Strona główna -> Rzym i Watykan -> Parking w Rzymie – gdzie zaparkować w Rzymie? Strefy ZTL i lista parkingów

Parking w Rzymie – gdzie zaparkować w Rzymie? Strefy ZTL i lista parkingów

Autor: Łukasz Ropczyński
132 komentarze 105,8 tysięcy wyświetleń
Parking w Rzymie - lista parkingów i strefa ograniczonego ruchu (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Rzym jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Europie. Nic dziwnego, skoro w 3-milionowej metropolii liczba zarejestrowanych samochodów wynosi 1,7 miliona. Gdyby tego było mało, to liczba ta nie uwzględnia wszechobecnych skuterów, pojazdów komunikacji publicznej, samochodów dostawczych, osób przyjezdnych, samochodów turystów i autokarów z wycieczkami. Dlatego obecnie bezpieczny parking w Rzymie to dla turysty nie lada wyzwanie. Co więc najlepiej zrobić? Nie jechać autem do centrum Rzymu, tylko szukać noclegu na obrzeżach, a później korzystać z pociągów, metra i autobusów. A jeśli już musisz wjechać samochodem do Rzymu? Mam dla Ciebie kilka praktycznych porad oraz adresy parkingów, które są stosunkowo bezpieczne, mają dobre opinie i znajdują się poza strefą ZTL.

Samochodem do Włoch podróżuję od 19 lat. W ostatnich latach spędzam we Włoszech po trzy miesiące w roku – zazwyczaj właśnie samochodem. Jednak kiedy pierwszy raz – w 2005 r. – byłem autem w Rzymie, to zaparkowałem za darmo, przy jednokierunkowej Borgo Santo Spirito, praktycznie tuż obok Placu św. Piotra. Potem – z każdym rokiem – było już tylko trudniej.

Jeśli poszukujesz rzetelnych wiadomości z Włoch oraz wakacyjnych inspiracji, porad i darmowych przewodników to zapraszam Cię do obserwowania naszego konta na Instagramie.

Na przestrzeni lat rozrastały się płatne strefy, powstała szeroko zakrojona strefa ograniczonego ruchu (ZTL czyli zona a traffico limitato), aż w końcu zdarzały się coraz częstsze kradzieże – szczególnie na parkingach przy stacjach metra na obrzeżach Rzymu. Kradzieży sam nigdy nie doświadczyłem, ale na naszej facebookowej Grupie zdarzały się takie przykre relacje naszych Czytelników.

Parking w Rzymie – to musisz wiedzieć

Rzymianie, podobnie jak większość Włochów, uwielbiają swoje samochody i ani myślą przesiąść się do nieźle zorganizowanej rzymskiej komunikacji miejskiej. Parking w Rzymie to problem z którym zmaga się każdy, kto wjeżdża do miasta.

Warto wiedzieć: jeśli planujesz podróż do Rzymu, zobacz nasz artykuł Rzym w 5 dni – to gotowy plan zwiedzania i jednocześnie najpopularniejszy artykuł na blogu. W innym artykule polecamy sprawdzone noclegi w Rzymie. Dużą popularnością cieszy się też nasz przewodnik kulinarny, w którym piszemy o tym co i gdzie zjeść w Rzymie. Natomiast wszystkie 16 artykułów związanych z Rzymem znajdziesz w kategorii Rzym i Watykan.

Po pierwsze! Raczej nie jedź do centrum Rzymu samochodem

Parking w Rzymie wiąże się zawsze z ryzykiem. Zdarzały się wybite szyby i kradzieże bagażu, a jeszcze częstsze są stłuczki parkingowe. Jeśli będziesz we Włoszech samochodem, to zamiast nocować w centrum Rzymu, wybierz nocleg w hotelu lub w domku na kempingu na obrzeżach centrum Rzymu. Można tam bezpiecznie zostawić samochód, a następnie do ścisłego centrum dojeżdżać metrem lub podmiejską kolejką. Będziesz czuł się spokojniej i zmniejszysz ryzyko, że stłuczka czy włamanie popsuje Ci urlop.

Gdzie zatem szukać noclegu z parkingiem na obrzeżach centrum Rzymu? Kilka propozycji:

  • Camping Village Fabulous – domki na 4-gwiazdkowym kempingu z parkiem wodnym w połowie drogi pomiędzy centrum Rzymu, a plażami w Lido di Ostia. Kemping jest ogrodzony, a samochody parkuje się obok domków. Mieszkaliśmy tu przez tydzień w lipcu 2023 r. Obok kempingu jest przystanek, z którego co 20-30 minut odjeżdża autobus do stacji metra Eur Fermi. Następnie stamtąd metrem linii B w kilka chwil można dojechać do centrum. Cała podróż na jednym bilecie za 1,50 euro, który można kupić w info point na kempingu.
  • Roma Camping In Town – drugi z popularnych rzymskich kempingów z domkami i basenami. Z przed kempingu linią autobusową 246 lub 247 dojedziesz do stacji metra A Cornelia, a dalej metrem do samego centrum Wiecznego Miasta.
za 1,50 euro można szybko i wygodnie przyjechać kolejką z Lido di Ostia do centrum Rzymu dlatego Lido di Ostia to dobra baza wypadowa dla osób, które przyjeżdżają do Rzymu samochodem (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)
za 1,50 euro można szybko i wygodnie przyjechać kolejką z Lido di Ostia do centrum Rzymu dlatego Lido di Ostia to dobra baza wypadowa dla osób, które przyjeżdżają do Rzymu samochodem (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Można też szukać hotelu z parkingiem na obrzeżach Rzymu skąd jest łatwy dojazd pociągiem do centrum Wiecznego Miasta:

  • Frascati – miejscowość, z której pociągi do centrum Rzymu odjeżdżają dokładnie co godzinę. Bilet w cenie 2,10 euro.
  • Lido di Ostianadmorska dzielnica Rzymu skąd do centrum miasta co 20 minut odjeżdża kolejka miejska za 1,50 euro. Zobacz więcej w artykule o tym jak dojechać z Rzymu nad morze. Lido di Ostia jest częścią Rzymu więc obowiązuje tam taryfa miejska.

Po drugie! Uważaj na strefę ZTL!

W Rzymie wytyczone są strefy ograniczonego ruchu ZTL (Zona a traffico limitato). Strefą ZTL objęte jest szeroko rozumiane historyczne centrum Rzymu i Zatybrze. Do stref mogą wjechać tylko samochody posiadające elektroniczne zezwolenie. W setkach miejsc na ulicach zainstalowane są kamery, które robią zdjęcia wjeżdżającym samochodom. Jeśli danej rejestracji nie ma na liście uprawniającej do wjazdu, to w ciągu roku rzymska policja wystawia mandat. Rekordziści – którzy przekraczali granicę strefy codziennie – mają nawet po kilkadziesiąt mandatów.

Porada praktyczna: na oficjalnej stronie https://romamobilita.it/it/servizi/ztl możesz sprawdzić mapę rzymskich stref ZTL oraz zobaczyć, która ze stref jest aktualnie aktywna.

Strefy ZTL dzielą się na dzienne i nocne. Niektóre obowiązują w określonych godzinach. Ponadto jest jeszcze kilka innych wyjątków jak chociażby normy emisji spalin, ale zakładam, że nikt z Was starym samochodem nie będzie wybierał się z Polski do Rzymu. Zakres obowiązywania stref dla kogoś kto nie zna Rzymu jest trudny do zapamiętania dlatego lepiej ich po prostu unikać.

Warto wiedzieć: mandaty za wjazd do strefy ZTL przychodzą do Polski, ale dopiero po długim czasie. Zdarza się, że mandat przychodzi po ponad roku od wyjazdu do Rzymu.

Staraj się nie parkować przy ulicy

Wydawać by się mogło, że w Rzymie parkuje się wszędzie tam, gdzie można i tam, gdzie nie można. Samochody pozostawiane są w obrębie skrzyżowań, na przejściach dla pieszych, chodnikach, placach, a coraz częściej popularna jest tzw. „druga linia”, gdzie po obu stronach ulicy stoją po dwa rzędy samochodów. Ci, którzy zaparkowali bliżej chodnika, nie mogą wyjechać póki nie zjawi się właściciel pojazdu zaparkowanego równolegle obok. Zjawisko to jest coraz częściej pokazywane przez włoską telewizję. Do ogromnego ruchu samochodowego dochodzi jeszcze ruch niezliczonej ilości skuterów. Ich kierowcy zdają się w ogóle nie przejmować przepisami drogowymi.

Poza utworzeniem stref ZTL władze Rzymu wprowadziły inne rozwiązania mające na celu ograniczenie i upłynnienie ruchu samochodowego w centrum. Zbudowano tysiące nowych miejsc parkingowych, utworzono specjalne parkingi przy końcowych stacjach metrazmodernizowano tabor komunikacji, a kilka lat temu uruchomiono trzecią linię metra.

