Narni

Autor: Łukasz Ropczyński
Opublikowano: Ostatnia aktualizacja: 0 komentarz 3,6 tysięcy wyświetleń

Bestsellerowa seria książek „Opowieści z Narnii” znana jest na całym świecie, w tym także w Polsce. Jednak magiczna i fantastyczna kraina Narnia nie ma wiele wspólnego z włoskim Narni. Jedyna rzecz, która łączy obydwa miejsca to magia. Położone w Umbrii Narni jest niesamowite. Otoczone przez zielone wzgórza, z przepiękną średniowieczną zabudową, z urokliwym widokiem i tajemniczymi podziemiami. Znajdziemy tu zabytki, tarasy widokowe, kościoły, zamki, tunele i brukowane alejki. Jeszcze kilka lat temu na ulicach Narni spacerowali głównie mieszkańcy. Teraz się to zmienia, ponieważ z roku na rok turystów jest coraz więcej.

Już sama droga dojazdowa do Narni budzi pozytywne emocje. Większość turystów dojeżdża tu bezpłatną superstradą od węzła autostradowego Orte (węzeł z Autostradą Słońca A1). Po zjechaniu z drogi ekspresowej przy dużych zakładach chemicznych jeszcze przez kilkanaście kilometrów będziemy jechać zwykłą drogą biegnącą niejako w dolinie pomiędzy zboczami dwóch gór. Droga biegnie równolegle do biegu rzeki Nera, na której zbudowano instalacje elektrowni wodnej. Wokół można podziwiać soczystą zieleń, z której słynie Umbria. Trasa momentami biegnie w tunelach. Jest naprawdę urokliwie.

w dole pomiędzy drzewami biegnie droga prowadząca do Narni (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Parking z windą u podnóża historycznego centrum

parking u podnóża historycznego centrum przy Via del Suffragio (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Narni dzieli się na dwie części. Historyczna część miasta znajdująca się na górskim szczycie to po prostu Narni, natomiast zbudowana u podnóża nowa część miasta wraz ze strefą przemysłową określana jest jako Narni Scalo. Do samego historycznego centrum Narni wjeżdża się krętą drogą prowadzącą stromo w górę. Nie warto kierować się jednak do ścisłego centrum. Miejsc parkingowych jest tam niewiele i są płatne. Lepiej zaparkować na dużym parkingu u podnóża historycznego centrum przy Via del Suffragio (mogą tam parkować także autokary). Z parkingu do miasteczka dostaniemy się specjalną windą. Z tego rozwiązania korzysta większość mieszkańców starówki.

winda z parkingu do historycznego centrum miasta (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Winda jest elementem większego systemu ułatwień w przemieszczaniu się po zabytkowym Narni. Po przejechaniu pierwszą windą na górę (do centrum Narni) możemy rozpocząć piesze zwiedzanie miasta. Wokół nas będą jednak strome i wąskie uliczki pełne schodków. Jeśli zdrowie nam nie pozwala albo jesteśmy z małymi dziećmi i musimy brać ze sobą wózek, to skorzystajmy z kolejnej windy (znajduje się na przeciwko windy parkingowej, wewnątrz budynku) i pojedźmy na poziom +3. Znajdziemy się od razu przy głównej ulicy historycznego centrum Narni. System wind jest bezpłatny.

Jak zwiedzać Narni, co warto zobaczyć?

po prawej stronie widoczne przejście pomiędzy windami (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Zwiedzanie miasta można rozpocząć od urokliwego placu znajdującego się na skrzyżowaniu ruchliwej Via Roma z brukowaną uliczką Via Giuseppe Garibaldi. Na uwagę zasługuje cała tkanka miejska: niewielki plac, biegnąca w górę starego miasta ulica, znajdująca się przy placu katedra, stojąca pośrodku placu klasyczna fontanna, a dookoła urokliwe kamienice zbudowanie ? jak przystało na Włochy ? po prostu z kamienia. Przy placu znajduje się bar i restauracja. W okresie wakacyjnym fajnie jest usiąść przy barowym stoliku i popijając kawę lub Spritz przyglądać się życiu miasteczka.

