśmy dzwonkiem na peronie, dając sygnał do odjazdu. Wagony są zadbane i czyste, a niektóre z nich mają nawet sale zabaw! Same pociągi regionalne kursują w regularnym – zazwyczaj godzinnym – takcie, a tory kolejowe wiją się w górskim krajobrazie, w tunelach i na spektakularnych wiaduktach.

Poniżej na zdjęciu po lewej, widok z pociągu Glacier Express na słynny wiadukt Landwasser. Po tym samym wiadukcie – na odcinku pomiędzy Sankt Moritz, a Chur jeżdżą pociągi Bernina Express. Mieliśmy tam okazję jeździć obydwoma pociągami panoramicznymi. Natomiast na zdjęciu po prawej stronie pociąg regionalny z Tirano do Sankt Moritz. W drugą stronę zamiast ekspresem panoramicznym, pojechaliśmy pociągiem regionalnym, w który otwierają się okna i można zrobić lepsze zdjęcia.

Wisienką na torcie Kolei Retyckich są dwa pociągi panoramiczne: Bernina Express i Glacier Express. Pierwszy z nich pokonuje najwyżej położoną w Europę linię kolejową i łączy ze sobą lodowce z palmami, ale też dwa różne narody i dwie całkowicie różne kultury. Drugi – Glacier Express – nazywany jest najwolniejszym ekspresem Świata. Przez 8 godzin jedzie z Doliny Engadyny (w pobliżu granicy z Włochami) aż do stóp Matterhornu – najczęściej fotografowanej góry na świecie (4 478 m n.p.m.). Wróćmy jednak do Bernina Express.

Na jakiej trasie jeździ Bernina Express i ile trwa podróż?

trasa Bernina Express - słynny panoramiczny pociąg kursuje pomiędzy włoskim Tirano, a Chur w Szwajcarii oraz pomiędzy Tirano, a St. Moritz
trasa Bernina Express – słynny panoramiczny pociąg kursuje pomiędzy włoskim Tirano, a Chur w Szwajcarii oraz pomiędzy Tirano, a St. Moritz

Pociąg przemierza 55 tuneli, 196 mostów i wzniesień o nachyleniu do 70 promili.

Po włoskiej stronie podróż rozpoczyna się w przygranicznej miejscowości Tirano.

Dostępne są połączenia:

  • Tirano (Włochy) → St. Moritz (Szwajcaria)
  • Tirano (Włochy) → Chur (Szwajcaria)
  • Sankt Moritz (Szwajcaria) → Tirano (Włochy)
  • Chur (Szwajcaria) → Tirano (Włochy)

Podróż z Tirano do St. Moritz lub odwrotnie trwa około 2,5 godz. Z Tirano do Chur pociąg jedzie 4,5 godz. Czy to długo? Nie. Mimo, że podróżowaliśmy z 2 i 6 latkiem za oknami było tyle atrakcji, okazji do robienia zdjęć i podziwiania widoków, że nie mieliśmy kiedy się nudzić.

Warto wiedzieć: linia kolejowa którą pokonuje Bernina Express – na odcinku Thusis – Valposchiavo – Tirano – od 2008 r. wpisana jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Podróż z Bergamo do Tirano oraz hotele w Tirano

dworzec kolejowy włoskich kolei Trenitalia w Tirano, Lombardia, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
dworzec kolejowy włoskich kolei Trenitalia w Tirano, Lombardia, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Jak już pisałem, większość Czytelników swoją podróż Bernina Expressem rozpoczyna we włoskim Tirano. Jak się tam dostać?

Jeśli przylatujesz samolotem do Bergamo z myślą o podróży Bernina Expressem, to stamtąd do Tirano możesz dojechać pociągiem włoskich kolei. Rozkład znajdziesz na https://www.trenitalia.com/ – przejazd pociągiem na tej trasie trwa niespełna 3 godziny i wymaga jednej przesiadki. Najlepiej po 3 godzinnej podróży zrobić sobie jedną noc przerwy we włoskim Tirano zanim wyruszysz w dalszą podróż pociągami po Szwajcarii.

obok dworca Trenitalia znajduje się dworzec Kolei Retyckich, z którego odjeżdża Bernina Express (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
obok dworca Trenitalia znajduje się dworzec Kolei Retyckich, z którego odjeżdża Bernina Express (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

W centrum Tirano, blisko dworca kolejowego znajdziesz kilka hoteli i apartamentów:

  • Eco Rooms & Breakfast Tirano – bardzo ładny obiekt tuż przy stacji kolejowej Trenitalia i obok dworca Kolei Retyckich. Darmowe wifi, klimatyzacja, bardzo dobre śniadania.
  • Hotel Bernina*** – trzygwiazdkowy hotel w sąsiedztwie dworca kolejowego. W hotelu jest restauracja z pizzerią, a rano serwowane jest śniadanie.

W dziale noclegi we Włoszech znajdziesz nasze ulubione hotele, kempingi i apartamenty w różnych częściach Włoch.

Warto wiedzieć: w Tirano obok siebie znajdują się dwa dworce kolejowe. Jeden z nich należy do Trenitalia (połączenia do Lecco i Mediolanu), a drugi do Kolei Retyckich (połączenia do Szwajcarii).

Dodatkowo pomiędzy Tirano, a jeziorem Lugano można kontynuować podróż specjalnym, czerwonym Bernina Express Busem. Autokar ma tylko dwa połączenia w ciągu dnia. Autobus na swojej trasie mija słynne winnice włoskiego regionu Valtellina, a później jedzie wzdłuż zachodniego brzegu jeziora Como, aby na końcu dojechać do położonego tuż za granicą włosko-szwajcarską Lugano.