Parking w Rzymie

Przejdźmy do konkretów. Poniżej przedstawiam Ci konkretne propozycje parkingów w Rzymie.

Terminal Vaticano Roma

Nowoczesny, jasny i dozorowany parking tuż przy Watykanie i obok Placu św. Piotra. To wielopoziomowy parking dla samochodów osobowych, motocykli i autokarów. Parking czynny jest codziennie od 6:30 do 1:30. Na terenie parkingu znajduje się toaleta. Na tym parkingu nie trzeba zostawiać kluczyków do samochodu.

Płatność w samoobsługowych automatach. Taryfa rozliczana jest co godzinę. Przykładowe ceny: 2,40 euro za godzinę, 7,00 euro za 3 godziny, 12 euro za 6 godzin, 18 euro za 10 godzin, 39,50 euro za dobę.

Uwaga: zwracaj uwagę na oznaczenia, aby nie wjechać w strefę przeznaczoną dla autobusów gdzie ceny są o wiele wyższe.

Adres: Via Urbano VIII 16/C, 00165 Roma


Parcheggio Saba Piazza di Spagna – Villa Borghese

To bardzo popularny parking podziemny, który ma świetną lokalizację i jest tańszy niż Terminal Vaticano Roma. Parcheggio Saba Piazza di Spagna – Villa Borghese leży w ścisłym historycznym centrum Rzymu, ale mimo to poza strefą ZTL (na granicy).

Parking jest dozorowany, monitorowany, czynny przez całą dobę i przez całą dobę jest tutaj obsługa.

Postój przez cały dzień w cenie 22 euro. Poprzez Parclick można dokonać przedpłaty i rezerwacji miejsca parkingowego.

Adres: Viale del Galoppatoio 33, 00197 Rzym


Park Service Colosseum

Ten parking znajduje się zaledwie 300 m od Koloseum! Jednocześnie leży poza strefą ograniczonego ruchu (ZTL).

To parking podziemny, ale niewielki – z ograniczoną ilością miejsc. Parking nie ma własnej strony internetowej, ale współpracuje z platformą Parclick i tam można zarezerwować miejsce parkingowe. Parking jest bezpieczny, nikt niepowołany się tam nie kręci, a personel cały czas jest na miejscu.

Płaci się w zależności od wielkości samochodu. Średnie samochody 30 euro za dobę (3 euro za godzinę), duże 40 euro za dobę (4 euro za godzinę), a vany 50 euro za dobę (7 euro za godzinę). Po piątej godzinie parkowania nie jest już doliczana dopłata aż do dwunastej godziny postoju. Czyli przykładowo postój dużego samochodu to 5 euro za godzinę, 25 euro za 12 godzin lub 40 euro za dobę.

Adres: Via Capo d’Africa 29/C, 00184 Rzym

Parking w Rzymie przy stacji metra – dlaczego lepiej tam nie parkować?

Kuszącą propozycją dla niektórych jest Parking Laurentina, znajdujący się na obrzeżach centrum Rzymu, przy stacji metra. Zwróć jednak uwagę, że w ostatnich latach często zdarzają się tam kradzieże o czym świadczą recenzje w mapach Google. Wśród nich wiele wpisów polskich turystów.

Ponadto problem ten dotyczy praktycznie wszystkich parkingów zlokalizowanych przy końcowych stacjach metra w Rzymie. Dlatego odradzam parkowanie w tych miejscach.


Policja w Rzymie – mandaty za złe parkowanie i ZTL

Samochody, które wjeżdżają w strefę ZTL są fotografowane przez kamery umieszczone najczęściej na słupach lub kamienicach przy ulicach objętych zakazem. Następnie specjalny system automatycznie kontroluje, czy pojazd z daną rejestracją miał zezwolenie na wjazd. Kierowcy wjeżdżający bez zezwolenia karani są mandatami, które wysyłane są pocztą. Kierowcy z Polski mogą oczekiwać takiego mandatu nawet po ponad roku od popełnienia wykroczenia.

Przy rzymskich ulicach – podobnie jak w całych Włoszech – płatne miejsca parkingowe oznaczone są niebieskimi liniami, a bezpłatne liniami białymi. Są jeszcze linie żółte, które oznaczają miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych, a czasem dla rezydentów oraz sporadycznie zdarzają się linie różowe, oznaczające miejsca dla kobiet w widocznej ciąży. Zdarzają się przypadki, że niektóre zatoczki mają miejsca parkingowe zaznaczone białą linią, a o odpłatności świadczy znak postawiony przy ulicy. Z reguły w pobliżu postawiony jest parkometr.

Stare parkometry przyjmują wyłącznie monety więc warto mieć przy sobie drobne. Najniższą akceptowaną przez parkometr monetą jest 20 euro centów. Bilecik za parkowanie należy umieścić w widocznym miejscu za przednią szybą. 

Miło mi, że dotarłeś lub dotarłaś do końca tego przewodnika. Jeśli artykuł okazał się pomocny, zostaw proszę komentarz u dołu.

  • Masz pytania? Napisz komentarz poniżej. Otrzymam powiadomienie i odpowiem Ci zazwyczaj w ciągu jednego dnia. Wróć tu na drugi dzień i sprawdź moją odpowiedź (nie czekaj na mailowe powiadomienie o odpowiedzi).
  • Będzie nam miło, jeśli dołączysz do 69 000 osób, które obserwują nasze konto na instagramie.
  • Prowadzimy też największy w Polsce włoski profil bloga na Facebooku, który zgromadził 173 000 zaangażowanych obserwatorów.
  • Zapraszamy również na największą Facebookową Grupę miłośników Włoch, która liczy ponad 100 000 Członków. Tam porad udzielają także Czytelnicy!

Przeczytaj także

Zostaw komentarz

132 komentarze

Leszek 21 czerwca 2026 - 08:07

Wybieramy się do Rzymu, a konkretniej nocować będziemy w Trastevere. Czy możesz podpowiedzieć gdzie najlepiej zostawić auto na kilka dni?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 22 czerwca 2026 - 17:10

Hej,
To jest raczej pytanie do gospodarza Waszego noclegu albo hotelowej recepcji. Hotele zazwyczaj mają jakieś zaprzyjaźnione parkingi w okolicy, które mogą polecić. Jeśli gospodarz Wam nie poleci niczego bezpośrednio przy miejscu noclegu to sprawdź Parcheggio Trastevere – Garage Custodito H 24 – Isola Tiberina – ma dobre opinie, jest bezpieczny i ma dobrą lokalizację.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Karolina 13 kwietnia 2026 - 13:05

Byliśmy już kiedyś w Rzymie, ale nie samochodem. Generalnie będziemy w Toskanii i na jeden dzień chcemy przyjechać do Rzymu. Kiedyś byliśmy na campingu Roma in Town, po drugiej stronie ulicy jest market Panorama. Czy pod tym marketem można zostawić auto na cały dzień za opłatą? Czy możemy tam parkować nawet jeśli nie można zapłacić za ten parking, czy odholują nas lub założą blokadę? Nie chcielibyśmy wjeżdżać głębiej do miasta. Rozważamy też parking Garage Centrale Roma.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 17 kwietnia 2026 - 08:59

Hej Karolina,
Nie parkujcie w takich miejscach na dłużej, bo zdarzają się kradzieże (wybite szyby i kradzieże bagażu). Lepiej wybrać jeden z prywatnych, dobrze ocenianych parkingów. Niektórzy parkują na przykład przy stacji kolejowej w Orte (to po drodze autostradą z Toskanii), a potem w godzinę dojeżdżają pociągiem do Rzymu. Orte to stacja przesiadkowa, z której jest dużo pociągów do Rzymu. Obok jest parking – płatny, ale bardzo tani i raczej nic złego tam się nie zdarzało w przeszłości.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Karolina 24 kwietnia 2026 - 12:58

Dziękuję za radę :)

Odpowiedz
Łukasz 26 sierpnia 2025 - 14:16

Chcę wybrać się z rodzicami do Watykanu (końcówka września). Dodam, że mój tata porusza się na wózku inwalidzkim. Zastanawiam się nad tym, aby ogarnąć nocleg poza Rzymem, a do Centrum/Watykanu dostać się z wykorzystaniem TAXI lub prywatnego kierowcy. Czy mogę liczyć na jakieś podpowiedzi czy dobrze do tego podchodzę, ewentualnie coś podpowiedzieć w tym temacie? :)

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 27 sierpnia 2025 - 23:25

Dlaczego chcecie spać poza Rzymem? To wcale nie będzie tańsze biorąc pod uwagę ceny noclegów plus codzienne taksówki w obie strony. Rzymskie metro – przynajmniej w teorii – ma windy i jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych. W praktyce te windy czasem nie działają, ale na głównych, najważniejszych stacjach metra, powinny działać. Poza tym 90 proc. autobusów w Rzymie jest już niskopodłogowych i po środku mają miejsce na wózek inwalidzki. Lepiej znaleźć nocleg w Rzymie, który byłby przystosowany dla Taty i jednocześnie w sąsiedztwie Watykanu albo blisko stacji metra.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Łukasz 29 sierpnia 2025 - 09:44

