Strona główna -> Marche -> Numana / Riviera del Conero

Numana / Riviera del Conero

Autor: Łukasz Ropczyński
Opublikowano: Ostatnia aktualizacja: 0 komentarz 5,7 tysięcy wyświetleń

Niewielka Numana, będąca bramą do Riviery del Conero, jest jednym z najpiękniejszych kurortów we Włoszech. To niespełna 4-tysięczne miasteczko wspaniale wkomponowało się w niezwykły krajobraz Parco del Conero. Mamy tu połączenie szerokich plaż, zielone, górzyste tereny parku i skaliste klify stromo opadające do Adriatyku. Pomiędzy klifami utworzyły się romantyczne zatoczki. Do części z nich można dojść pieszo, a inne dostępne są tylko dla nielicznych, którzy dotrą tam drogą morską. Miasto pełne jest śródziemnomorskiej zieleni, a wysoko położone historyczne centrum jest jednocześnie wspaniałym punktem widokowym na linię wybrzeża.

Jeśli wjeżdżamy do Numany od strony północy (czyli jadąc z Polski), ostatnie kilkanaście kilometrów przed dotarciem do celu przenosi nas w nieco inny świat. Z uwagi na ochronę przyrody główna droga dojazdowa biegnąca przez wzgórza Parco del Conero niemal obsiana jest fotoradarami i ograniczeniami prędkości do 50 km/h. To poniekąd z troski o bezpieczeństwo ? trasa jest kręta i wiedzie pod górę ? ale przede wszystkim z dbałości o spokój, emisję spalin i żyjące tutaj zwierzęta. Jadące wolniej samochody emitują mniej spalin i są cichsze dla otoczenia.

Numana, Riviera del Conero, Marche, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Historyczne centrum miasta Numana położone jest na skalistym klifie i niemal w całości zamknięte jest dla ruchu samochodowego. Samochód można zaparkować na jednym z miejskich parkingów. Największy parking znajduje się przy Via Avellaneda i w dodatku jest bardzo blisko centrum.

Do centrum Numany prowadzi Via Flamina wzdłuż której usytuowana jest kameralna zabudowa. Przy tej ulicy znajduje się kilka restauracji i pizzerii, sklep ze świeżym makaronem i pierożkami oraz niewielkie butiki. Po przejściu kilkuset metrów dojdziemy do dużego placu, przy którym znajduje się nowocześnie wyglądający kościół. To centrum miasteczka. Wokół placu znajdziemy pizzerie, lodziarnie, restauracje i bary oraz pięknie wyglądający ratusz. W czasie wakacji stoliki wokół zapełnione są gośćmi. Szczególnie warto zwrócić uwagę na popołudniowe drinki w barach. Jeśli zamówimy Campari, Aperol lub jakiś inny popołudniowy drink, to będziemy mogli korzystać ze szwedzkiego stołu z przekąskami. Bardzo fajny zwyczaj, a ceny wcale nie są wygórowane. Nic dziwnego, że jest tu tłoczno.

historyczne centrum kurortu (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
miejska plaża (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Jeśli pójdziemy jeszcze nieco do góry ulicą Viale Morelli, to po około 300 metrach dojdziemy do skweru z fontanną ? to Piazza Nova. Zaraz za nim znajdują się schodki, które prowadzą do punktu widokowego. Osoby, które w ciągu dnia wypoczywały na tutejszej plaży, wieczorami przychodzą w to miejsce, aby zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie. Ze skalistego klifu widać doskonale po lewej stronie plażę Spiaggia del Frate, a po prawej miejski port i plażę Spiaggia di Numana Alta. Jeszcze późnym popołudniem widać, jak na morzu dryfują jachty i rowerki wodne, a na plażach opalają się wczasowicze.

wieczorny widok z historycznego centrum (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć wróćmy na duży plac, przy którym jest kościół, a następnie skręćmy w lewo, w głąb starówki. Urokliwą uliczką Via Roma dojdziemy do Via della Torre. To najwyżej położona część miasta z niewielkim placem, pośrodku którego w zabytkowym budynku znajduje się restauracja i obok pomnik. Na szczególną uwagę zasługuje restauracyjny taras ze szklaną barierką. To najdroższa restauracja w mieście, ale pewnie także jedna z najpiękniej położonych w całych Włoszech. Pięknie zastawione stoły, eleganccy kelnerzy, świetna kuchnia i niezapomniany widok z góry na Adriatyk. Miejsce raczej dla zamożnych turystów, ale można zobaczyć chociażby jak pięknie to wygląda z perspektywy miejskiego placu.

restauracja z panoramicznym widokiem na morze (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Na tutejszym placu, w cieniu drzew rozstawiono ławki. Doskonale widać z nich miejski port oraz drugą część Numany ? tzw. Numana bassa, gdzie znajdują się szerokie, żwirowe plaże. Więcej na ten temat napiszemy w dalszej części artykułu.