Bernina Express to pociąg klasy premium

na stacji kolejowej Alp Grüm Bernina Express zatrzymuje się na kilkanaście minut, aby pasażerowie mogli zrobić pamiątkowe zdjęcia (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
na stacji kolejowej Alp Grüm Bernina Express zatrzymuje się na kilkanaście minut, aby pasażerowie mogli zrobić pamiątkowe zdjęcia (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Nie chodzi tylko o panoramiczne okna i charakterystyczne czerwone kolory, które świetnie się komponują z bielą lodowca Morteratsch i intensywną zielenią łąk na przełęczy Bernina Pass 🙂 Na pokładzie pociągu można zamówić lokalne przekąski, butelkę wina, kupić okolicznościowe gadżety związane z ekspresem, a personel mówi w trzech językach: angielskim, włoskim i niemieckim. Sprawdziliśmy to osobiście. Nie znając ani słowa po niemiecku (a w tym języku mówiła większość pasażerów), bez problemu dogadywaliśmy się z konduktorem po włosku.

widok z pociągu Bernina Express, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok z pociągu Bernina Express, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

W trakcie podróży w wagonach funkcjonuje audio-przewodnik. W kluczowych momentach podróży z głośników emitowany jest komunikat w jakim punkcie znajduje się pociąg i co ciekawego zobaczymy za chwilę. Te komunikaty także podawane są w trzech językach.

Pierwsza i druga klasa w Bernina Express

wnętrze 1-klasy wagonu Bernina Express, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
wnętrze 1-klasy wagonu Bernina Express, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Bernina Express to nie jest typowy ekspres. A przynajmniej nie taki, który kojarzy się z dużą prędkością i małą ilością przystanków. Chluba Kolei Retyckich jedzie stosunkowo wolno, ale trzeba to wybaczyć – pociąg wspina się przecież na najwyżej położoną linię kolejową w Europie, a przy tym nie korzysta z zębatek czy lin, jedzie więc przez cały czas jak tradycyjny pociąg znany z polskich torów. Trzeba rozsiąść się wygodnie w skórzanym fotelu i podziwiać jedyne w swoim rodzaju widoki.

Podróżowaliśmy wagonem 1-klasy, w którym mimo piątkowego poranka i postpandemicznej rzeczywistości był niemal komplet pasażerów. W 1-klasie są wygodne, skórzane fotele ustawione w systemie 2+1. Jest oczywiście klimatyzacja i wifi, a sam pociąg jest bardzo cichy. Odnosiliśmy wrażenie, że w całym wagonie najgłośniejsze są nasze dzieci 🙂

W pociągu daje się wyczuć, że to miejsce nieco luksusowe, a w pełni szklane, panoramiczne okna podkreślają wyjątkowość wagonów Bernina Express. Jednak bilety w 1-klasie są prawie dwukrotnie droższe niż 2-klasa. Sprawdziłem jak wyglądają wagony 2-klasy. Główna różnica to układ foteli – w 2-klasie to 2+2. Fotele są więc nieco węższe, nie są obszyte skórą, a miejsca do przejścia korytarzem jest mniej. Poza tym bez istotnych różnic, a panoramiczne okna były dokładnie takie same jak w droższych wagonach.

Opis trasy Bernina Express

Odcinek Chur – Sankt Moritz

pełna trasa jaką przemierza Bernina Express to 4,5 godzinna podróż, ale najpiękniejszy jest odcinek z St. Moritz do Tirano (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
pełna trasa jaką przemierza Bernina Express to 4,5 godzinna podróż, ale najpiękniejszy jest odcinek z St. Moritz do Tirano (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Wyjeżdżając ze szwajcarskiego Chur w Gryzonii Bernina Express najpierw pokonuję wybudowaną w latach 1898-1904 linię kolejową Albula. Po drodze pociąg przejeżdża przez charakterystyczny wiadukt Landwasser (1048 m n.p.m.). Przed stacją Bergün/Bravuogn pociąg wjeżdża do tzw. tunelu spiralnego. Dzięki wielu spiralom skład Bernina Express – bez użycia zębatki – pokonuje różnice wysokości 400 m przy odległości poziomej zaledwie 5 km. Następnie pociąg wjeżdża do tunelu Albula o długości prawie 6 km. Tunel znajduje się na wysokości 1820 m n.p.m. i został otwarty dla ruchu w 1903 r.

Odcinek Sankt Moritz – Tirano

widok z Bernina Express na Piz Cambrena, 3 606 m n.p.m. (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok z Bernina Express na Piz Cambrena, 3 606 m n.p.m. (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Kolejny odcinek trasy jest już wspólny niezależnie od tego czy do Tirano jedziesz z Chur, czy z St. Moritz. Pociąg mija stację Pontresina (1774 m n.p.m.), a następnie wspina się na przełęcz Bernina (Berninapass). Wkrótce potem widoczny jest lodowiec Morteratsch (1 896 m n.p.m.) i najwyższy szczyt Alp Wschodnich, Piz Bernina (4 093 n.p.m.). Najwyżej położona stacja – Ospizio Bernina – znajduje się na wysokości 2253 m n.p.m. nad tzw. Białym Jeziorem (Lago Bianco).

jezioro Lago Bianco, wzdłuż którego biegnie linia kolejowa (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
jezioro Lago Bianco, wzdłuż którego biegnie linia kolejowa (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

W trakcie naszej podróży Bernina Express na stacji Alp Grüm (2 091 m n.p.m.) zatrzymał się na niespełna kwadrans. To był czas, kiedy mogliśmy wyjść z pociągu i zrobić pamiątkowe zdjęcia. Przed samym odjazdem konduktor zaproponował nam, aby dzieci pociągnęły za sznurek dzwonka, dając sygnał do odjazdu.

z pociągu świetnie widać szwajcarskie jezioro Lago di Poschiavo, to zaledwie kilka kilometrów przed granicą z Włochami (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
z pociągu świetnie widać szwajcarskie jezioro Lago di Poschiavo, to zaledwie kilka kilometrów przed granicą z Włochami (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Od tego miejsca pociąg zjeżdża sukcesywnie w dół po wielu zakrętach i wiaduktach. Tuż przed przekroczeniem włoskiej granicy pociąg jedzie wzdłuż brzegu jeziora Lago di Poschiavo, a następnie ulicami miasta wjeżdża do włoskiego Tirano (429 m n.p.m.). Szyny ułożone są na ulicy, więc w momencie wjazdu do miasta ruch na drodze zostaje wstrzymany. Turyści – zarówno ci w pociągu, jak i ci, którzy pieszo zwiedzają Tirano – robią wtedy pamiątkowe zdjęcia. To rzadki widok, że czerwony pociąg mknie ulicami miasta 😉

Ile kosztują bilety na Bernina Express?