Dzięki za radę. W takim razie spróbujemy w ten sposób zorganizować się :)

Odpowiedz
Mariusz 21 sierpnia 2025 - 20:26

Witam :)
Dziękuję za pomocne objaśnienia. Mam jednak taką wątpliwość czy mieszkając: przy 38 Via Bogliasco, Aurelio, 00165 Rzym i planując/rezerwując parkingi Terminal Vaticano Roma i Parcheggio Saba Piazza di Spagna – Villa Borghese, dojazd do tych parkingów samochodem nie spowoduje konieczności przejechania przez strefę ZTL?
Dziękuję
Pozdrawiam :)

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 21 sierpnia 2025 - 21:27

Cześć Mariusz,
Do parkingu przy Watykanie dojedziesz bez wjazdu w ZTL. Tam jest tylko strefa ZTL dla starych samochodów, ale zakładam, że to Cię nie dotyczy. Natomiast parking przy Villi Borghese jest na granicy strefy ZTL. Na Twoim miejscu jechałbym tam od północy, ale jeśli obawiasz się pomyłki, to proponuję ograniczyć się jedynie do parkingu przy Watykanie.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Mariusz 22 sierpnia 2025 - 21:14

Dzięki :) Wielkie dzięki :)

Odpowiedz
Adam 20 sierpnia 2025 - 22:38

Dziękuję za info.
Będę mieszkał u Sióstr, a one chyba nie bardzo wiedzą jak to zrobić!

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 20 sierpnia 2025 - 22:40

Siostry są poza strefą ZTL :) A od nich do centrum lepiej jechać komunikacją publiczną, żeby uniknąć problemów z parkingami, ZTL i drobnych uszkodzeń samochodu, o jakie łatwo w Rzymie.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Adam 17 sierpnia 2025 - 09:09

Czy może Pan opisać jak można uzyskać zgodę na wjazd do ZTL w Rzymie?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 17 sierpnia 2025 - 12:51

Dzień dobry,
Informacje na ten temat znajdzie Pan na oficjalnej stronie romamobilita.it
Jeśli ma Pan hotel z parkingiem, to formalności ZTL powinna załatwić za Pana hotelowa recepcja.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Rób 30 lipca 2025 - 00:20

parking przy stadio olimpico ??

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 30 lipca 2025 - 09:34

Nie parkowałem nigdy przy stadionie na strzeżonym parkingu (nie znalazłem takiego), ale duży, zwykły parking miejski jest pomiędzy stadionem, a ministerstwem przy Via Salvatore Contarini. W bezpośredniej okolicy jest kilka innych, mniejszych parkingów oraz dużo płatnych miejsc postojowych wzdłuż ulic wokół stadionu.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Tymek 30 lipca 2025 - 16:05

Witam
Mam pytanie o strefy ZTL we włoskich miastach a konkretnie oznaczenie. Dojechałem na V.Aurelia w Rzymie do tych znaków i zawróciłem. Czy sam znak zakaz wjazdu z napisem żona traficie limitato oznacza że nie mogę wyjechać? samochód to diesel z normą 6d rocznik 2023

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 31 lipca 2025 - 17:24

Akurat w tym wypadku ta ulica objęta jest strefą „ZTL AF1 VAM” oraz jednocześnie „ZTL Fascia verde” – znak, który mi przesłałeś dotyczył samochodów ciężarowych. Nowym dieslem mogliście tam jechać.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Tymek 31 lipca 2025 - 23:22

Dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam. Robisz bardzo dobrą robotę.

Odpowiedz
KASIA 14 lipca 2025 - 19:38

Witam, chcemy wybrać się do Rzymu z miejscowości Ardea.Czy lepiej zwiedzać na własną rękę czy może skorzystać z opcji autobusu hop on hop off i dokupić bilety do wybranych atrakcji.?Podróżujemy z 3 dzieci i chcemy pozwiedzać, ale w miarę kosztowo i bezpiecznie .Czy lepiej kupić zbiorowy bilet na wiele atrakcji? Pozdrawiam

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 16 lipca 2025 - 14:34

Dzień dobry,
Rzym najlepiej zwiedza się pieszo – w historycznym centrum na każdym kroku jest coś ciekawego i godnego uwagi dlatego nie wydawałbym pieniędzy na ten autobus. Nie ma wspólnego biletu na wszystkie atrakcje. Jest karta Roma Pass, ale w rzeczywistości nie bardzo się ona opłaca, ponieważ bilety kupowane oddzielnie kosztowałyby praktycznie tyle samo. Proszę pamiętać, że do takich miejsc jak Koloseum czy Muzea Watykańskie bilety najlepiej zarezerwować wcześniej przez internet z dużym wyprzedzeniem.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Izabela 12 lipca 2025 - 13:22

Dzień dobry,
wybieram się do Rzymu, i chciałabym zostawić auto w okolicy stacji Metra Battistini. Czy zna Pan parkingi płatne w tamtej okolicy gdzie można bezpiecznie zostawić auto? Dziękuję z góry. pozdrawiam.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 12 lipca 2025 - 13:45

Dzień dobry,
Proszę sprawdzić niewielki, prywatny parking przy Via Mattia Battistini 125. Proszę przejrzeć aktualne opinie. Najlepiej być tam z samego rana. Natomiast zdecydowanie proszę nie parkować na Parcheggio di scambio Battistini ponieważ tam zdarzały się włamania i wybite szyby w samochodach.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Izabela 13 lipca 2025 - 09:16

dziękuję za odpowiedż i informację. pozdrawiam.

Odpowiedz
Tomek 12 lipca 2025 - 00:39

Mam pytanie o ztl tak ogólnie na obszarze całych Włoch, jedziemy nowym autem benzynowym z najnowszą normą euro,. czy w ztl gdzie nie ma ograniczeń dla takich pojazdów nie muszę nigdzie rejestrować? Skąd Włosi będą wiedzieć że mieszczę w normie jeżeli mam polska rejestrację i mój pojazd nie jest w ich rejestrach? Chce wjechać do Wenecji i tam właśnie ZTL jest określone jako nie obejmujące mojego auta, mogę ot tak nigdzie się nie zgłaszając wjechać tam?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 12 lipca 2025 - 14:07

Cześć Tomek,
Są dwa rodzaje stref ZTL:
1. Bardziej powszechna (w niemal każdym włoskim mieście) to strefa ZTL obejmująca ścisłe, historyczne centrum miasta gdzie dominuje ruch pieszych. Tam nikogo nie obchodzi emisja spalin. Chodzi po prostu o to, żeby nikt poza mieszkańcami zabytkowego centrum (a także poza dostawcami czy taksówkami) nie wjeżdżał tam samochodem. Do tych stref w praktyce dla turystów (za pewnymi wyjątkami) nie ma wstępu, a kamery robią zdjęcia wjeżdżającym samochodom. Jeśli tam wjedziesz, to system zweryfikuje czy miałeś uprawnienia i wówczas do Polski przyjdzie mandat.
2. Drugi rodzaj stref (rzadziej spotykany) to ten, który dotyczy normy emisji spalin. Jeśli masz nowe auto to w Wenecji nie musisz się tym przejmować. Po prostu wjedź na dowolny z parkingów w Wenecji. Byłem w Wenecji samochodem ponad 20 razy więc wiem co piszę :)
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Tomasz 12 lipca 2025 - 16:16

czyli tak jak wjeżdżam do naszej Warszawy, nic nie zgłaszam, moje auto spełnia normy i jadę, bo patrzyłem np. na Kraków i tam z obcą rejestracja trzeba się rejestrować, więc zacząłem zastanawiać czy we Włoszech mając polska rejestrację też nie muszę się gdzieś zarejestrować.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 12 lipca 2025 - 17:59

W Wenecji, jeśli auto spełnia normy, po prostu się wjeżdża – bez rejestracji. Tak samo w Rzymie jeśli chodzi o tę szeroką strefę, w której liczy się norma emisji. Natomiast w ścisłym centrum Rzymu jest ZTL tylko dla osób z zezwoleniem i tam wjeżdżać nie można :)
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Izabela 13 lipca 2025 - 09:14

bardzo dziekuję za szybką odpowiedż i informacje. pozdrawiam.

