Strona główna -> Południowy Tyrol -> Kalterer See / Lago di Caldaro – świetna alternatywa dla wakacji nad morzem

Kalterer See / Lago di Caldaro – świetna alternatywa dla wakacji nad morzem

Autor: Łukasz Ropczyński
Opublikowano: Ostatnia aktualizacja: 4 komentarze 18,2 tysięcy wyświetleń
jezioro Kalterer See / Lago di Caldaro, Południowy Tyrol, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Dotychczas uważałem, że widziałem wszystkie najpiękniejsze jeziora Włoch, ale byłem w błędzie. Znajdujące się w Południowym Tyrolu jezioro Kalterer See / Lago di Caldaro całkowicie skradło nasze serca. Przyjechaliśmy tu niemal wprost z wybrzeża Adriatyku, nastawiając się głównie na zwiedzanie alpejskich miast i górskie spacery. Tymczasem okazało się, że to najcieplejsze jezioro kąpielowe w Alpach, które poza pięknymi plażami wokół, oferuje mnóstwo innych atrakcji. Temperatura wody w jeziorze latem dochodzi do 28 stopni. Sprawdziliśmy! Dzieci nie chciały wychodzić z wody.

Jezioro Kalterer See / Lago di Caldaro znajduje się niespełna 20 km od stolicy regionu Bolzano / Bozen. Malownicza trasa ciągnie się wzdłuż najstarszego szlaku winnego we Włoszech. Patrząc na zdjęcia z drogi łączącej stolicę regionu z jeziorem i ilość winnic wokół można pomyśleć, że to Toskania, gdyby nie fakt, że wokół są dwutysięczniki.

Południowy Tyrol szczegółowo opisuję także w innym tekście, który jest konkretnym i praktycznym przewodnikiem po regionie.

[better-ads type=’banner’ banner=’16060′ ]

Co ciekawe Kalterer See / Lago di Caldaro leży stosunkowo blisko Polski, co sprawia, że to świetna alternatywa dla wakacji nad morzem. My z Rzeszowa mamy tu trochę ponad 1200 km w jedną stronę, czyli dokładnie tyle samo, co nad wybrzeże Adriatyku.

Kalterer See / Lago di Caldaro

Jezioro Kalterer See znajduje się w Południowym Tyrolu, który jest regionem autonomicznym. Zdecydowana większość mieszkańców posługuje się tu językiem niemieckim, chociaż po włosku także wszędzie można się dogadać. Jedna z moich Czytelniczek napisała w komentarzu, że Południowy Tyrol dlatego jest tak wspaniały, ponieważ łączy w sobie niemiecki ordnung z włoskim luzem. To fakt. Jest tu niebywały porządek, a miasta zadbane są w najmniejszych detalach. My – w drodze nad jezioro – zwróciliśmy uwagę na coś jeszcze. Tutaj każdy kawałek ziemi jest zagospodarowany. Nie ma ziemi niczyjej, która by się marnowała. Dobrze to widać na zdjęciach z drona.

Kalterer See, Lago di Caldaro – pierwsze wrażenia

widok z naszego balkonu w hotelu Seegarten****, Kalterer See / Lago di Caldaro, Południowy Tyrol, Włochy (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Nad jezioro przyjechaliśmy w upalną, lipcową sobotę. Parkingi – mimo, że ogromne – były zapełnione niemal w całości. W większości było widać lokalne rejestracje, co mogło sugerować, że mieszkańcy 100-tysięcznego Bolzano / Bozen przyjeżdżają tu odpocząć w weekendy. Moje spostrzeżenia potwierdziły się w poniedziałek. Mimo pięknej pogody, nad jeziorem zrobiło się wtedy kameralnie, a parking opustoszał. Pozostali tylko turyści z kilku hoteli i jednego kempingu. Jezioro nie jest mocno zabudowane. Wokół dominują uprawy winorośli i sady owocowe.