Ile kosztują bilety na Bernina Express? Na zdjęciu stacja kolejowa w Alp Grüm, gdzie zatrzymaliśmy się na kilkanaście minut (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
Ile kosztują bilety na Bernina Express? Na zdjęciu stacja kolejowa w Alp Grüm, gdzie zatrzymaliśmy się na kilkanaście minut (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Zanim podam Ci konkretne ceny obowiązujące w 2021 r. kilka istotnych informacji:

  1. Na ekspresy w Szwajcarii konieczne jest wykupienie normalnego biletu na przejazd (takiego jak na zwykły pociąg) + miejscówki.
  2. Miejscówka jest na konkretne połączenie z konkretną godziną odjazdu. Nie możesz się zatem spóźnić, a szwajcarskie koleje odjeżdżają punktualnie co do minuty.
  3. Ceny miejscówek nieznacznie różnią się w zależności od sezonu.
  4. Bardzo duża różnica w cenie występuje pomiędzy biletem na sam przejazd pociągiem między 1-klasą, a 2-klasą.
  5. Możesz też – tak jak my – wykupić całodzienny bilet na wszystkie połączenia Kolei Retyckich. Wówczas na Bernina Express wystarczy dokupić tylko miejscówkę. 1-dniowy travel pass w 1-klasie kosztuje 127 CHF, a w 2-klasie 75 CHF.

Przykładowe ceny biletów na Bernina Express

Poniższe ceny dotyczą 2023 r. Jeśli będziesz czytać ten artykuł za jakiś czas, pamiętaj, że w Szwajcarii inflacja jest na minimalnym poziomie. Nie spodziewaj się zatem radykalnych podwyżek, czy różnic w cenach. Poniżej ceny za bilet w jedną stronę:

2-klasa1-klasa
Tirano – St. Moritz32,00 CHF56,00 CHF
Tirano – Chur63,00 CHF111,00 CHF

Poza biletem na pociąg należy dokupić miejscówkę na ekspress:

Cena miejscówki
Zima 1.11.2022 – 28.02.202310,00 CHF
Niski sezon 1.03.2023 – 31.05.2023 oraz 1.10.2023 – 31.10.202314,00 CHF
Lato 1.06.2021 – 30.09.202316,00 CHF

Dodatkowe informacje:

  • Dzieci do 6 roku życia nie zajmujące miejsca siedzącego podróżują bezpłatnie.
  • Dzieci do 6 roku życia zajmujące własne miejsce płacą połowę standardowej taryfy za bilet. Dopłatę za rezerwację miejsca należy uiścić w całości.
  • Dzieci w wieku od 6 do 12 lat płacą połowę standardowej taryfy za bilet. Dopłatę za rezerwację miejsca należy uiścić w całości.

Porada praktyczna: jeśli masz ograniczony budżet, to wybierz podróż Bernina Expressem w jedną stronę, a wróć zwykłym pociągiem regionalnym. Jeśli w pociągu regionalnym wybierzesz wagon starszego typu, to możesz w nim otworzyć okno i zrobić lepsze zdjęcia niż przez panoramiczne – ale nie otwierające się – okna Bernina Expressu.

Gdzie kupić bilety na Bernina Express?

widok z okna Bernina Express na włoskojęzyczną część Szwajcarii (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok z okna Bernina Express na włoskojęzyczną część Szwajcarii (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Bilet na Bernina Express możesz kupić:

  • Bezpośrednio przed podróżą w kasie na dworcu. Na przykład na dworcu Kolei Retyckich we włoskim Tirano albo na dworcach po szwajcarskiej stronie w St. Moritz lub Chur.
  • Jeśli zależy Ci na konkretnym połączeniu i wcześniejszym zaplanowaniu podróży, to lepiej kupić bilet odpowiednio wcześniej przez internet na oficjalnej stronie Kolei Retyckich: https://www.rhb.ch/en/home

Kupując bilet na stronie Kolei Retyckich najpierw należy podać:

  1. Stację początkową (w przypadku podróży z Włoch wybierz Tirano).
  2. Stację końcową (na przykład St. Moritz albo Chur aby pokonać całą trasę).
  3. Datę podróży.
  4. Zaznacz czy chcesz kupić bilet w jedną stronę czy w obie strony (ekspresem panoramicznym możesz pojechać w jedną stronę, a wrócić zwykłym pociągiem regionalnym).
  5. Wybierz klasę wagonu (1 lub 2 klasa – szczegóły na temat różnic znajdziesz w tekście powyżej)
  6. Po przejściu dalej zobaczysz cenę za bilet. Następnie w polu u dołu wybierz liczbę miejscówek, które chcesz wykupić (miejscówki są obowiązkowe). Na pasku po prawej stronie będzie widoczna dopłata za miejscówkę.
  7. Przed wyborem miejsc dostępny będzie wybór godziny odjazdu.
  8. Na grafice poniżej można zaznaczyć wagon i konkretne miejsca, które chcesz zarezerwować (na przykład tak, żeby wszyscy z rodziny siedzieli obok siebie).
  9. Analogicznie – jeśli Cię to dotyczy – należy wybrać godzinę odjazdu i miejscówki dla biletu powrotnego i przejść dalej.
  10. W kolejnym kroku podaje się dane osobowe i szczegóły płatności. Można też wybrać ewentualnie zniżki. Jeśli posiadasz Swiss Travel Pass albo – tak jak my – 1-dniowy Travel Pass, to zaznacz tam odpowiednią informację, a cena zostanie zredukowana.

Podróż Bernina Express – nasze wrażenia

na zdjęciu Bernina Express dojeżdża do stacji Ospizio Bernina – znajduje się na wysokości 2253 m n.p.m. nad tzw. Białym Jeziorem (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
na zdjęciu Bernina Express dojeżdża do stacji Ospizio Bernina – znajduje się na wysokości 2253 m n.p.m. nad tzw. Białym Jeziorem (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Szczegóły podróży Bernina Expressem dokładnie opisałem powyżej, ale w tym miejscu pozwolę sobie na jeszcze kilka luźnych uwag:

  1. Jeśli czytasz Kierunek Włochy, to prawdopodobnie podróż Bernina Expressem chcesz rozpocząć po włoskiej stronie. Nocleg możesz znaleźć w Tirano w Lombardii, zostawić tam samochód i następnie wybrać się na jednodniową wycieczkę koleją do Szwajcarii.
  2. W Tirano są dwa dworce kolejowe. Jeden kolei włoskich Trenitalia, a tuż obok drugi Kolei Retyckich. Łatwo je rozróżnić.
  3. Wyjeżdżając z włoskiego Tirano do Szwajcarii ładniejsze widoki są po lewej stronie i tam lepiej rezerwuj miejsce. Chociaż to bez znaczenia, ponieważ i tak pasażerowie z aparatami chodzą po całym wagonie 🙂
  4. Wybór przekąsek i napojów w Bernina Express jest niewielki i wszystko jest stosunkowo drogie.
  5. Różnica wysokości na trasie pociągu wynosi aż 1824 m! Nie miej więc za złe, że 61 km z Tirano do St. Moritz ekspres pokonuje w 2,5 godziny. Budowa otwartej w 1910 r. linii kolejowej na tamte czasy była cudem techniki. Bez specjalistycznego sprzętu, laserów, mierników i komputerowych symulacji zbudowano alpejskie tunele i spiralne wiadukty.
  6. W przypadku Bernina Express nawet w szczycie sezonu turystycznego nie spodziewaj się dantejskich scen na dworcu i zajmowania najlepszych miejsc przy oknach. Wszyscy pasażerowie muszą mieć wykupioną miejscówkę.
  7. Okna w pociągu nie otwierają się. Szyby są bardzo czyste, ale jednak załamują się na nich promienie słoneczne i nie wszystkie zdjęcia wyjdą tak idealnie.

Atrakcje, które Bernina Express mija po drodze

Wiadukt Landwasser

W dzikiej i romantycznej dolinie Albula Bernina Express przejeżdża przez słynny na całym świecie wiadukt Landwasser. To z tego miejsca najczęściej pochodzą zdjęcia panoramicznych pociągów Kolei Retyckich. Wiadukt został oddany do użytku w 1902 r. i jest lekkim łukiem. Pociąg przez wiadukt przejeżdża dość szybko i od razu wjeżdża do tunelu. Warto więc wcześniej przygotować aparat. O zbliżającym się wiadukcie dowiesz się z komunikatu głosowego w wagonie.

Ospizio Bernina

widok na Lago Bianco (Jezioro Białe), w pobliżu stacji Ospizio Bernina, zdjęcie zrobiłem w drodze powrotnej z odsuniętego okna pociągu regionalnego (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok na Lago Bianco (Jezioro Białe), w pobliżu stacji Ospizio Bernina, zdjęcie zrobiłem w drodze powrotnej z odsuniętego okna pociągu regionalnego (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Najwyższy punkt trasy Kolei Retyckiej leży na wysokości 2253 m n.p.m. Tuż obok znajduje się Lago Bianco (Białe Jezioro).

Alp Grüm

pamiątkowe zdjęcie zrobione przez konduktora na stacji kolejowej Alp Grüm, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
pamiątkowe zdjęcie zrobione przez konduktora na stacji kolejowej Alp Grüm, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Tutaj Berina Express zatrzymuje się na krótką przerwę. Można wyjść i zrobić pamiątkowe zdjęcia. Stacja znajduje się na wysokości 2091 m n.p.m. Z peronu widać lodowiec Palügletscher, masyw górski Bernina oraz Alpy Bergamskie i krajobrazy całego Valposchiavo! Stacja kolejowa Alp Grüm znajduje się na granicy pomiędzy niemiecko- i włoskojęzycznym regionem Szwajcarii.

Valposchiavo

widok z pociągu Kolei Retyckich na dolinę Valposchiavo i jezioro Lago di Poschiavo (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
widok z pociągu Kolei Retyckich na dolinę Valposchiavo i jezioro Lago di Poschiavo (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Przy granicy Szwajcarii z Włochami linia kolejowa biegnie wzdłuż jeziora Lago di Poschiavo, które leży w dolinie Valposchiavo. To naturalny krajobraz przyrodniczy i miejsce często wybierane przez turystów chcących obcować z przyrodą. Wzdłuż brzegu jeziora znajduje się teren rekreacyjny i miejsca do plażowania.

Wiadukt spiralny Brusio

wiadukt spiralny Brusio, na którym Bernina Express zawraca o 360 stopni i jednocześnie zmniejsza różnicę wysokości (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
wiadukt spiralny Brusio, na którym Bernina Express zawraca o 360 stopni i jednocześnie zmniejsza różnicę wysokości (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Na spiralnym wiadukcie Brusio pociąg zawraca o 360 stopni, jednocześnie redukując różnicę wysokości. To najbardziej charakterystyczny i najczęściej fotografowany fragment linii Bernina. Na stosunkowo krótkim odcinku pociąg pokonuje 20 m wzniesienie. Kamienny wiadukt został oddany do użytku w 1908 r. i okazał się bardzo solidną konstrukcją. Pierwszy remont przeprowadzono tutaj dopiero w 2011 r.

Pociąg regionalny jako alternatywa dla Bernina Express

w starszych wagonach pociągów regionalnych Kolei Retyckich można otworzyć okno - wtedy łatwiej o ładne zdjęcia (fot. Joanna Ropczyńska, kierunekwlochy.pl)
w starszych wagonach pociągów regionalnych Kolei Retyckich można otworzyć okno – wtedy łatwiej o ładne zdjęcia (fot. Joanna Ropczyńska, kierunekwlochy.pl)

Wbrew pozorom nie trzeba kupować biletu na panoramiczny Bernina Express w obie strony. Lepiej – tak jak my – w jedną stronę pojechać słynnym ekspresem, a w drugą pociągiem regionalnym. W pociągach regionalnych obowiązuje zwykły bilet na przejazd 1 lub 2-klasą. Nie dokupuje się już miejscówki.

wnętrze wagonu 1-klasy w zwykłym pociągu regionalnym, Koleje Retyckie, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
wnętrze wagonu 1-klasy w zwykłym pociągu regionalnym, Koleje Retyckie, Szwajcaria (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Jeśli posiadasz Swiss Travel Pass albo 1-day Travel Pass to do regionalnego pociągu nie musisz już nic więcej dopłacać. Natomiast my mieliśmy 1-day Travel Pass w 1 klasie i zdjęcia z takiego wagonu zamieściłem poniżej. Tymczasem 2-klasa jest nieco bardziej zatłoczona i ma fotele w układzie 2+2. Tego typu kartonikowy bilet na całodniowe przejazdy należy skasować na peronie przed pierwszym wejściem do pociągu.