Odpowiedz
elżbieta 7 lipca 2025 - 13:51

W lipcu mam opłacony parking Via di Santa dell Anima czy to poza strefą ,czy muszę uważać po drodze?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 7 lipca 2025 - 15:20

Cześć Elżbieta,
Ta ulica jest tuż obok Piazza Navona – czy na pewno masz tam zarezerwowany parking? To ZTL Centro Storico – zapytaj właściciela parkingu czy zgłaszają swoich klientów do miejskiego systemu ZTL.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Rafał 16 czerwca 2025 - 21:11

Witam. Na przełomie lipca i sierpnia jedziemy do Włoch, między innymi do Rzymu. Zatrzymujemy się pod adresem :Via Di Santa Maria Alle Fornaci 8, Aurelio,
00165 Rzym, Włochy. Moje pytanie dotyczy strefy Ztl. Czy ja mogę wjechać bez problemu pod ten adres samochodem czy może muszę mieć wystawione specjalne zezwolenie na wjazd do strefy. Pozdrawiam Rafał

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 17 czerwca 2025 - 16:22

Dzień dobry,
Można tam wjechać, ale najlepiej jechać od strony autostradowej obwodnicy Rzymu GRA (Grande Raccordo Anulare) ponieważ ten nocleg jest blisko strefy ZTL Trastevere. Trzeba to mieć na uwadze. Najlepiej jakby gospodarz obiektu podpowiedział Wam gdzie zaparkować. W pobliżu jest opisywany przeze mnie parking Terminal Vaticano Roma.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Piotr 18 maja 2025 - 14:30

planuje w sierpniu wyjazd do Rzymu, jak jest z tym pierścieniem kolejowym i zielona strefa i samochodami diesla? czy na ten parking koło Watykanu można wjechać autem z euro 5, bo widziałem na mapie że jest w strefie anello ferroviaro i tam diesel nie może wjechać?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 18 maja 2025 - 20:02

Dzień dobry,
Może Pan wjechać swoim samochodem. Do ZTL Fascia verde nie mogą wjeżdżać diesle euro 3 i starsze.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Grzegorz 28 kwietnia 2025 - 23:12

Cześć. Czy wjeżdżając kilkuletnim autem do Rzymu potrzebuję ekologiczną naklejkę na szybę odnośnie niskiej emisji spalin? Nie chodź mi o strefę ZTL, a o Green Belt. Z góry dziękuję za informację. Pozdrawiam

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 30 kwietnia 2025 - 23:59

Cześć,
Nie, nie potrzebujesz. W Rzymie nie ma żadnych tego typu naklejek. Zresztą nie wyobrażam sobie Włochów z takimi zasadami ;)
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Anita 23 kwietnia 2025 - 22:24

Dobry wieczór,
w lipcu wybieramy się do Rzymu – 69 Via del Porto Fluviale scala X, Primo Piano, Ostiense, 00154 Rzym, szukam parkingu, czy tam można bezpiecznie wjechać – omijając ZTN? Czy może Pan polecić jakiś dobry parking całodobowy?

Anita

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 24 kwietnia 2025 - 09:33

Dzień dobry,
Państwa nocleg leży poza strefą ZTL, ale blisko sąsiednich stref ZTL więc warto dobrze przejrzeć mapki poszczególnych stref, żeby przypadkiem tam nie wjechać – obok jest zona ZTL Testaccio, po drugiej stronie Tybru – strefa ZTL Trastevere, a nieco bardziej na północ ZTL Centro Storico. O godny zaufania parking najlepiej pytać gospodarza Państwa noclegu. W tej części Rzymu akurat nie zostawiałem samochodu więc nie mam osobistych doświadczeń.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Łukasz 18 kwietnia 2025 - 16:30

Dzień dobry ,

jadąc dziś ulicą V.Aurelia do Terminala Vaticano Roma napotkałem znak ZTL fascia verde
Zona traffico limitato taka trase wyznaczył google maps czy teraz zaplace mandat?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 18 kwietnia 2025 - 22:52

Dzień dobry,
ZTL Fascia verde dotyczy bardzo starych samochodów benzynowych z normą euro 1 i euro 2 oraz diesli euro 1, euro 2 i euro 3. Nie sądzę, że takim pojazdem wybrał się Pan aż do Włoch. Nowych aut ta strefa nie dotyczy.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Romuald 21 kwietnia 2025 - 21:34

Witam. Wybieram się do Rzymu samochodem .Zakwaterowanie na 39 via San Lucio. Czy jest to poza strefą? Pozdrawiam.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 22 kwietnia 2025 - 09:13

Dzień dobry,
Tak, to jest poza ścisłą strefą ZTL. W tym miejscu obowiązuje tylko strefa ZTL dla bardzo starych samochodów, ale domyślam się, że Pana to nie dotyczy.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Łukasz 17 kwietnia 2025 - 22:21

Dobry wieczór,

proszę o poradę
jadąc z HU Roma camping in town, V. Aurelia, 831, 00165 Roma RM, Włochy do Terminal Vaticano Roma, Via Urbano VIII, 16/C, 00165 Roma RM, Włochy czy wypożyczonym autem mogę tam jechać ?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 17 kwietnia 2025 - 22:33

Dzień dobry,
Tak, można tam jechać. Blisko parkingu Terminal Vaticano Roma jest Zatybrze (Trastevere). Tam obowiązuje ścisła strefa ZTL więc proszę przypadkowo tam nie wjechać.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Aneta 14 lipca 2025 - 23:12

witam
Czy okolice Zamku Sw Anioła są strefą ZTL? W internecie sa sprzeczne informacje. Będziemy autem , nocleg miedzy Watykanem a Zamkiem sw Anioła. Może Pan polecić jakiś bezpieczny parking w tej okolicy?
Dziękuję i pozdrawiam

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 16 lipca 2025 - 12:56

Cześć Aneta,
Przy samym Watykanie i przy Zamku św. Anioła nie ma strefy ZTL, ale trzeba uważać żeby nie przejechać na drugą stronę Tybru ponieważ tam od razu wjedziesz w ZTL. W tej okolicy trudno o parking – wzdłuż ulic gęsto stoją samochody i raczej nie ma szans, aby znaleźć wolne miejsce. Natomiast dwa parkingi, które znam w tej okolicy wymagają pozostawienia kluczyków. Parkingowi sami parkują, zastawiając jeden samochód drugim i potem manewrują, gdy ktoś chce wyjechać. Dlatego nie polecam tych parkingów ponieważ nie są bezpieczne. Zapytaj gospodarza albo hotelową recepcję – powinni wiedzieć najlepiej gdzie ich goście mogą zaparkować.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Aga 21 marca 2025 - 19:31

proszę mnie poprawić jeśli coś zle sprawdziłam odczytałam ale wg strony romamobilita.it po wpisaniu w.w ulic parkingów to
od 1 listopada 2024 – te 3 podane parkingi (Terminal Vaticano Roma / Parcheggio Saba Piazza di Spagna – Villa Borghese / Park Service Colosseum) są w strefie zielonej gdzie NIE MOŻNA wjeżdżać, poruszać się ani parkować.

„Stałe zakazy
Od 1 listopada 2024 r. od poniedziałku do soboty (24 godziny na dobę), z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, NIE MOŻNA wjeżdżać, poruszać się ani parkować w Strefie Zielonej ( uchwała 371/2022 i rozporządzenie 122/2024 ):”

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 22 marca 2025 - 11:31

Dzień dobry Pani Agnieszko,
Źle Pani zrozumiała :) Tam u góry jest napisane, że „następujące pojazdy nie mogą wjeżdżać do strefy zielonej” i poniżej jest wyszczególniona lista. Dotyczy to silników benzynowych z normą euro 2 lub starszą oraz aut z silnikami diesla z normą euro 3 lub starszą. Natomiast nowe samochody mogą wjeżdżać do strefy zielonej. Zakładam, że jeśli wybieracie się Państwo do Rzymu samochodem, to raczej jest to stosunkowo nowy pojazd ;)
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Łukasz 17 kwietnia 2025 - 22:45

Dziękuję za szybką odpowiedź.