Wokół historycznego centrum Numany dominuje już nowoczesna zabudowa. Znajduje się tu kilka bardzo dobrze ocenianych kempingów z domkami typu bungalow, apartamentami, polami namiotowymi i miejscami dla camperów. Niemal wszystkie kempingi oferują odkryte baseny, transfer na prywatną plażę, a w czasie wakacji organizują zabawy i atrakcje dla najmłodszych.
Booking.com
Przemieszczając się po okolicy należy zwrócić uwagę na fakt, że główna ulica biegnąca wzdłuż plaż (Via Litoranea) przez większość dnia jest zamknięta dla ruchu w jednym kierunku (za wyjątkiem pojazdów posiadających uprawnienia). Informują o tym znaki oraz specjalne wyświetlacze elektroniczne, które przypominają kierowcom, czy strefa ograniczonego ruchu jest w danej chwili aktywna, czy nie. Jeśli jakiś kierowca zignoruje ten znak, to przy drodze zamontowane są kamery, które robią zdjęcia. Następnie lokalna policja wystawia kierowcom mandaty. Całe to zamieszanie związane z ograniczeniem ruchu przy plażach wynika z faktu, że Numana leży na terenie Parco del Conero. Jak już wspominaliśmy we wstępie do kwestii spokoju i czystości powietrza podchodzi się tu szczególnie rygorystycznie.

Plaża Numana Alta

Plaża Numana Alta (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

W centrum Numany znajdują się dwie plaże, do których dostać się można najłatwiej od strony portu jachtowego. Na płatnym parkingu przy porcie należy pozostawić samochód, a następnie przejść przez port i wówczas wejdziemy na wspaniałą, żwirową plażę określaną jako Numana Alta. Na początku plaży znajduje się długi rząd płatnych leżaków. Jeśli nie chcemy płacić to ręcznik do opalania możemy rozłożyć bliżej morza. Wówczas nie płacimy za leżaki, ale jednocześnie nie można rozstawiać własnego parasola. Po jednej stronie możemy podziwiać turkusowy Adriatyk, a po drugiej strome wzgórze, na czubku którego leży historyczne centrum Numany.

Plaża Dei Frati

Plaża Dei Frati (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Idąc kawałek dalej dojdziemy do Spiaggia Dei Frati. Jest tu jeszcze ciekawiej niż na plaży Numana Alta, ponieważ bardzo blisko obcujemy ze skalistymi klifami. W godzinach popołudniowych większa część plaży jest w cieniu z uwagi na wysokie skały. Ta plaża także jest żwirowa. W dodatku większa część plaży jest strefą bezpłatną. Naprawdę wyjątkowe miejsce. Koniecznie trzeba tu spędzić chociażby jeden dzień!

Plaża Numana bassa

Plaża Numana bassa (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

W dolnej części miasta (tzw. Numana bassa) ciągnie się kilkukilometrowa, szeroka i żwirowa plaża. Przeplatają się tu ze sobą strefy płatne i bezpłatne, chociaż tych pierwszych jest zdecydowanie więcej. To właśnie tutaj swoje leżaki ma większość hoteli i kempingów z Numany. Plaża jest bardzo przyjemna, ponieważ roztacza się stąd widok na Monte Conero. Plaża posiada pełną infrastrukturę ? w budynkach wzdłuż plaży są restauracje (często serwujące bardzo wykwintne jedzenie), plażowe bary, toalety, prysznice, place zabaw dla dzieci i inne atrakcje. W sezonie wakacyjnym na plażach płatnych są animatorki, które organizują zabawy. Wzdłuż plaż znajdują się płatne parkingi, ale jeśli mamy zamiar wykupić leżak lub przydzielony jest nam leżak hotelowy, to oczywiście możemy próbować zaparkować na parkingach poszczególnych plaż. Wówczas powinno to być darmowe.

Numana, Riviera del Conero, region Marche, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Booking.com

Numana – położenie

Numana położona jest bezpośrednio nad Adriatykiem, we włoskim regionie Marche. Miasteczko liczy na co dzień niespełna 4 tys. mieszkańców, ale w okresie wakacyjnym ta liczba wielokrotnie rośnie. Numana leży na terenie Parku Regionalnego Conero (Parco regionale del Conero).

Historyczne centrum miasta położone jest na skalistym klifie, z którego roztacza się widok na panoramę wybrzeża. Z kolei w dolnej części znajduje się dzielnica Numana bassa, z szerokimi, żwirowymi plażami. W Numanie znajduje się port, z którego odpływają statki wycieczkowe do Zatoki Dwóch Sióstr (Spiaggia delle Due Sorelle).