Pociągi regionalne jeżdżą stosunkowo często, więc opcji powrotu jest więcej. Dodatkowo czas przejazdu jest identyczny jak w Bernina Express, a wagony są czyste i klimatyzowane. Dodatkowo w starszych wagonach Kolei Retyckich otwierają się okna. Mimo, że w naszym pociągu były też nowsze wagony w składzie, celowo wybraliśmy te starsze, żeby zrobić ładniejsze zdjęcia, bez załamań światła na szybie 🙂

Zobacz też do kategorii Szwajcaria na inne wpisy.

79 Komentarze
  1. Rafał i Ewa napisał(a)

    Fantastyczna sprawa. Dzięki wielkie za ten wpis. W lipcu spędziliśmy tydzień w Val Venosta, więc w sumie byliśmy niedaleko. Niestety takiej przyjemności jak podróż tym niesamowitym pociągiem nie zaplanowaliśmy. Wracamy tam za rok – koniecznie!

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      My też byliśmy w lipcu Val Venosta. Być może się minęliśmy gdzieś na trasie. Na stronie głównej znajdziesz pierwszą z kilku naszych relacji z Val Venosta 😉

    2. Agnieszka napisał(a)

      Piszesz że lepsze widoki sa po lewej stronie jadac z Wloch. Na grafice do rezerwacji miejscówki w pociągu lewa strona to gora czy dół schematu miejsc wagonu?

      1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

        Wszedłem przed chwilą na stronę Bernina Expressu i rzeczywiście przy wyborze miejsc nie ma informacji o kierunku jazdy (a kiedyś była). Teraz jest nawet napisane nad schematem wagonu, że brak informacji o kierunku jazdy. Wygląda na to, że nie da się tego przewidzieć.

        1. Paweł napisał(a)

          mam pytanie, czy trasa bernina ekspress i zwykłych kolei regionalnych jest taka sama między Chur/Sankt Moritz a Tirano ? Czy pociągi regionalne zatrzymują się tak że można robić zdjęcia? dziękuję

          1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

            Tak, obydwa pociągi jadą dokładnie po tej samej linii kolejowej. Natomiast co do postojów, to są one krótkie – raczej zdjęcia można robić z okien niż wychodzić na peron.

            Tylko raz jak jechaliśmy Bernina Expresem, to na jednej stacji zatrzymaliśmy się na dłużej żeby porobić zdjęcia. Jednak w pociągu regionalnym postoje były krótkie.

  2. Marta napisał(a)

    Moje marzenie! Coś wspaniałego!

  3. Jacek Olechnowicz napisał(a)

    Podróż Bernina Express to jedno z naszych wakacyjnych marzeń. Dzięki temu poradnikowi jesteśmy coraz bliżej zaplanowania takiej podróży na wiosnę. Dziękuję!

  4. Aneta Kwiatkowska napisał(a)

    Czytałam kiedyś o tym pociągu. Nie wiedziałam jak to w praktyce wygląda i że to jest w naszym zasięgu. Lombardia, Como, Garda – zazwyczaj co roku wybieramy te okolice. Dzięki za ten przewodnik. Ja zawsze swietnie się czytało!

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Dzięki Aneta, miło nam, że regularnie do nas zaglądasz 🙂 Na żywo wszystko wygląda jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Panoramiczne okna, które się nie otwierają, nie sprzyjają fotografowaniu 🙂

  5. Agata napisał(a)

    Piękna relacja. Dobrze się czytało, wspaniałe zdjęcia! Zachęciliście nas do podróży Bernina Expressem. Mamy podobny plan na kolejny urlop jak Wy: najpierw Południowy Tyrol, a później podróż Bernina Expressem z Tirano do Szwajcarii. Pozdrawiamy!

  6. Monika napisał(a)

    Czy warto wybrać się w taką podróż zimą??

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Warto! Wtedy alpejskie łąki zasypane są dużą ilością śniegu – widoki są równie spektakularne. Jeszcze nie mieliśmy okazji przejechać tej trasy w zimie, ale oglądaliśmy sporo filmów, relacji, zdjęć i też mamy taki plan 🙂

    2. Ania napisał(a)

      witam, cudowny opis, mam pytanie czy w jeden dzień zdążymy wyjechać na szczyt np. ekspresem, i wrócić koleją regionalna ? czy trzeba szukać noclegu gdzieś na szczycie ?

      będę wdzięczna za odpowiedź

      1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

        Ale o który szczyt chodzi? 🙂 W jeden dzień najlepiej zaplanować podróż tylko z Tirano do St. Moritz (to 2 godziny jazdy), pozwiedzać w kilka godzin St. Moritz i wrócić po południu do Tirano pociągiem regionalnym.

  7. Krzysztof napisał(a)

    Cześć.
    Jestem nowy i zaczynam dopiero moje podróże. Czy moglibyście mi podpowiedzieć jak zorganizować taki wyjazd?
    Jak dostać się do Chur, gdzie można znaleźć tani nocleg (w Szwajcarii i Włoszech), jak dojechać z Tirano do Bergamo?
    Chciałbym polecieć do Szwajcarii potem przejazd do Włoch i powrót do Polski.
    Pozdrawiam

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      My byliśmy samochodem w Szwajcarii. To stosunkowo blisko z Polski, a samochód (w przypadku wyjazdu rodzinnego) był pewnie nawet tańszy niż samolot 🙂 Co do noclegów – Szwajcaria jest droższa niż Włochy pod tym względem, więc tańszą bazą noclegową jest Tirano. My spaliśmy w Sankt Moritz w Szwajcarii w apartamencie z Interhome. Z Bergamo do Tirano bez problemu dostaniesz się pociągiem (z jedną przesiadką). Połączeń szukaj na oficjalnej stronie włoskich kolei: trenitalia.it. Reasumując – najtańsza opcja do podróż tanimi liniami do Bergamo, potem pociągiem regionalnym do Tirano (z przesiadką) i stamtąd kolejami szwajcarskimi w głąb Szwajcarii. Natomiast jeśli masz w planach nie tylko pociągi panoramiczne, ale też zwiedzanie Szwajcarii, to polecam Sankt Moritz albo Chur jako baza wypadowa 😉

  8. kiflu napisał(a)