Pozdrawiam

Odpowiedz
Janusz 28 kwietnia 2025 - 22:43

Terminal Vaticano już zaliczałem (wjazd przez Via Aurelia omija ZTL) ale chciałbym zapytać o parking Villa Borghese – ż ich oficjalnej strony wynika że wjazd jest od strony via Gallopatio lub via Torto a na jaką ulicę jest wyjazd z parkingu bo tego nie znalazłem. Pozdrawiam

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 30 kwietnia 2025 - 23:56

Cześć Janusz,
Nie pamiętam nazw ulic wokół, ale też na pewno wyjeżdża się poza strefą ZTL. Piszę to z własnego doświadczenia. Parkowaliśmy tam kilka razy i nigdy żadnych mandatów nie otrzymaliśmy. Wyjeżdża się dość intuicyjnie i nawigacja wyprowadza z centrum na GRA z pominięciem ZTL.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Tomasz 28 kwietnia 2025 - 07:08

Dzien Dobry

Czy parking Via Urbano VIII 16/C, 00165 Roma

Parcheggio Saba Piazza

jest obecnie poza strefa ?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 29 kwietnia 2025 - 22:34

Tak, ten parking leży poza ścisłą strefą ZTL, ale trzeba jechać cały czas główną drogą do celu żeby przypadkiem nie wjechać w strefę ZTL Trastevere, która jest w pobliżu.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Tomasz 17 marca 2025 - 21:36

Witam, Czy jako osoba niepełnosprawna z grupą inwalidzką i kartą parkingową dla osób niepełnosprawnych mogę bez ograniczeń poruszać sie po ZTL?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 18 marca 2025 - 20:27

Dzień dobry,
To zależy w której strefie ZTL. Szeroko rozumiana strefa ZTL wokół centrum Rzymu dotyczy przede wszystkim starych samochodów i tutaj kwestie niepełnosprawności nie mają nic do rzeczy. Natomiast w tej ścisłej strefie ZTL, gdzie mogą wjeżdżać tylko samochody z zezwoleniami, kamery na wjeździe robią zdjęcia automatycznie. Jeśli tablica rejestracyjna nie jest wprowadzona do systemu, to w praktyce zostanie wystawiony mandat, który może przyjść do Polski nawet rok po podróży. Zwolnienie z wjazdu do ZTL przysługuje przede wszystkim pojazdom rezydentów, które zostały oficjalnie zarejestrowane jako należące do osób niepełnosprawnych. Jeśli jesteś turystą, karta wydana w Polsce nie będzie rozpoznawana przez rzymskie służby.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Tomasz 9 marca 2025 - 02:12

Panie Łukaszu jak wystąpić o zgodę na wjazd do Rzymu w strefie ZTL Pisałem na adres przesłany mi przez ambasadę Nie odpisali Pisalismy 2 raz po angielsku Nie odpisali Chodzi o wjazd z europejska karta parkingową osoby niepełnosprawnej

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 10 marca 2025 - 09:17

Dzień dobry,
Proszę poszukać prawidłowego kontaktu na oficjalnej stronie romamobilita.it – być może Ambasada ma nieaktualne dane albo po prostu trafił Pan na włoską biurokrację i urzędnik czeka na mail po włosku ;) Pamiętam, że mi swego czasu taką zgodę na wjazd „załatwiała” hotelowa recepcja i wówczas przebiegło to bezproblemowo.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Marcin 18 lutego 2025 - 21:11

Witam
Mam pytanie dotyczących tych stref ZTL. Zamierzam wybrać się autem z emisja EURO6 do Rzymu, ale trochę się gubię bo na stronie romamobilita.it/it/servizi/ztl/fascia-verde jest informacja ze od listopada 2024 w strefie zielonej jest całkowity zakaz poruszania się autem. Czy faktycznie tak jest czy źle coś rozumiem? Jestem na etapie szukania noclegu i jak narazie staram się szukać coś poza tą zielona strefą żeby nie narobić sobie kłopotu. Jesteś w stanie mi jakoś to potwierdzić czy coś się zmieniło, bo po poniższych komentarzach widzę że zielona się nie ma co przejmować, a tu taka informacja.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 19 lutego 2025 - 08:28

Dzień dobry,
Tam jest napisane, że od 1 listopada 2024 r. nie mogą wjeżdżać następujące samochody i poniżej jest wyszczególniona lista aut objętych zakazem. Wśród nich zakaz ten od poniedziałku do soboty dotyczy benzyny Euro 1 i Euro 2 oraz diesla Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Tam poniżej są jeszcze pewne dodatkowe obostrzenia (czyli ekologiczne niedziele, czerwone alerty – gdy są ogłaszane), ale generalnie z normą Euro 6 może Pan wjechać.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
zdzich 16 stycznia 2025 - 19:23

Witam. I wszystko jasne ,jechac i cieszyć się zwiedzaniem Rzymu . Wielkie dzięki za wartościowe porady.Syuper że można wesprzeć się wiedzą Fachowca . Pozdrawiam!!!!!

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 17 stycznia 2025 - 18:37

Życzę udanego wyjazdu do Rzymu! Wszystkiego dobrego! :)

Odpowiedz
Dariusz 27 stycznia 2025 - 06:40

Witam.
czy te żółte linie wzdłuż ulicy oznaczają miejsce parkowania dla niepełnosprawnych czy trzeba szukać żółtej koperty z pionowym znakiem wózka inwalidzkiego tak jak u nas niebieskiej koperty?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 27 stycznia 2025 - 08:16

Dzień dobry,
Trzeba patrzeć zarówno na linie jak i na znaki. Żółte linie we Włoszech mogą oznaczać miejsce dla osoby niepełnosprawnej lub miejsce dla rezydenta albo miejsce dla dostawcy do rozładunku.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Zbyszek 29 stycznia 2025 - 09:20

Dzieki za fajne podsumowanie. Chociaz to troszke mnie zbilo z tropu poniewaz lecimy do Fiumicino, tam mieszkamy i mamy wynajete auto no i wlasnie chcialem gdzies zostawiac auto na parkingach przy metrze czy cos takiego i dalej przesiadac sie na komunikacje miejska, ale wychodzi na to ze to nie jest najlepszy pomysl.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 29 stycznia 2025 - 13:05

Cześć,
Jeśli wykupisz pełne ubezpieczenie bez udziału własnego i nie będziesz miał nic cennego w samochodzie, to ewentualne kradzieże na parkingach przy stacjach metra, nie będą Twoim zmartwieniem. Tym bardziej, że wypożyczone auto na włoskich numerach, mniej rzuca się w oczy niż auto z polskimi tablicami.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Zbyszek 29 stycznia 2025 - 16:59

Tak mam pelne ubezpieczenie. A jakies takie parkingi niezbyt drogie lub darmowe po drodze z Fiumicino do centrum Rzymu z latwa przesiadka do komunikaci moglbys polecic?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 29 stycznia 2025 - 18:41

Z Fiumicino będziecie mieć najbliżej do stacji metra Laurentina, przy której znajdują się duże i tanie parkingi. Wpisz w mapach google „metro Laurentina” i zobacz na parkingi wokół – tam zawsze będzie jakieś miejsce :)
Miłego dnia,
Łukasz

Zbyszek 12 lutego 2025 - 11:05

Mam jeszcze pytanie jesli chodzi o parking Terminal Vaticano Roma. Bo wedlug mapy on znajduje sie na terenie jakiejs zimowej strefy ograniczonego ruchu. Ale pewnie dosyc nowe auto z wypozyczalni spelnia wymogi i moge nim bez probleemu tam wjechac? A moze sie myle? Czy potrzebne jest jakies zaswiadczenie czy cos tego typu czy jest to weryfikowane z automatu?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 12 lutego 2025 - 15:29

Dzień dobry,
Nie, nie są potrzebne żadne zaświadczenia. Nowym autem można tam spokojnie wjechać, tylko trzeba uważać, żeby przypadkiem nie skręcić na Zatybrze (Trastevere), ponieważ tam jest strefa obowiązująca wszystkich, którzy nie mają zezwoleń.
Miłego dnia,
Łukasz

Zdzich 12 stycznia 2025 - 20:15

Wracając do mojego pytania o oznaczeniu auta przy wjeżdzie do strefy zielonej –na podstawie nr rejestracyjnego system określi moje euro 5 z automatu? pewnie marudzę ale opłata za błąd może być bolesna . Pozadawiam

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 13 stycznia 2025 - 15:21

Wjeżdżałem wielokrotnie samochodem do Rzymu do Fascia Verde – bez żadnych zgłoszeń i naklejek na samochody jak w niemieckich miastach. Są kamery, które porównują numery rejestracyjne z bazą aut zarejestrowanych we Włoszech. Natomiast trzeba bardzo uważać, żeby nie wjechać do ścisłej strefy ZTL Centro Storico czyli na Trastevere i w historyczne centrum, ponieważ stamtąd mandaty przychodzą do Polski.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
zdzichu 12 stycznia 2025 - 16:56

Witam mam pytanie w związku z planowanym wyjazdem do rzymu autem o normie euro 5. cz trzeba jakosc miec je oznaczone przy wieżdzie do zielonej strefy. POZDRAWIAM —- NAJLEPSZEGO W NOWYM ROKU .

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 12 stycznia 2025 - 17:06

Dzień dobry,
Nie, nie trzeba żadnego oznaczenia samochodu.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Radek 9 września 2024 - 22:32

Witam. Z jakiej strony najlepiej kupić bilet wejścia do Koloseum.
Znalazłem jedną gdzie cena wejściowki jest poniżej 20 eur, na innej 25 a na kolejnej 30 euro. Roznica spora biorac pod uwage ze potrzebuje kupic 6 biletów. Czym moga sie roznic?
Rozumiem, że poltorej roczny synek wejdzie bez biletu?
Dzieki!!