[better-ads type=’banner’ banner=’16060′ ]

Zatrzymaliśmy się w hotelu Seegarten**** nad samym brzegiem jeziora. Hotel ma piękną, prywatną plażę, wypożyczalnię rowerków wodnych, kryty basen i bardzo ładne pokoje z balkonami, z których większość ma widok na jezioro. Oczywiście jest tu wszystko to, co być powinno: parking, klimatyzacja, szybkie wifi i bardzo duża dbałość o detale. Było tak czysto, że nasz roczny syn codziennie bez obaw mógł się bawić na podłodze 😉

Jezioro Kalterer See / Lago di Caldaro w Południowym Tyrolu

Zwykle tego nie robimy, ale podzielimy się dziś z Wami prywatnym filmikiem z wczoraj 😀 Wieczorem z Bolzano przyjechaliśmy nad jezioro Kalterer See / Lago di Caldaro w Południowym Tyrolu. Dotychczas uważałem, że widziałem wszystkie najpiękniejsze jeziora Włoch, ale byłem w błędzie ? Idziemy popływać, ponieważ Kalterer See jest najcieplejszym jeziorem kąpielowym Alp i są tu piękne plaże ?‍♀️? Potem w planach jest 7,5 km spacer wokół jeziora i wycieczka do sąsiednich winnic oraz historycznego centrum miasta Caldaro.

Opublikowany przez Włochy – KierunekWlochy.pl Niedziela, 26 lipca 2020

Pierwsze zaskoczenie czekało na nas już po wejściu do hotelu. W recepcji przywitała nas Polka, Pani Izabela, która bardzo o nas dbała. Nie był to wyjątek, ponieważ jak zdążyłem zauważyć nadzwyczajna gościnność dotyczyła wszystkich gości. Codziennie rano otrzymywaliśmy materiały o jeziorze i atrakcjach wokół w języku polskim (inni goście otrzymywali je po niemiecku i chyba też po włosku), a wieczorami menu kolacji było specjalnie dla nas przetłumaczone na polski.

Przez żołądek do serca…

kolację jedliśmy tu niespiesznie, podziwiając panoramę jeziora Kalterer See / Lago di Caldaro (fot. Ł. Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Południowy Tyrol przez żołądek dostał się do naszego serca już pierwszego wieczoru. Jeśli lubisz podróże kulinarne (a kto nie lubi?!) to Południowy Tyrol jest świetnym wyborem. Przekonaliśmy się o tym już nad jeziorem Caldaro, chociaż im dłużej poznawaliśmy region tym było lepiej!

W hotelu serwowana jest pięciodaniowa kolacja, która wzbogacona jest o bufet z sałatami i deserami. W czasie wakacji, jeśli tylko nie pada deszcz, kolacja podawana jest na hotelowym tarasie, z którego rozciąga się widok na panoramę jeziora Kalterer See / Lago di Caldaro. Nam pogoda sprzyjała od pierwszego dnia we Włoszech. Wieczory spędzone nad jeziorem były najbardziej romantycznymi w trakcie całej naszej lipcowej wyprawy do Włoch.

[better-ads type=’banner’ banner=’16779′ ]

Plaże nad jeziorem Kalterer See / Lago di Caldaro

plaża nad jeziorem Kalterer See / Lago di Caldaro, Południowy Tyrol, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Nad Kalterer See byliśmy z dwójką małych dzieci. Natan lubi długie spacery, ale Milan póki co podczas spacerów sporo czasu spędza w wózku. Pierwszy pełny dzień nad jeziorem postanowiliśmy spędzić na plaży. 35-stopni w cieniu i ciepła woda w jeziorze zdały się potwierdzać tezę z materiałów promocyjnych, że Lago di Caldaro to najcieplejsze jezioro kąpielowe w Alpach. Woda była naprawdę ciepła i czysta. Samo jezioro jest bardzo spokojne. Pływały po nim w większości rowerki wodne, które można było wypożyczyć na pomoście, tuż przy naszym hotelu.