    Wybraliście krótszą trasę do St. Moritz, czy ten odcinek jest najbardziej spektakularny czy dużo się traci nie jadąc do samego Chur ?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Ten odcinek jest bardziej malowniczy, ale do Chur też pojechaliśmy, tylko, że Glacier Express’em. Wkrótce będzie oddzielna relacja na blogu z tej podróży 🙂

  9. Maria napisał(a)

    Dzień dobry 🙂
    Bardzo dziękuję za solidną dawkę informacji i świetny opis wycieczki, która inspiruje 😉
    Mam pytanie odnośnie Travel Pass- czy kupowaliście go bezpośrednio na kolei? Nie wiedzę niestety w sprzedaży internetowej. Czy wówczas rezerwacje miejsc w Bernina Express również osobiście na stacji?
    Z góry bardzo dziękuję za info.
    Pozdrowienia,
    Maria

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Tak, travel pass kupiliśmy na stacji, ale zależy jaki odcinek chcesz pokonać. Jeśli tylko przejechać z Tirano do St. Moritz i wrócić do Włoch, to zobacz czy tańszy nie będzie zwykły bilet z miejscówką na przejazd Bernina Expressem, a powrót na przykład pociągiem regionalnym.

      1. Michał napisał(a)

        Dzień dobry, mam pytanie czy 1-day travelpasses jest dla jednej osoby?
        Dziękuje
        Michał

        1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

          Tak, dla jednej. Tych opcji jest bardzo dużo. Wszystko jest rozpisane na oficjalnej stronie szwajcarskich kolei SBB.

          1. Michał napisał(a)

            Dziękuję

    2. Ola napisał(a)

      O jakiej porze roku jest tak pięknie ?

  10. Halina napisał(a)

    Witam serdecznie, dziękuję za dokładny opis. Jeszcze chiałabym zapytać o czerwony bus. Czy zatrzymuje się w winnicach? No i można tak dostosować czasowo połączenia, by zdążyć busem i koleją?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Bus jest przewidziany jako „przedłużenie” połączenia z Tirano do Lugano (około 90 km i 3 godziny jazdy). Jeździ od marca do listopada. Na pewno jest skomunikowany z pociągiem w Tirano, ale raczej nie zatrzymuje się po drodze. Niestety nie wiem za wiele na jego temat. Nie skorzystaliśmy z tej opcji 🙂

    2. Michał napisał(a)

      Witam , mam pytanie o sprawdzone parkingu w Tirano .
      Dziękuje i pozdrawiam
      Michał

      1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

        Tirano jest malutkie. Parkingi raczej wzdłuż ulic – na przykład niebieskie linie przy Via Mazzini (blisko dworca). Niedaleko dworca jest też parking przy Piazza del Mercato.

  11. Aga napisał(a)

    Super wpis, dziękuje! Mam pytanie: jak odróżnić starsze wagony od nowszych w pociągach regionalnych ? Czy w 1 klasie tez otwierają się okna?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Tak, my jechaliśmy 1-klasą i okna się otwierały. Zauważyłem, że wszystkie pociągi składały się z nowych i starych wagonów. Więc zawsze był wybór miejsc (w pociągach regionalnych oczywiście nie ma miejscówek).

  12. Monika napisał(a)

    Dziękuję za wspaniały opis i super porady, bajeczne widoki, fotki odlotowe, kiedys napewno się tam wybiorę, pozdrawiam serdecznie

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Dziękuję za miłe słowa! Życzę, żeby marzenie szybko się spełniło 🙂

  13. Marta napisał(a)

    Witam, chciałabym dokonać rezerwacji miejsca w bernina express jednak zastanawiam się nad kupnem Swiss Pasa na 3 dni z uwagi że chcemy rozbudować nasza wycieczkę. Ciekawi mnie miejscowość St. Moritz i czytałam że warto tam zostać nieco dłużej. Zastanawiam się czy jest opcja zrobienia przerwy w St. Moritz. Widziałam że w zasadzie w jednym dniu jadą w tym samym kierunku dwa pociągi bernina express czyli na logikę mogłabym to zrobić bookując wcześniej miejsca dla tych dwóch.

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Tak, oczywiście. St. Moritz przez tydzień było naszą bazą wypadową do zwiedzania tej części Szwajcarii. Jest piękne, a wokół ma mnóstwo jezior, gór, kolejek, punktów widokowych… 😉 Można też pojechać z Tirano do St. Moritz Bernina Expressem, a następnie z St. Moritz do Chur pojechać Glacier Expressem – też jest spektakularny 😉

  14. Anna napisał(a)

    Mam pytanie odnosnie pieskow .Mozna czy tez nie ?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Tak, psy mogą podróżować Bernina Expressem. Tutaj są szczegóły co do cen biletów dla czworonogów:
      https://www.rhb.ch/pl/tickets-travelcards/tickets/dog-tickets

      1. Anna napisał(a)

        wielkie dzieki !

  15. Anna napisał(a)

    Czy w pociagu moga podrozowac pieski ?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Tak, psy mogą podróżować Bernina Expressem. Tutaj są szczegóły co do cen biletów dla czworonogów:
      https://www.rhb.ch/pl/tickets-travelcards/tickets/dog-tickets

    2. Ola napisał(a)

      W jakim miesiącu robiliście te fotki ?

      1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

        Zdjęcia w naszym artykule były robione na przełomie lipca i sierpnia 🙂

        1. Ola napisał(a)

          Dziękuję. Mam wizjęna kwiecień, ale czy będzie urokliwie …kto wie.

  16. Olek napisał(a)

    Witam chcialem kupic bilet na Bernina Expres na 8 kwietnia ale tylko kupilem rezerwacje 24 franki na stronie podaja ze trzeba kupic nieco pozniej.czy z ta rezerwacja moge kupic bilet na stacji w Tirano w dniu wyjazdu z gory dziekuje

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Bilety na Bernina Express są dostępne w sprzedaży na 2-3 miesiące przed podróżą. Za wcześnie próbowałeś kupić.

      Prawdopodobnie można w kasie, ale nie miałem takiej sytuacji. Napisz pytanie dla pewności (po angielsku) pod ich oficjalny adres: [email protected]

  17. Krzysztof napisał(a)

    Witam, piszesz , że tańszą i też dobrą opcją jest powrót pociągiem regionalnym. Czy pociągi te jadą tą samą trasą? Bo na stronie trianline.com znalazłem rozkład przez inne stacje i z 3 lub dwoma przesiadkami. Pozdrawiam

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Tak, pociąg regionalny jedzie tą samą trasą. Wiem, ponieważ nim jechałem. Zresztą Czytelnicy korzystają z tej podpowiedzi i potem przesyłają nam relacje 🙂

      Natomiast to jest podróż po szwajcarskiej stronie, dlatego nie szukaj rozkładu na stronach kolei włoskich. Oficjalne, prawidłowe i aktualne informacje znajdziesz na stronach szwajcarskich Kolei Retyckich, które obsługują tę linię.