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 10 września 2024 - 11:09

Cześć,
Zajrzyj do mojego oddzielnego artykułu, w którym pisałem o zwiedzaniu Koloseum – tam jest link do oficjalnej strony oraz do dwóch pośredników, którzy są alternatywą, gdy na oficjalnej stronie pula biletów jest wyprzedana. Nie polecam innych stron niż te trzy tam wymienione.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Zofia 11 lipca 2024 - 12:47

Dzień dobry. Opisany parking Park Service Colosseum wymaga zostawienia kluczyków? Czy jest to obowiązkowe i w jakim to jest celu? Czy mogą Państwo polecić jeszcze jakiś bezpieczny parking BLISKO Koloseum gdzie nie ma obowiązku zostawiana kluczyków i gdzie można wcześniejszy zarezerwować miejsce postojowe online. Dziękuje.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 11 lipca 2024 - 21:23

Dzień dobry,
Niestety, ale ostatnio Czytelnicy nas informowali, że teraz – w szczycie sezonu – zaczęli wymagać pozostawienia kluczyków. To zależy od obłożenia parkingu. Natomiast ostatnio parkowaliśmy na Terminal Vaticano Roma – wiem, że to daleko, ale to super parking. Bezpieczny, monitorowany przez setki kamer, a przy tym tam nigdy nie wymagają pozostawienia kluczyków. Jak nie znajdziecie Państwo nic lepszego to polecam Terminal Vaticano Roma, a później do Koloseum można podjechać komunikacją miejską, a w drugą stronę po prostu się przespacerować.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Zofia 12 lipca 2024 - 10:51

Dziękuje bardzo za odpowiedz. Mam w związku z tym jeszcze jedno pytanie: jak dostać się komunikacją miejską z polecanego parkingu Terminal Vaticano Roma do Koloseum? Czy jest możliwość podania linii autobusowej bądź tramwajowej jaką można się dostać bezpośrednio do Koloseum?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 12 lipca 2024 - 12:23

Dzień dobry,
To jest tylko 3 km więc spacer 40-50 minutowy po najpiękniejszej części Rzymu. Po drodze można zobaczyć Piazza Navona, Panteon i Fontannę di Trevi. Szkoda jechać autobusem. Można ewentualnie wsiąść w autobus na Piazza della Rovere, czyli po drugiej stronie ulicy (na przeciwko wjazdu na parking Terminal Vaticano) i podjechać stamtąd autobusem linii 64 na Piazza Venezia (to blisko Koloseum). Autobus linii 64 jeździ co 10 minut więc nigdy nie trzeba długo czekać. W komunikacji miejskiej cały czas trzeba trzymać rękę na portfelu, ponieważ tam się roi od kieszonkowców. Dlatego też proponuję spacer, a nie autobus lub metro.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Zofia 15 lipca 2024 - 08:36

Dziękuje za odpowiedz, a czy na polecanym parkingu (Terminal Vaticano Roma) można zakupić bilety online? Boje się, ze w szczycie sezonu będzie problem z miejscem parkingowym.

Łukasz Ropczyński 15 lipca 2024 - 10:05

Dzień dobry,
Nie. Tylko autobusy mogą zarezerwować wjazd online. Myślę, że nie będzie problemów z miejscem, ponieważ to jest jednak dość drogi parking ;)
Pozdrawiam,
Łukasz

Sylwester 29 lipca 2024 - 14:15

Dzień dobry,
czy dobrze rozumiem, że wjazd na ten parking (Terminal Vaticano Roma) nie wiąże się z wjazdem do ZTL? Na mapce ZTL lezy on w strefie „zielonej”,
Pozdrawiam
S

Łukasz Ropczyński 30 lipca 2024 - 16:41

Dzień dobry,
Tak, ten parking jest poza strefą ZTL. Nie wiem z której strony masz zamiar jechać (odradzam jazdę przez centrum miasta, ponieważ łatwo wjechać w strefę ZTL). Jedź GRA (Grande Raccordo Anulare) czyli autostradową obwodnicą Rzymu i zjedź na węźle „Uscita 1”. Potem cały czas trzymaj się głównej drogi. Uważaj, żeby nie wjechać na Zatybrze (Trastevere) ponieważ tam już obowiązuje strefa.
Pozdrawiam,
Łukasz

Agata 1 sierpnia 2024 - 10:27

Hej, jestem we Włoszech własnym autem i niestety nie umiem sobie poradzić z tymi strefami ztl. Jestem w rejonie Choggia i chciałaby dostać się na ten parking przy Koloseum. Czy mógłbyś podpowiedzieć którą droga mogę się tam dostać aby uniknąć stref zakazanych. Powiem szczerze, że to dość stresujace- pełno tych znaków ztl nawet w małych miejscowościach. Mam auto spełniające normę euro. czy jest jakaś mapa/aplikacja w której można zaplanować trasę i pokaże mi te strefy ztl? z góry dziękuję zawsze odpowiedz. pozdrawiam

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 1 sierpnia 2024 - 15:17

Hej,
Jeśli nie jesteś doświadczona we włoskich realiach drogowych, to radzę Ci nie jechać na ten parking przy Koloseum, ponieważ tam bardzo łatwo wjechać w strefę. Wybierz Terminal Vaticano Roma, do którego jedź autostradową obwodnicą Rzymu (GRA – Grande Raccordo Anulare) i zjedź na zjeździe numer 1 (uscita 1). Potem cały czas trzymaj się głównej drogi aż do parkingu. Uważaj żeby nie zjechać na Zatybrze (Trastevere) ponieważ tam jest już strefa ZTL. Mapę rzymskiej strefy ZTL znajdziesz tutaj: romamobilita.it/it/servizi/ztl
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Mich 11 lipca 2024 - 11:16

Mam pytanko o ten parking przy koloseum. Jest on zamkniety w godz 1 do 6 rano. Nie wiesz czy to oznacza ze np o piatej nad eanem nie moge wyjechac z tego parkingu?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 11 lipca 2024 - 12:05

Tak, jest zamknięty i wtedy na miejscu nie ma obsługi, która mogłaby Cię wypuścić. To częsta praktyka na parkingach w Rzymie.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Kamila 29 marca 2024 - 12:40

Czy macie również jakieś doświadczenie związane z poruszaniem się skuterem po Rzymie? Zauroczyła mnie ta forma zwiedzania Rzymu jednak mam trochę obawy bo Włosi jeżdżą dość szybko i haotycznie takie przynajmniej odniosłam wrażenie, jednak marzy mi się taka przejażdżka, a wybieramy się w maju ponownie

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 29 marca 2024 - 14:01

Hej,
Nie, niestety nie. Byłem w Rzymie wielokrotnie samochodem, ale nigdy skuterem ;)
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Magda 23 kwietnia 2024 - 22:11

Czy jest jakiś parking bezpieczny, z dobrym połączeniem do centrum Rzymu od strony północnej? Będę pierwszy raz w Rzymie i będę wdzięczna za podpowiedź.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 24 kwietnia 2024 - 10:27

Hej,
Parkingi przy końcowych stacjach metra nie są zbyt bezpieczne. Natomiast od północnej strony dojazd do Parcheggio Saba Piazza di Spagna – Villa Borghese jest dość wygodny i polecam właśnie tam zaparkować.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Szymon 8 lipca 2023 - 11:41

Gorąco polecam parking Terminal Vatocano. Rewelacyjna lokalizacja, poza ZTL a z samego parkingu wychodzisz praktycznie na płac św Piotra! Trzeba uważać na dojazd po przebiega blisko ZTL ale nie ma tragedii. Polecam uruchomić sobie na Google Maps wizualizacje stref ZTL.

Odpowiedz
Paweł 12 lipca 2023 - 18:34

Hej Szymon,
Parking, o którym wspominasz, znajduje się w tych samych strefach (niebieska i zielona), różnica jest taka, że bardzo łatwo wjechać w strefę „zakazaną” (żółtą).
Z tego co mi wyjaśnił właściciel wspomnianego przeze mnie parkingu, strefy, co do których miałem wątpliwości (niebieska i zielona właśnie) obowiązują jedynie w jakieś ekologiczne niedziele, itp. W tygodniu mogę do nich dojechać bez problemu.
Pozdrawiam,
Paweł

Odpowiedz
Paweł 1 lipca 2023 - 17:45

Witam!
Na początku sierpnia wybiegam się ze znajomymi na 4 dni do Rzymu. Nocleg mamy niedaleko Watykanu, w B&B Day by Day (Via Crescenzio, 74). Jedziemy busem (prawie 5m długości).
Mam kilka pytań:
– czy w sierpniu jest szansa na zaparkowanie na ulicy?
– czy parkingi, które są płatne od 8.00 do 20.00 mogę okupować przez 4 dni? Wystarczy, że rano, przed 8.00 wykupię bilet na 12 godzin (i tak 4x)?
– czy lepiej darować sobie szukania miejsca i ryzyka kradzieży i zaparkować w parkingu (np. Via Vespasiano, 17c), oczywiście wcześniej tam rezerwując (wychodzi ok. 120 euro)?
– czy ww. hotel i ten parking znajdują się w strefie ZTL? Bo na różne mapki trafiłem i nie wiem, którym zaufać. Auto spełnia normę euro 6 (diesel).
Pozdrawiam!