Jak wyglądają inne plaże? Wszystkie są równie piękne i… płatne! Warto wiedzieć przed przyjazdem, że plaż darmowych tutaj nie ma, ale ceny są niższe niż nad Adriatykiem. Goście poszczególnych hoteli wstęp na plażę zazwyczaj mają w cenie pobytu. Jednak przy jeziorze jest duży parking i przyjeżdżają tu także turyści na jeden dzień. Nie ma tu plaż piaszczystych czy żwirowych. Wszystkie plaże to elegancko przystrzyżone trawniki z zadbaną zielenią, pomostami i pełną infrastrukturą.

Aktywność wokół jeziora Kalterer See

spacer wokół jeziora Kalterer See / Lago di Caldaro, Południowy Tyrol, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Wokół jeziora jest mnóstwo ścieżek trekkingowych i świetnie oznakowanych tras rowerowych. Najlepiej zagospodarowany jest brzeg wschodni i zachodni. Brzeg południowy porośnięty jest trzciną. My z uwagi na dzieci wybraliśmy najłatwiejszy ze szlaków – spacer wokół jeziora. Trasa od naszego hotelu biegła najpierw na północ w sąsiedztwie innych hoteli i restauracji, a później na wschód. Tutaj po obu stronach towarzyszyły nam uprawy winorośli lub sady owocowe. Potem długa część trasy biegnie po chodniku, skąd rozpościera się widok na jezioro i winnice. W tym miejscu wykonałem zdjęcia z drona, które znajdują się na początku artykułu. Cały spacer to około 7,5 km. Można go pokonać z wózkiem. Nie ma schodów, a wzniesień jest niewiele. Co jakiś czas są zacienione miejsca na odpoczynek 😉

Tras pieszych i rowerowych w bezpośrednim sąsiedztwie jeziora jest kilkanaście. W hotelowej recepcji, w punkcie informacji turystycznej lub na oficjalnej stronie jeziora można znaleźć mapki. Szlaki i trasy rowerowe są świetnie oznakowane i ponumerowane.

Szlak win Caldaro (Weinweg Kaltern), Południowy Tyrol, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Jedną z ciekawszych tras jest Szlak win Caldaro (Weinweg Kaltern). Początek trasy znajduje się na Rottenburgerplatz w samym centrum miasteczka Caldaro. Dokładny opis trasy znalazłem na stronie internetowej Południowego Tyrolu.

Kaltern Am See / Caldaro sulla Strada del Vino

Miasto Kaltern Am See / Caldaro sulla Strada del Vino, Południowy Tyrol, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Do miasta Kaltern Am See / Caldaro sulla Strada del Vino znad jeziora można dojść ścieżką pieszo (około 3 km) lub podjechać samochodem. My najpierw chcieliśmy przespacerować się ścieżką pomiędzy winnicami, ale pogoda zaczęła się zmieniać, więc wróciliśmy po samochód.

Gdzie zaparkować w Kaltern / Caldaro?

Jeśli jedziesz samochodem do Caldaro, to w nawigacji ustaw adres Piazza dei Rottenburgerplatz, Caldaro. To największy parking w mieście, znajdujący się 200 m od głównego placu miasteczka.

Ciekawostką jest fakt, że cała gmina Caldaro liczy niespełna 8 tys. mieszkańców, z czego około 90% to ludność niemieckojęzyczna. Oczywiście w języku włoskim także można się tu z każdym porozumieć. Wjeżdżając do miasteczka zaskoczyły nas dwie rzeczy. Po pierwsze niewielkie uprawy winorośli znajdują się nawet przy prywatnych domach, kilkaset metrów od głównego placu. W końcu to samo serce Strada del Vino! Po drugie, w centrum Caldaro rozstawionych było kilka dźwigów. To znak, że nie jest to senne miasteczko, w którym zostali tylko starsi mieszkańcy. Caldaro wciąż się rozwija. Tu się inwestuje, a mieszkańców przybywa.

Caldaro ma klasyczną, alpejską zabudową. Kamienice są eleganckie i niemal wszystkie są odrestaurowane. Od razu rzuca się w oczy bogactwo miasta. Jest tu wiele restauracji i sporo stylowych sklepów, które pewnie nastawione są na ruch turystyczny. Najważniejszym zabytkiem jest XVIII-wieczny kościół Santa Maria Assunta, który łatwo zauważyć po 72 m dzwonnicy. W Caldaro można oczywiście spróbować lokalnego wina lub wyruszyć stąd w jedną z tras rowerowych w góry lub pomiędzy winnicami.