      1. Krzysztof napisał(a)

        Dziękuję za info.

  18. Martyna napisał(a)

    witam 🙂 czy jeśli chce zarezerwować przejazd bernina express z niemowlęciem nie zajmującym własnego miejsca ,to muszę w ogóle uwzględniać go jako pasażera czy wybrać tylko osoby dorosłe ? bo jeśli wybieram niemowlaka wtedy nalicza mi bilet za niego(miejscówka za darmo ), a było napisane, że dzieci do lat6 podróżują za darmo …
    pozdrawiam

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Dzieci do 6 roku życia podróżują za darmo, jeśli nie zajmują miejsca, tylko na przykład siedzą na kolanach u rodziców. Tyle teorii. W praktyce nasze dzieci siedziały normalnie, Milan nawet przez chwilę rozłożył się i spał na fotelach i konduktor nie zwracał nam uwagi. Wręcz przeciwnie – na stacjach – kierownik pociągu robił nam zdjęcia naszym aparatem i pozwolił dzieciom zadzwonić dzwonkiem na peronie. Tam są wszyscy bardzo uprzejmi i nikt się nie będzie zajmował miejscem zajmowanym przez niemowlaka 😉

  19. Ilona napisał(a)

    Witam, za parę dni wybieramy się w podróż Bernina Expres i myślę, że mam wszystko już sprawdzone, ale… nie mogę nigdzie znaleść informacji nt stacji kolejowej w Chur.. To również oddzielna stacja jak w Tirano? Czy łatwo jest odnaleźć skąd ten pociąg z Chur odjeżdża?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Nie. W Tirano są dwie stacje kolejowe obok siebie, ponieważ jedna jest włoska (Trenitalia), a druga szwajcarska (Koleje Retyckie). Natomiast w Chur jest jeden duży, nowoczesny, piękny dworzec w centrum miasta. Zaraz obok deptaku i najpiękniejszych fragmentów miasta. Bez obaw. Chur to bogate, świetnie zorganizowane miasto. Łatwo się tam odnajdziecie.

  20. Marek napisał(a)

    Witam , dziekuję za wiadomości na blogu ale mam jedno pytanie jesli wybiorę podróż kolejamy regionalnymi to jak , gdzie i kiedy mogę kupić bilet ,drugie pytanie to czy bernina express bus jest płatny ? Czy uda się zorganizować wycieczkę do COMO znając angielski na minimum .Dziekuję z góry

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Dzień dobry,

      Bilety na pociąg regionalny wystarczy kupić w kasie na dworcu tuż przed podróżą. Tam nie ma miejscówek, nie potrzeba więc rezerwacji tak jak w ekspresie.

      Przejazd autobusem Bernina Express jest dodatkowo płatny.

      Mnóstwo osób podróżuje do Włoch tylko z podstawową znajomością języka. Radzą sobie, a Włosi są życzliwi w stosunku do turystów. Zawsze się można jakoś dogadać 🙂

      1. Marek napisał(a)

        Bardzo dziękuję ,ogrom wiedzy dzięki Pańskiemu blogowi postanowiliśmy wyjechać nad jezioro Como ,serdecznie dziękujemy .Myślę że w maju pogoda dopisze .Lecimy zgodnie z sugestiami Pana do Bergamo a potem do Tirano (nie wiemy tylko czy można zamieszkać w Hotel Corona w pokoju 3-osobowym w czwórke bo nie ma już czteroosobowych a chcemy być razem) ale może uda się jakoś dowiedzieć .Potem pociąg do Chur i z powrotem do Tirano i do Lecco , czy ma Pan może inne sugestie?

        1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

          Plan brzmi bardzo dobrze. Pewnie się zgodzą na 4 osoby w pokoju 3-osobowym. Udanego wyjazdu!

          Proszę pamiętać, żeby w Tirano ręcznie przełączyć telefon na włoską sieć komórkową. Szwajcarii nie obejmuje tani unijny roaming, a nasz telefon z Tirano łączył się ze szwajcarską siecią 😉

  21. Zuza napisał(a)

    Dzień dobry na jakiej stronie internetowej można zakupić bilet z ST. Moritz do Tirano pociągami regionalnymi?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Bilet na pociąg regionalny kupuje się w kasie, bezpośrednio przed podróżą. To zwykłe pociągi, więc nie ma miejscówek i miejsc nie zabraknie.

      1. Justyna napisał(a)

        A jaka jest cena biletu pociagiem regionalnym?

        1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

          Pociąg regionalny na trasie Tirano – St. Moritz kosztuje 16 CHF.

  22. Marek napisał(a)

    Witam serdecznie ponownie .Mam pytanie czy podroż z Tirano do Chur i powrót w ten sam dzień nie będzie nużąca ? Nastąpiła zmiana planów i jedziemy autem przez Niemcy przez Monachium i Austrię oraz przełęcz Stelvio do Tirano i nie wiem czy po noclegu w Tirano da rade wrócić z Chur w ten sam dzień?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Będzie nużąca, ponieważ to 4 godziny w jedną stronę. Zabraknie czasu na zwiedzanie Chur. Czy już kupiliście Państwo bilety? Jeśli nie, to proszę skrócić podróż i zaplanować tylko odcinek Tirano – St. Moritz (2 godziny w jedną stronę). Zwiedzanie St. Moritz w kilka godzin i powrót do Tirano.

      1. Marek napisał(a)

        Nie kupowalismy bo za wczesnie (do czerwca) a co tracimy z st Moritz do Chur.?

        1. Marek napisał(a)

          Jeszcze jedno czy 16CHF to cena w kasie na stacji czy w przedpłacie i dlaczego na stronie kolei retyckich wychodzi (bilet super oszczędny)? Dziękuję

          1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

            16 CHF to cena w kasie na dworcu za bilet na zwykły pociąg regionalny (w wagonie 2-klasy) z Tirano do St. Moritz. Nie ma potrzeby, aby bilet na pociąg regionalny kupować z wyprzedzeniem.