Narni, Umbria, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Gdy skierujemy się w stronę Via Giuseppe Garibaldi po lewej stronie, niejako u bram do starówki, zauważmy katedrę. Warto wejść do środka. Zwiedzanie jest bezpłatne, chociaż katedra nie zawsze jest otwarta. Idąc dalej ulicą po obu stronach będziemy mogli podziwiać średniowieczną zabudowę, a na parterze kamienic znajdują się sklepy, butiki, restauracje, czy osterie. Co roku na tej ulicy odbywa się specjalna defilada, podczas której mieszkańcy jadąc na koniach przebrani są za średniowiecznych rycerzy i z pochodniami w dłoniach przejeżdżają powoli przez miasto. Ulice Narni świetnie się do tego nadają. Bez większych zmian można by tu nagrać film, którego akcja mogłaby się toczyć kilka wieków temu.

W pewnym momencie ulica Via Giuseppe Garibaldi przeistacza się w wąski, podłużny plac. To Piazza dei Priori, przy którym znajduje się miejski urząd Palazzo Comunale, komisariat policji oraz kawiarnia ze stolikami rozstawionymi na świeżym powietrzu. To kolejne miejsce w Narni godne dłuższego zatrzymania się. Warto zwrócić uwagę na klasyczną, jak na Włochy, fontannę znajdującą się w północnej części placu.

Piazza dei Priori, Narni, Umbria, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Punkt widokowy na wzgórza Umbrii

Dalsza część deptaka to już Via Giuseppe Mazzini. Przejdźmy się kawałek tą ulicą, a następnie skręćmy w lewo Via S. Bernardo. Przed nami, nieco za rogiem budynku, znajduje się przepiękny skwer z wysokimi drzewami i zadbaną zielenią. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdy nie widok jaki roztacza się z tego malutkiego parku. Jest to świetny punkt widokowy, z którego widać zielone wzgórza Umbrii, pustelnię na sąsiedniej górze i drogę prowadzącą z Terni do Orte.

punkt widokowy w Narni znajdujący się obok placu zabaw, Umbria, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Podziemia z mroczną przeszłością

W pobliżu parku znajduje się wejście do kolejnej ważnej atrakcji Narni, która jest ukryta pod tajemniczą nazwą Narni Sotterranea. Historia tego miejsca sięga kilku wieków wstecz, ale przełom nastąpił w 1979 r. Wtedy to grupa chłopców z Narni bawiąc się na ulicach miasta pod klasztorem Dominikanów zauważyła tajemnicze przejście zakryte gruzem. Dzieci zaczęły odkopywać to miejsce. Nie mogąc sobie poradzić samodzielnie z ciężkimi kamieniami do pomocy zawołali innych chętnych. W efekcie tych prac udało się odkryć tajemnicze pomieszczenia podziemne, które w 1994 r. udostępniono dla turystów.

Booking.com

W podziemiach odkryto m.in. kościół z XII wieku. Pod grubą warstwą wapienia eksperci dotarli do zabytkowych i unikatowych malowideł z tego okresu. W kościele znajdowały się także obrazy malarzy z Umbrii. Tuż obok znajduje się jeszcze większy zabytek. Chodzi o zbiornik wodny wraz z całą hydrauliką z czasów rzymskich, a konkretnie z I wieku. Można zobaczyć, jak pracowali ówcześni inżynierowie. W miejscu gdzie dzieci z Narni odkryły wejście znajduje się najbardziej tajemniczy, długi i wąski korytarz prowadzący do z pozoru strasznego pomieszczenia. Wszystko wskazuje na to, że jest to sala tortur ? potwierdzają to częściowo watykańskie dokumenty. Obok sali tortur maluteńkie drzwi prowadzą do klasztornej celi. Do dzisiaj zachowały się wydrapane w murze przez więźniów napisy. Ich treść wskazuje na to, że byli to więźniowie zatrzymanie w czasie tzw. Świętej Inkwizycji. Zatrzymywano tu niewiernych, ludzi oskarżanych o herezję i bigamię, a później ich torturowano.