Fontanna na głównym miejskim placu Piazza Principale w Caldaro (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

My zjedliśmy świetne lody na głównym miejskim placu Piazza Principale (w bezpośrednim sąsiedztwie ratusza). Lodziarnia, w której czekaliśmy w sporej kolejce, to Eis Innerhofer (łatwo ją zauważyć). Niemal wszystkie stoliki w barowych ogródkach na Piazza Principale w niedzielne popołudnie były zajęte. Caldaro tętni życiem. Pośrodku stoi fontanna, wokół której gromadzi się młodzież. Sceneria jak z klasycznego włoskiego filmu!

Gdzie szukać noclegów nad Kalterer See / Lago di Caldaro?

• Hotel, w którym zatrzymaliśmy się to Seegarten****. Hotel posiada prywatną plażę, znakomite wyżywienie i piękne pokoje z widokiem na jezioro. Jest tu kryty basen, parking, wifi. Nasz pokój miał dwie łazienki. Było bardzo czysto, a obsługa okazała się niezwykle gościnna. Jeden z lepszych hoteli w jakim byliśmy we Włoszech!
  • Innych noclegów nad jeziorem możesz szukać w serwisie booking.com – od hoteli, poprzez apartamenty i kempingi aż po agroturystykę.
  • Świetnym pomysłem jest też nocleg na południowotyrolskiej wsi w jednym z gospodarstw agroturystycznych zrzeszonych w organizacji Roter Hahn, która skupia 1600 obiektów w całym regionie. Gospodarstwa „Roter Hahn” oznaczone są charakterystycznym „czerwonym kogutem”. To kameralne miejsca prowadzone przez rodziny, które zazwyczaj zajmują się także produkcją rolną, uprawą winorośli lub hodują zwierzęta. Na śniadanie podawane są produkty z gospodarstwa lub z bliskiej okolicy. Gospodarstwa agroturystyczne znajdują się dosłownie wszędzie. W sąsiedztwie jeziora, ale też pośrodku winnic, czy wysoko w górach.

Jeśli planujesz tu przyjazd zajrzyj do działu Południowy Tyrol, gdzie znajdziesz więcej relacji z regionu.

Booking.com

Kalterer See / Lago di Caldaro – położenie

Jezioro Kalterer See / Lago di Caldaro jest największym naturalnym jeziorem w prowincji Bolzano i najcieplejszym jeziorem kąpielowym w Alpach. Latem temperatura wody osiąga 28 stopni. Jezioro znajduje się przy południowotyrolskim szlaku winnym Strada del Vino i leży około 20 km od stolicy regionu – Bolzano.

Przy zachodnim i wschodnim brzegu jeziora znajdują się plaże, restauracje, hotele i kempingi. Południowy brzeg porośnięty jest trzciną. Wokół jeziora znajdują się uprawy winorośli, sady owocowe oraz liczne trasy spacerowe i drogi rowerowe. Jezioro otaczają dwutysięczniki. Dominuje śródziemnomorska przyroda. Przez 300 dni w roku jest tu słonecznie.

Kalterer See / Lago di Caldaro – ciekawe miejsca i atrakcje

Lago di Caldaro jest świetną alternatywą dla wakacji nad morzem. Samochodem z Polski jest tu blisko, a okolica łączy w sobie plaże, trasy trekkingowe, szlaki górskie i urokliwe miasta do zwiedzania.

Plaże nad jeziorem Kalterer See / Lago di Caldaro

Wokół jeziora znajdują się świetnie zagospodarowane plaże trawiaste, ale są to plaże płatne. Za darmo dostępne są dla gości hotelowych. Pozostali płacą około 6 euro za wstęp. Przy zachodnio-północnym brzegu jeziora znajduje się duży parking. Jeziora otacza śródziemnomorska zieleń, uprawy winorośli i sady owocowe. Można tu uprawiać wioślarstwo, windsurfing lub pływać rowerkiem wodnym (to chyba najbardziej popularna forma relaksu na jeziorze). Obowiązuje zakaz używania motorówek.