Numana – ciekawe miejsca, atrakcje, zabytki…

W Numanie znajduje się jeden z najładniejszych odcinków włoskiego wybrzeża Adriatyku. Historyczne centrum miasta położone jest na skalistym klifie, z którego rozpościera się widok na plaże i Adriatyk.

historyczne centrum kurortu (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
miejska plaża (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

historyczne centrum

Stare miasto znajduje się na szczycie skalistego klifu, skąd rozpościera się widok na morze. W sezonie wakacyjnym wieczorami ulice historycznego centrum są praktycznie zamknięte dla ruchu samochodowego. Zakaz nie dotyczy tylko pojazdów uprawnionych i wąskiej grupy mieszkańców. Wokół placu przy kościele znajdują się bary, restauracje i lodziarnie. Część z nich w godzinach popołudniowych oferuje szwedzki stół z przekąskami do każdego zamówionego drinka (drinki na bazie Aperol, Campari, ewentualnie Martini itp.). Kawałek dalej znajdują się dwa punkty widokowego z których można podziwiać panoramę Riviera del Conero. Numana ? podobnie jak sąsiednie Sirolo ? pod względem położenia i krajobrazu wyróżnia się na tle innych kurortów Adriatyku. Wzdłuż włoskiej linii wybrzeża podobnie położone miejscowości są dopiero na półwyspie Gargano (chociażby Vieste). Jeśli jesteśmy więc w Marche spacer po centrum Numany powinien być wręcz obowiązkowy.

widok z historycznego centrum na Rivierę del Conero (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

port miejski i wycieczki do zatoki Due Sorelle

Port miejski znajduje się u podnóża starego miasta. Doskonale go widać niemal z każdego miejsca w Numanie. Z tutejszego portu codziennie w godzinach porannych odpływają statki wycieczkowe do zatoki Dwóch Sióstr (Due Sorelle). To piękna plaża położona pomiędzy Sirolo, a Portonovo, do której dotrzeć można wyłącznie drogą morską. Wycieczki odbywają się w ten sposób, że statek zabiera pasażerów około 9:00 rano i płynie nad zatokę. Następnie po 3 albo 4 godzinach statek powraca po plażowiczów. Jest więc możliwość spędzenia kilku godzin na tej pięknej plaży. W samej zatoce Due Sorelle nie ma żadnego baru, sklepu ani możliwości wypożyczenia leżaków z parasolami. Należy więc pamiętać, aby zabrać ze sobą wodę, ewentualnie przekąski oraz własny parasol i ręcznik (na plaży nie ma możliwości schronienia się przed słońcem). Bilet na statek kosztuje 25 euro. Powyższe informacje dotyczą wakacji 2017 r. Przed wyjazdem warto sprawdzić, czy nie zmieniły się ceny i zasady rejsów. W porcie w Numanie znajduje się budka, w której można kupić bilet na rejs i uzyskać szczegółowe informacje.

port w Numanie (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

plaża Numana Alta

Miejska plaża znajdująca się obok portu, u podnóża historycznego centrum. Część plaży zajmują płatne leżaki, ale jest też całkiem spory odcinek darmowej plaży. Zejście do morza jest tu stosunkowo strome. Już kilka metrów od brzegu bywa głęboko. Jeśli wybieramy się tutaj z dziećmi, lepiej wybrać miejsce w pobliżu stanowiska ratownika.

plaża Numana Alta (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

plaża Dei Frati

Zaraz za plażą Numana Alta znajduje się plaża Dei Frati. Uwagę zwraca przede wszystkim skalisty klif, który w godzinach popołudniowych daje bardzo dużo cienia. Plaża w przeważającej większości jest bezpłatna, ale zejście do morza jest tu najtrudniejsze ze wszystkich miejskich plaż w Numanie. Bez wątpienia jest to wyjątkowa, urokliwa plaża, na którą trzeba zajrzeć. Można tu obcować z krystalicznie czystym Adriatykiem, śródziemnomorską zielenią, która porasta wzgórze i białymi skałami. Gdyby nie groźba osuwających się skał na dalszym odcinku plaży, to można by tędy dojść do plaż w pobliskim Sirolo.

plaża Dei Frati (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

plaża Numana bassa

Szeroka, kilkukilometrowa plaża ciągnąca się w południowej części Numany. To tutaj swoje leżaki i parasole mają hotele i kempingi z okolicy. Plaża jest dobrze zagospodarowana i świetnie utrzymana. Wzdłuż plaż znajdują się bary i restauracje oraz parkingi.