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 4 lipca 2023 - 00:12

Hej,

Nie wiem czy uda Ci się zaparkować przy ulicy. Jest ciężko, szczególnie w centrum, ale jeśli będziesz krążył, to w końcu się uda. Wbrew pozorom w sierpniu (ale raczej w drugim i trzecim tygodniu) duża część mieszkańców Rzymu ma urlopy i wyjeżdżają z miasta. Wówczas po Rzymie jeździ się „stosunkowo łatwo”.

Możesz bez problemu stać na niebieskich liniach 4 dni. Najważniejsze, żeby to nie była strefa ZTL.

Tutaj znajdziesz jedyną oficjalną mapę ZTL w Rzymie: https://romamobilita.it/it/servizi/ztl

Jeśli chodzi o kradzieże, to jednak ten parking za 120 euro dałby Ci poczucie świętego spokoju i na Twoim miejscu szukałbym takiego właśnie parkingu. Tego albo jakiegokolwiek innego w okolicy (sprawdź opinie w google).

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Paweł 4 lipca 2023 - 20:32

Witaj,
Dziękuję za odpowiedź. Nadal nie wiem, co oznaczają poszczególne strefy ZTL. Według niej parking i miejscówka znajdują się w ZTL1 AF1 VAM (niebieska), a dojadę tam przez strefę ZTL Fascia Verde (zielona). Mogę tam poruszać się autem typu bus, z silnikiem diesla o normie euro6? Mam unikać tylko ZTL centro diurna (ścisłe historyczne centrum)?
Pozdrawiam,
Paweł.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 12 lipca 2023 - 10:35

Hej,

Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję. Właśnie wróciłem do Polski po pięciu tygodniach we Włoszech i nadrabiam zaległości. Tak, w przypadku Twojego samochodu masz unikać stref ZTL Centro Storico, ZTL Tridentino, ZTL Trastevere (area sud i area nord).

Zieloną strefą w ogóle się nie przejmuj jeśli Twoje auto spełnia normę EURO6.

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Paweł 12 maja 2024 - 16:13

Witaj,
Planując obecnie wyjazd nad Gardę trafiłem na Wasz poradnik i przypomniałem sobie, że rok temu korzystałem z Waszej rady dot. Rzymu, dlatego odnalazłem ten wątek i chciałem po pierwsze ponownie podziękować za rady, a po drugie, podzielić się moimi wrażeniami :)
1- jazda autem po Rzymie (bus 8-0sobowy) to ciekawe przeżycie :) Nie jestem nie wiadomo jakim kierowcą (choć uwielbiam jeździć w długie trasy), ale jakoś mnie to nie stresowało (chyba szybko ogarnąłem włoski luz :)
2- na ulicy trudno o parking (zrobiłem kilka rund po jednokierunkowych ulicach, ale nie widziałem wolnego miejsca – w końcu to był sierpień); finalnie i tak zaparkowałem na zarezerwowanym wcześniej parkingu podziemnym (Risorgimento – polecam);
3 – do wątku poniżej: tak, oddałem klucze do auta, dziwne uczucie, tym bardziej, że auto nie moje, tylko z wypożyczalni, ale pan (typowy Włoch) sympatyczny, w zasadzie nie wzbudzał jakiś podejrzeń – generalnie nie było żadnych problemów;
4 – co do ZTL, to udało mi się te zakazane strefy ominąć (póki co żadnego mandatu nie było), mimo przejazdów w ich pobliżu, ale wymusiłem w nawigacji taki przejazd, żeby przypadkiem nie prowadził mnie inną drogą;
5- nikomu z nas (8 osób, w tym dwoje starszych, 65 i 70 lat) nic się nie stało, nikt nas nie okradł, itp., mimo, że włóczyliśmy się czasem i po północy bocznymi uliczkami; może to kwestia szczęścia, a może po prostu nie mieliśmy pecha jak inni?
6 – jest co w Rzymie oglądać, na razie tylko zasmakowałem tego miasta (2 pełne dni na zwiedzanie to zdecydowanie za mało!);
7 – nie korzystaliśmy z komunikacji miejskiej, wszystko w trójkącie Watykan-Colosseum-Ogrody Borghese obeszliśmy pieszo (z przerwą na odpoczynek w godzinach największych upałów);
8 – ja przerw nie robiłem (szkoda mi było czasu), więc brałem plecak z bukłakiem, który napełniałem wodą z miejskich poidełek (smaczna i zimna! )i heja – włóczyłem się samotnie po całym mieście, chodząc „na oślep” (w sumie robiłem tak dziennie ponad 20 km),
9 – jedzenie pyszne, kawy za małe;
10 – chciałbym tam jeszcze kiedyś wrócić….
Pozdrawiam!

Łukasz Ropczyński 13 maja 2024 - 09:28

Hej!
Dziękuję, że podzieliłeś się swoim komentarzem. W międzyczasie trochę się w Rzymie zmieniło. Zdarzały się kradzieże bagażu z samochodów pozostawionych na parkingach przy końcowych stacjach rzymskiego metra. Więc zaktualizowałem powyższy artykuł, usuwając tamte parkingi i dodając nowe, droższe, ale raczej bezpieczne :) Rzym uzależnia i chce się do niego wracać. My w Rzymie byliśmy ponad dwadzieścia razy i w zasadzie każdego roku jesteśmy znowu. Życzę kolejnych włoskich podróży! :)
Pozdrawiam,
Łukasz

Paweł 9 lipca 2023 - 11:11

Witam!
Wg tej mapy muszę przejechać przez strefę ZTL Fascia Verde (zielona) i ZTL1 AF1 VAM (niebieska). Mam na nie uważać? Czy tylko na żółtą (ZTL centro diurna), tj. ścisłe centrum? Nie znalazłem opisu, co one oznaczają…
Pozdrawiam
Paweł

Odpowiedz
Joanna 23 marca 2024 - 22:10

cześć, zastanawiam się czy to prawda że na wszystkich parkingach podziemnych czy typu garaż trzeba zostawić kluczyki obsłudze parkingu?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 25 marca 2024 - 08:19

Na wszystkich nie, ale na wielu centrum Rzymu tak. Trzeba na to zwracać uwagę przy rezerwacji parkingu. Powyższy artykuł będziemy w tym tygodniu przygotowywać całkowicie na nowo i pojawią się tu nowe, sprawdzone parkingi.

Pozdrawiam,
Łukasz

Michaela 18 czerwca 2023 - 20:57

Dziękuję wybieramy się do Włoch i do Rzyma i myślałam, że znajdemy bus z Saturnia do Rzyma – no niestety jest tylko jeden …..i musimy jechać samochodem. I bardzo dziękuję za informacje

Odpowiedz
Jarek 8 czerwca 2023 - 15:57

Czy nie jest tak że parking Garage Centrale Roma jest polozony w zielonej strefie ZTL? jezeli tak to nie kazde auto moze wjechac do tej strefy?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 9 czerwca 2023 - 22:31

Hej,

Te normy euro w rzymskim ZTL są tak zaniżone, że raczej nie stanowi to problemu dla polskich kierowców, którzy samochodami wybierają się do Włoch. Dotyczy to starych aut, a zakładam, że takim nikt z Polski do Włoch się nie wybierze.

W przypadku diesla chodzi o normę Euro 3, a benzyny o Euro 2 – te przepisy wchodzą w życie od listopada 2023 r.

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Paweł 16 czerwca 2024 - 22:57

hej. to moje pytanie – żeby wjechać autem osobowym, norma Euro 4, do zielonej bardzo obszernej strefy – muszę mieć pozwolenie władz rzymskich, czy nie? bo myślałem, że aby poruszać się po jakiejkolwiek strefie trzeba mieć pozwolenie, bo inaczej mandat. a to by znaczyło, że do żadnego z tych parkingów nie można dojechać..

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 17 czerwca 2024 - 21:26

Dzień dobry,
Euro 4 benzyna czy diesel? Póki co każda norma Euro 4 może tam wjechać. Bardziej radykalne ograniczenia wejdą w życie od 1 listopada 2024 r.
Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Kasia 17 lutego 2023 - 08:36

Dzień dobry,
czy któryś z wyżej wymienionych parkingów można wcześniej zarezerwować w jakiś sposób? Czy po prostu dopiero na miejscu okazuje się, że jest miejsce lub nie na danym parkingu? Wybieramy się do Rzymu busem 9-osobowym, na pokładzie będzie dwulatka i tak się zastanawiamy, czy uda nam się zorganizować jakieś miejsce parkingowe na 4 doby.