        2. Łukasz Ropczyński napisał(a)

          Pomiędzy St. Moritz, a Chur największą atrakcję jest przejazd przez spektakularny wiadukt Landwasser 🙂

  23. Hubert napisał(a)

    Czy w Saint Moritz są parkingi w okolicy dworca?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Tak, obok dworca jest podziemny, bardzo nowoczesny parking „Parkhaus Serletta”. Z parkingu windą lub schodami wyjeżdża się wprost do historycznego centrum St. Moritz. Można też łatwo przejść na dworzec kolejowy.

      1. Aneta napisał(a)

        Czy znacie Państwo ceny za paparking w St . Moritz

        1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

          Parking podziemny w St. Moritz w sąsiedztwie dworca kosztuje około 2 CHF za godzinę. Po godzinie 19:00 chyba było już połowę taniej.

  24. Agnieszka napisał(a)

    Dzień dobry,

    Mam kłopot ze znalezieniem ceny na pociąg regionalny Kolei Retyckich na ich stronie.
    Czy może ma Pan link do cennika ?
    Na stronie Trainlaine podają 28Euro, Pan wspomina o 16CHF i nie wiem czy taka podwyżka zawitała do Kolei Retyckich czy z jakiegoś innego powodu jest taka różnica?
    Mam sporą rodzinę i ta różnica robi sporą kwotę licząc podróż w obie strony.
    Przy okazji dziękuję za Państwa pracę, bardzo cenne informacje! Pozdrawiam

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Pani Agnieszko,

      Proszę wejść na oficjalną stronę szwajcarskich kolei https://www.sbb.ch/en i w wyszukiwarce połączeń wybrać trasę Tirano -> St. Moritz. Jak Pani przejdzie do kolejnego etapu, to pojawią się ceny biletów, dopłata za 1-klasę itp. Widać tam cenę 16 CHF za bilet w jedną stronę.

      Trainlaine to jakiś pośrednik. Może 28 euro pojawiło się Pani za całą trasę – od Tirano do Chur? Ja podawałem cenę za odcinek Tirano – St. Moritz. Wszedłem z ciekawości teraz na ich stronę i mi pokazuje się reklama, że cena biletu od 13,96 euro. Ale proszę sprawdzać na oficjalnych stronach szwajcarskich kolei SBB albo Kolei Retyckich.

  25. Aneta napisał(a)

    Witam,
    Właśnie próbuje zarezerwować swoją podróż z St. Moritz do Tirano. Z St. Moritz chcielibyśmy pojechać bernina ekspres, a wrócić zwykłymi kolejami. Jednak na stronie https://www.rhb.ch/en/home mogę zarezerwować tylko bernina ekspress z tego co widziałam. Jadąc z dziećmi chciałabym z góry wybrać i opłacić podróż w obie strony. Czy jest taka możliwość?
    pozdrawiam serdecznie

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Nie wiem czy jest taka możliwość. Pociągi regionalne nie mają miejscówek, więc nie ma obaw, że zabraknie biletów. Wystarczy kupić bilety powrotne w kasie dworca St. Moritz bezpośrednio przed podróżą.

      Byliśmy kilkukrotnie na dworcu w St. Moritz. Obsługa jest tam bardzo życzliwa i mówi po włosku, niemiecku i angielsku.

  26. Aneta napisał(a)

    I tak na powrót znalazłam stronkę https://www.thetrainline.com/en/train-times/tirano-to-st-moritz aby wrócić normalnym pociągiem do St. Moritz. oznacza to że muszę zakupić na bernina ekspress na jednej stronie, https://www.rhb.ch/en/home , a na powrót zakupić bilety na zwykły pociąg na stronie https://www.thetrainline.com/en/train-times/tirano-to-st-moritz. czy jest jakaś inna opcja ?

    1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

      Nie rekomenduję zakupu biletów poza oficjalnymi stronami szwajcarskich kolei lub Kolei Retyckich. Proszę zwykłe bilety na pociąg regionalny, w którym nie obowiązują miejscówki, kupić w kasie na dworcu. Można to zrobić albo w Tirano od razu na powrót z St. Moritz albo w samym St. Moritz.

      1. Aneta napisał(a)

        Bardzo dziękuję za informacje ;-).
        Czyli reasumując kupuje bilety na bernina ekspress z St. Moritz do Tirano na ich oficjalnej stronie wybierając konkretną godzinę. Na dworcu w St. Moritz kupuje również bilety na koleje regionalne na powrót z Tirano do St. Moritz. Czy na pociąg regionalny z Tirano do St. Moritz musze również kupować na konkretną godzinę? Czy macie Państwo jakiś rozkład jazdy tych pociągów. Jakoś się stresuje , że pojadę i nie będę mieć czym wrócić ;-))))))

        1. Łukasz Ropczyński napisał(a)

          Tak, rozkład jazdy wszystkich pociągów w Szwajcarii możesz sprawdzić na oficjalnej stronie SBB: https://www.sbb.ch/en/timetable.html

          Sprawdziłem połączenia na najbliższy poniedziałek – pociągi są praktycznie co godzinę. Ostatni bezpośredni z Tirano do St. Moritz o 17:40.

  27. Hania napisał(a)

    Właśnie miałam pytać o zakup biletów na Berninę z Tirano do Chur i powrót pociągiem lokalnym , ponieważ wchodząc na ich oficjalną stronę mogłam zarezerwować tylko miejscówki , ale „po drodze” przeczytałam komentarze i już wszystko wiadomo . Wszyscy w zasadzie mają ten sam problem . Rozumiem , że jeśli jedziemy z Włoch do Szwajcarii to nie kupujemy tego jednodniowego biletu ? Pozdrawiam serdecznie , dziękuję za wszystkie informacje i podziwiam za chęć pomocy . Wszystkie informacje są bardzo cenne i pomocne . Gratuluję pomysłu !!!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Przez dalsze aktywne korzystanie z Bloga bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Autora Bloga i Zaufanych Partnerów oraz wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twoim urządzeniu końcowym. Informacje na temat Administratora Danych Osobowych, swoich praw oraz danych jakie zbiera Blog znajdziesz w "Polityce Prywatności". AkceptujęPolityka prywatności i RODO

Polityka prywatności i RODO