plaża Numana bassa (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

dzielnica Marcelli

to nowa część Numany, założona przez rodzinę o nazwisku Marcelli. Dynamiczny rozwój tej części miasta nastąpił w latach siedemdziesiątych XX wieku. Wcześniej było tu zaledwie kilka domów. Obecnie znajdują się tu wakacyjne apartamenty, restauracje, bary i nowoczesne kempingi. Dzielnica została założona w miejscu, gdzie w przeszłości były bagna, chociaż dzisiaj nie ma po nich oczywiście śladu.

bliskość Sirolo

Numana i Sirolo tworzą niemal wspólny miejski organizm. Oczywiście oba miasteczka są od siebie oddzielone o około 2 km, ale zadrzewiona przestrzeń pomiędzy nimi zajęta jest przez kempingi. Wczasowicze wypoczywający w tutejszych kempingach spacerują więc od jednego centrum do drugiego. Część wakacji spędzają na plażach Numany, a część w Sirolo. Obydwa miejsca są podobne, ale mają też wiele różnic. Trudno jednoznacznie powiedzieć, które miasteczko jest ładniejsze i która plaża jest najpiękniejsza. Będąc na Riviera del Conero trzeba odwiedzić zarówno Sirolo, jak i Numanę.

HISTORIA

Pierwsi mieszkańcy pojawili się tutaj około V wieku p.n.e. i założyli miasto na wzgórzu, gdzie dziś leży historyczne centrum. W kolejnych wiekach z punktu widzenia turystycznego w Numanie nie działo się nic istotnego, co należałoby wymienić w naszym przewodniku. Historia toczyła się tu podobnie, jak w setkach innych miasteczek na półwyspie Apenińskim.

Zasadniczy przełom pojawił się w okresie średniowiecza. To wtedy Numana znalazła się we władaniu papieża. Wyznaczona została tutaj diecezja, a cały region miał być centrum kulturalnym.

W 1860 r. Numana stała się częścią Zjednoczonych Włoch. Do końca XIX wieku w Numanie swoje letnie rezydencje miały szlacheckie rodziny z Rzymu. Turystyka na bardziej masową skalę rozwinęła się tutaj dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku. To wtedy wybudowano w miasteczku przystań. Od 2000 r. Numania regularnie otrzymuje wyróżnienia Błękitnej Flagi za czystość i jakość miejskich plaż.

Komunikacja

Jak dojechać do Numany

Z miast południowej Polski ? przykładowo z Krakowa ? do Numany jest nieco ponad 1400 km w jedną stronę, jeśli wybierzemy podróż autostradami przez Czechy i Austrię. Tego dystansu nie da się pokonać w ciągu jednego dnia, więc warto zaplanować nocleg gdzieś w austriackich Alpach. Zarówno w Czechach, jak i w Austrii za przejazd autostradami płacimy poprzez wykupienie winiety. We Włoszech opłaty uiszcza się na bramkach autostradowych w zależności od liczby przejechanych kilometrów.

Jeśli chcemy trochę zaoszczędzić na opłatach autostradowych we Włoszech, to zjedźmy na węźle Venezia Est (Wenecja Wschód) z autostrady A4 na SS309 w kierunku Ravenny, a później w stronę Ancony. Pozwoli to na oszczędność około 40 euro w jedną stronę. Mniej więcej od Ceseny równolegle do drogi krajowej będzie prowadziła autostrada. Warto więc w Wenecji przestawić nawigację w ten sposób, aby nie prowadziła nas na autostrady i drogi płatne.

Parkowanie w Numanie

Jak już wspominaliśmy w naszym przewodniku, Numana leży na terenie Parco del Conero. Z uwagi na to są tu liczne ograniczenia prędkości, a główna ulica wzdłuż plaż, a także niektóre ulice historycznego centrum, są zamykane dla ruchu. Należy bacznie obserwować znaki drogowe oraz elektroniczne tablice informujące o tym, czy strefa ograniczonego ruchu jest akurat aktywna. W centrum Numany oraz przy porcie, a także wzdłuż plaż miejsca parkingowe są płatne (tzw. niebieskie linie). Jeśli rezerwujemy hotel lub kemping warto upewnić się, czy oferuje on bezpłatne miejsce parkingowe. Jeśli jesteśmy poza sezonem (sezon trwa od połowy czerwca do połowy września), to wówczas więcej miejsc parkingowych jest dostępnych bez opłat.

Stacja kolejowa

W miejscowości Numana nie ma stacji kolejowej, chociaż w pobliżu przebiega ważna linia kolejowa biegnąca niemal równolegle do wybrzeża Adriatyku. Po stronie południowej najbliższe stacje kolejowe są w Porto Recanati i w Loreto. Jeśli chcemy się przedostać gdzieś pociągiem pospiesznym lub ekspresem, to najlepiej jechać na duży dworzec kolejowy w pobliskiej Ankonie.