Bardzo przydatne informacje można znaleźć u Pana, super robota!
Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 17 lutego 2023 - 11:31

Garage Centrale Roma powinno dać się zarezerwować albo telefonicznie albo poprzez ich stronę: https://www.parcheggiocentraleroma.it/parkbooking/prenota/

Proszę tylko zwrócić uwagę, czy Państwa bus nie jest dłuższy niż dopuszczalne wymiary. Wówczas lepiej byłoby tam wcześniej zadzwonić albo napisać i dopytać. Poza tym – jeśli parking będzie pełen – zdarza się, że oni wymagają, żeby zostawić kluczyki od samochodu. Nie każdemu to odpowiada, ale generalnie ten parking ma dobre opinie, a o to w Rzymie ciężko.

Odpowiedz
Sławomir 3 lutego 2023 - 12:13

dzień dobry, czy strefa ZTL obwiązuje w niedzielę?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 6 lutego 2023 - 10:12

Wszystkie szczegóły są na oficjalnej stronie. Jest też mapa i zasady obowiązywania: https://romamobilita.it/it/servizi/ztl/ztl-centro-storico

Odpowiedz
Ewelina 5 lipca 2025 - 16:16

Dzień dobry, wybieramy się do Włoch i chcemy pojechać również do Rzymu. Będziemy samochodem i trochę obawiamy się tej strefy ztl. Czy jadąc od strony Asyżu jest jakiś bezpieczny parking poza Rzymem, na obrzeżach, gdzie moglibyśmy zostawić auto i dojechać pociągiem, metrem lub autobusem?

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 7 lipca 2025 - 22:53

Cześć Ewelina,
Dojazd do parkingu Terminal Vaticano Roma jest stosunkowo prosty i myślę, że – jeśli macie dobrego kierowcę – to nie wjechalibyście przypadkowo w strefę ZTL. Jednak można też rozważyć parking przy stacji kolejowej w niewielkim Orte. Orte to miejscowość położona godzinę drogi od Rzymu i na trasie Rzym – Asyż. Orte jest małe, ale ma ważną stację kolejową, ponieważ łączą się tam dwie różne linie kolejowe i jest sporo bezpośrednich połączeń do Rzymu tanimi pociągami regionalnymi. Z Orte do Rzymu pociąg jedzie około godzinę. Moja mama przez rok mieszkała w Orte więc doskonale znam to połączenie ;)
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Michał 5 maja 2022 - 11:51

Dzięki za poradnik !
Wybieram się do Rzymu na 4 doby i chciałem zostawić samochód gdzieś na parkingu P+R i potem przesiąść się w komunikację miejską.
Jaki parking polecasz na te kilka dni? Lokalizacja dla mnie bez znaczenia, nocleg i tak będzie gdzieś w centrum

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 9 maja 2022 - 16:56

Już od kilku lat nie parkuję na obrzeżach Rzymu. Mam wątpliwości co do bezpieczeństwa tych parkingów. Raczej im bardziej w centrum, tym bezpieczniej. Opisywany powyżej parking przy Watykanie zrobił na mnie dobre wrażenie. Drogie samochody widuję też na Parcheggio Saba Villa Borghese. Mimo ceny – warto.

Odpowiedz
Michał 17 maja 2022 - 12:29

Dziękuję za cenne informacje ! Pozdrawiam serdecznie ! :)

Odpowiedz
Marek 13 października 2024 - 20:26

Witam. Jestem pierwszy raz we Włoszech samochodem. Czy wjeżdżając od strony Porto Ercole wjadę w strefę ZTL? Jak tak to proszę o instrukcje jak ją pominąć. Pozdrawiam

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 14 października 2024 - 09:04

Dzień dobry,
Jeśli będzie Pan jechał główną drogą całą czas na Terminal Vaticano Roma to nie wjedzie Pan w strefę ZTL. Po drodze nawigacja google ostrzeże Pana przed tą szeroką strefą ZTL, która dotyczy starych samochodów. Natomiast sam dojazd na parking jest możliwy bez wjazdu w ścisłą strefę ZTL, tylko trzeba uważać, żeby przypadkiem nie skręcić w prawo na Zatybrze (Trastevere), ponieważ tam jest już strefa, która obowiązuje wszystkich. Trudno tak w komentarzu opisać dokładny przejazd przez Rzym ;)
Miłego dnia!
Łukasz

Odpowiedz
Dariusz 8 kwietnia 2025 - 10:54

Dzień dobry.
Proszę o podpowiedź, czy żółte linie parkingowe przy ulicy pozwalają obligatoryjnie parkować między innymi osobom niepełnosprawnym, czy przy takiej lini musi być jeszcze żółta Koperta z pionowym oznakowaniem

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 8 kwietnia 2025 - 10:58

Dzień dobry,
Żółte linie mogą oznaczać trzy rodzaje miejsc parkingowych: miejsca dla osób niepełnosprawnych, miejsca dla rezydentów lub miejsce na rozładunek towaru (do 15 lub 30 minut). Za każdym razem poza liniami trzeba też sprawdzać jaki znak jest ustawiony obok.
Miłego dnia,
Łukasz

Odpowiedz
Marcin 11 września 2020 - 10:24

Witam. Jak ma się wjazd do parkingu Parcheggio Villa Borghese do norm emisji spalin euro? Parking jest juz wewnątrz strefy „RAILWAY RING” gdzie poruszać się mogą tylko auta euro 3 i to tez chyba nie zawsze. Przyjechaliśmy starym, prawie zabytkowym autem, które ma normę emisji euro 0 albo euro 1. Dostaniemy mandat? PS. Wjechalismy wedle Twoich wskazówek.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 21 września 2020 - 18:45

Dopiero wróciłem do Polski i zobaczyłem Twój komentarz. Domyślam się, że już po sprawie i udało się przejechać przez Rzym? :)

Odpowiedz
Gilbert 25 marca 2022 - 09:59

Dzien Dobry mam pytanie czy mozna samochodem dojechac gdzies w okolice stacji Tiburtina i zostawic tam samochod i przesiasc sie na metro? Czy to juz iest strefa i lepiej tam nie wjezdzac? Pozdrawiam

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 28 marca 2022 - 10:49

Na tej oficjalnej stronie możesz sprawdzić strefy ZTL w Rzymie: https://romamobilita.it/it/servizi/ztl – dałoby się tam dojechać :) Jeśli chodzi o parking to na przykład ten: https://www.parcheggiromatiburtina.it/

Odpowiedz
Rzym 16 lipca 2023 - 21:34

nie polecam Laurentina,wybili 2 szyby w.moim aucie.oraz w 4 innych,ukradli torby .laptopy

Odpowiedz
Krzysztof 4 stycznia 2024 - 21:58

Witam.
Ekstra poradnik. Jedno pytanie.
Parking Parcheggio Via Giuseppe Guicciardi, 00168 Roma RM, Włochy.
Jest bezpłatny, bezpieczny, nie jest w ZTL, są ograniczenia co do rocznika auta lub czasu parkowania?
Proszę coś o nim napisać, bo nie mogę znaleźć żadnych danych.
Dziękuję.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 7 stycznia 2024 - 18:41

Dzień dobry,

Odradzam parkowanie w takich miejscach. Ostatnio w okolicach Rzymu jest bardzo dużo włamań do samochodów, szczególnie jeśli są to auta zagranicznych turystów. Złodzieje wybijają szyby i kradną wszystko ze środka. Proszę poszukać monitorowanego, prywatnego parkingu lub rezerwować nocleg, który taki parking zapewnia (czyli na przykład domek na kempingu w Rzymie, żeby auto bezpiecznie zostawić, a do centrum miasta dojeżdżać metrem).

Pozdrawiam,
Łukasz

Odpowiedz
Krzysztof 10 stycznia 2024 - 12:17

Nawet w dzień na kilka godzin jest takie ryzyko? Czy chodzi o pozostawienie auta na noc. Mam zarezerwowany nocleg w Passoscuro i próbuję znaleźć darmową bazę wypadową aby w kilka godzin dziennie (5 dni) zwiedzić główne zabytki Rzymu.
Co proponujesz?
Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki i informacje.
Pozdrawiam.

Odpowiedz
Łukasz Ropczyński 11 stycznia 2024 - 16:44

Jeśli masz starsze auto, które nie rzuca się w oczy i nie będzie żadnych przedmiotów na widoku (absolutnie żadnych walizek, torebek, reklamówek) to pewnie wszystko będzie OK.

Natomiast w przypadków niektórych miast i regionów – w tym właśnie Rzymu – zalecam jednak parkowanie na prywatnych, monitorowanych parkingach. Oczywiście, że te kradzieże nie są ani częste ani masowe, ale się zdarzają. Możesz też zaparkować w jakimś małym miasteczku obok Rzymu przy stacji kolejowej i dojechać do centrum pociągiem. Zazwyczaj takie parkingi są względnie bezpieczne.

Pozdrawiam,
Łukasz

Aneta Kwiatkowska 16 sierpnia 2020 - 18:53

Dzięki za znakomity poradnik. Korzystaliśmy z Waszych wskazówek tydzień temu, ale do końca sierpnia z powodu Covid-19 strefa ZTL nie obowiązuje. Jeździliśmy sobie po całym Rzymie!

Odpowiedz