Narni, Umbria, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Do dzisiaj zachowały się także narzędzia tortur. Eksperci zwracają uwagę na grube mury dzielące celę i salę tortur od świata zewnętrznego. Torturowanych przez zakonników ludzi nie było słychać na zewnątrz budynku. Mieszkańcy Narni w przeszłości mogli nawet nie wiedzieć o tym, co dzieje się w podziemiach klasztoru. Dzięki pracy historyków i badaczy dziś w podziemiach można kupić opracowania dotyczące świętej inkwizycji w Narni. Trasa zwiedzanie podziemnych pomieszczeń kończy się w kościele Santa Maria Maggiore. Do XIII wieku była to główna katedra Narni, a dziś kościół został przeznaczony na salę konferencyjną. Można tam oglądać zabytkowe freski i równie cenną mozaikę na podłodze. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że kilka odkrytych podziemnych pomieszczeń jest tylko częścią tajemniczej i mrocznej przeszłości Narni. Historycy i mieszkańcy spodziewają się, że wciąż wiele pozostaje do odkrycia, a niektóre tajemnice miasta nigdy nie ujrzą światła dziennego.

Booking.com

Narni – położenie

Narni położone jest w środkowej części Włoch, w regionie Umbria. Miasto leży około 30 km od Autostrady Słońca łączącej Rzym z Florencją. Historyczne centrum położone jest 240 m n.p.m., w pobliżu przepływa rzeka Nera.

Miasto podzielone jest na dwie części: historyczna część Narni położona jest na wzgórzu, natomiast dzielnica Narni Scalo znajduje się u podnóża góry. W tej drugiej części miasta zlokalizowany jest cały przemysł, znajdują się tam także obiekty handlowe i hotele. Najbliższym dużym miastem jest oddalone o 10 km Terni, będące stolicą prowincji.

Narni, Umbria, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Narni – ciekawe miejsca, atrakcje, zabytki…

Warto wybrać się do Narni póki miasto nie jest jeszcze znane wśród turystów. Sama Umbria z roku na rok jest coraz bardziej modna. Jednak póki co prym wśród turystów wiedzie Perugia i Asyż. Narni wciąż zachowuje swój naturalny charakter, a przy tym jest stosunkowo tanie w porównaniu z popularnymi sąsiadami.

Narni Sotterranea

To tajemnicza i mroczna sieć podziemnych pomieszczeń z I i XII wieku n.e., która została odkryta przez młodzież z Narni w 1979 r. Od 1994 r. miejsce to udostępniono dla turystów. W międzyczasie przeprowadzono badania archeologiczne i odkryto w podziemiach kościół z XII wieku wraz z unikatowymi freskami i obrazami artystów z Umbrii. Ponadto w podziemiach znajduje się także klasztorna cela więzienna, okrutna sala tortur wykorzystywana w czasach inkwizycji i coś w rodzaju urządzenia na wodę z I wieku. Zwiedzanie podziemi możliwe jest tylko w wybranych dniach tygodnia i o określonych godzinach. W czasie planowania wycieczki do Narni lepiej sprawdzić w internecie aktualne godziny otwarcia. W 2018 r. bilet wstępu dla osoby dorosłej wynosił 6 euro.

Most Augusta

Niedawno odrestaurowany fragment zabytkowego mostu z I wieku p.n.e. W przeszłości służył rzymianom do przeprawy przez rzekę Nera w ramach drogi Via Flaminia. Most po zbudowaniu miał 160 metrów długości i 30 metrów wysokości. Do dziś określany jest mianem arcydzieła architektury rzymskiej.

Katedra w Narni

Przy wejściu na główną uliczkę starego miasta znajduje się okazała katedra, poświęcona pierwszemu biskupowi miasta San Giovenale. Budowa świątyni rozpoczęła się w 1047 r. Od początku założeniem architektów było to, aby budowla przylegała do murów miejskich, tuż obok jednej z bram do miasta. Ostatecznie budowę ukończono w 1145 r. W XV wieku kościół rozbudowano, a kilkadziesiąt lat później dobudowano podziemną kryptę. Kościół podzielony jest na trzy nawy, a jego zwiedzanie jest bezpłatne. Wewnątrz znajdują się mozaiki przedstawiające błogosławieństwo Chrystusa z XIV wieku, Oratorium San Cassino oraz pomnik senatora Pietro Cesi, który zmarł w 1477 r. Na szczególną uwagę zasługuje chór z 1474 r. z drewnianymi mozaikami przedstawiającymi m.in. Archanioła Gabriela.

Katedra w Narni, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Opactwo Benedyktynów

Na stromym zboczu góry Świętego Krzyża, naprzeciwko historycznego centrum Narni znajduje się Opactwo Benedyktynów z X wieku. Zakonnicy mieli stamtąd świetny punkt obserwacyjny na starożytną Via Flaminia.

Opactwo Benedyktynów w Umbrii, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Kościół Santa Maria Impensole

Wzniesiony w 1175 r. jako miejsce modlitw dla Benedyktynów. Poprzednio w tym miejscu znajdował się inny kościół z VIII wieku. W podziemiach kościoła znajdują się dwa zbiorniki na wodę z czasów rzymskich. Podczas prac renowacyjnych w 1960 r. w kościele pod tynkiem odkryto freski z czasów średniowiecza.

Kościół Santa Maria Impensole i freski z czasów rzymskich (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

HISTORIA

Od 299 r. Narni było kolonią rzymską. Z tego okresu w podziemiach Narni do dziś zachowało się rzymskie urządzenie do przechowywania i dystrybucji wody. Rzymianie u stóp Narni budowali wówczas słynną trasę Via Flaminia, a samo Narni miało być istotną fortyfikacją na tym szlaku handlowym. Dziś przejeżdżając mostem łączącym Narni z Narni Scalo widać w pobliżu fragment mostu z czasów rzymskich. W 2008 r. most ruiny mostu zostały odrestaurowane i oświetlone.

Narni, Umbria, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Największy rozwój Narni przeżywało pomiędzy XII, a XIV wiekiem. To wtedy w mieście powstawały kościoły, kamienice i budynki zakonów. W XV wieku do Narni przybywali licznie artyści epoki renesansu. Wśród nich byli m.in. Zuccari, Vjignola, Sangallo i Scalza.

Komunikacja

Jak dojechać do Narni

Narni położone jest w środkowej Umbrii. W pobliżu przebiegają aż trzy drogi szybkiego ruchu: Autostrada Słońca A1 łącząca Rzym z Florencją, superstrada Viterbo ? Terni oraz droga ekspresowa Terni ? Perugia i dalej w kierunku Rawenny. Dojazd do samego Narni jest więc stosunkowo prosty i wygodny chociaż ostatnie kilkanaście kilometrów trzeba pokonać drogami lokalnymi. Z południa Polski do Narni jest około 1500 km w jedną stronę.

Jeśli chcemy zaoszczędzić na opłatach autostradowych to począwszy od Wenecji kierujmy się do celu drogami bezpłatnymi jadąc przez miasta Ravenna, Cesena, a później SS3 bis przez Perugię. Standard tej drogi jeśli chodzi o jakość asfaltu jest momentami niezbyt dobry, stosowane są ograniczenia prędkości, ale i tak pozwoli nam to zaoszczędzić około 35 euro w jedną stronę.

Parking w Narni

W samym Narni u stóp starego miasta znajduje się duży, dwupoziomowy płatny parking. Mogą tu parkować zarówno mieszkańcy, jak i turyści. Z dolnego poziomu do miasta wyjeżdża się windą. Przy uliczkach starego miasta są też parkingi wytyczone równolegle do drogi (tzw. niebieskie linie), jest ich jednak stosunkowo niewiele, a miejsca są oczywiście płatne.

Stacja kolejowa w Narni

W Narni znajduje się stacja kolejowa, w której zatrzymują się pociągi jeżdżące na linii Ancona – Orte. Miasto posiada bezpośrednie połączenie kolejowe z Rzymem. Z kolei na stacji węzłowej w Orte (około 20 km od Narni) można przesiąść się na pociąg w kierunku Florencji. W ciągu dnia na stacji zatrzymuje się około 30 pociągów.

Najbliższy port lotniczy

Najbliższy duży międzynarodowy port lotniczy znajduje się w Rzymie.

Miasta partnerskie

• Narni nie posiada miast partnerskich.