Ścieżka spacerowa wokół jeziora

Wokół jeziora biegnie ścieżka spacerowo-rowerowa o długości 7,5 km. Trasa jest oznaczona, ale można ją pokonać bardzo intuicyjnie bez żadnych map. Trasa rozpoczyna się pomiędzy hotelami, a parkingiem w północno-zachodniej części jeziora. Należy kierować się na północ koło zajazdu Geier, a następnie przy sadach owocowych trasa się rozdziela. W lewo można iść do miasta Caldaro (3 km), a w prawo dalej wokół jeziora. Pomiędzy sadami i winoroślami należy kierować się na wschód do drogi Campi al Lago, a później na południe.

ścieżka spacerowa wokół jeziora łączy się z innymi trasami trekkingowymi i rowerowymi (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Miasto Kaltern Am See / Caldaro sulla Strada del Vino

Jedno popołudnie warto zarezerwować na zwiedzanie niewielkiego miasteczka Kaltern Am See / Caldaro sulla Strada del Vino. Parking znajduje się przy Piazza dei Rottenburgerplatz, zaledwie 200 m od ścisłego centrum miasteczka. Caldaro jest bardzo urokliwe, zadbane i bogate. Warto zwrócić uwagę na przydomowe uprawy winorośli, eleganckie kamienice i stylowe sklepy. Są tu liczne restauracje, kawiarnie i miejsca, w których można spróbować lokalnego wina (oznaczone zazwyczaj casa del vino lub weinhaus). Nasz 5-letni Natan zwrócił uwagę na nietypową remizę strażacką (trochę jak z kreskówki), która znajduje się przy drodze z parkingu w stronę ratusza i kościoła.

miasto Kaltern Am See / Caldaro sulla Strada del Vino, Południowy Tyrol, Włochy (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Południowotyrolski szlak winny

Jezioro Caldaro rozciąga się wzdłuż najstarszego szlaku winnego we Włoszech. Kultura związana z winem liczy tu ponad 3000 lat. Szlak wije się od doliny Etschtal, przez Bolzano, region Überetsch, wzdłuż jeziora Caldaro, aż do regionu Unterland. Wiedzie on pośród niemal 5000 hektarów wzgórz przez średniowieczne wsie, liczne posiadłości, twierdze i zamki. Łącznie to 16 gmin winiarskich. Są tu atrakcje dla każdego. Trasy dla osób lubiących długie spacery lub wędrówki górskie i bardzo dobrze oznakowane ścieżki rowerowe. Sporo turystów zwiedza region samochodem odkrywając malownicze wzgórza i strome zbocza, także porośnięte winoroślą. Obszar Południowego Tyrolu na tle Włoch jest stosunkowo niewielki, ale co roku produkuje się tu 350 000 hektolitrów wina.

pomiędzy uprawami winorośli znajdują się ścieżki spacerowe oraz trasy rowerowe (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Historia

Jezioro Kalterer See / Lago di Caldaro jest naturalnym jeziorem kąpielowym i powstało z koryta rzeki Adygi. Znajduje się na wysokości 216 m n.p.m. Średnia głębokość jeziora wynosi 4 m. W najgłębszym punkcie ma ono około 5,6 m głębokości.

Komunikacja

Jak dojechać nad jezioro Kalterer See / Lago di Caldaro?

Najbliższy międzynarodowy port lotniczy znajduje się w Bolzano, ale nie lądują tam tanie linie i nie ma tam bezpośrednich połączeń z Polski. Wynika to z faktu, że lotnisko znajduje się w trudnym, górzystym terenie i piloci tam lądujący muszą posiadać dodatkowe uprawnienia. Alternatywą jest połączenie lotnicze do Bergamo, a następnie wypożyczenie samochodu lub przyjazd pociągiem (z dwoma przesiadkami po drodze).

Do Południowego Tyrolu najłatwiej przyjechać samochodem. Z Polski przeciętnie to około 1200 km w jedną stronę. Niemal cały czas autostradami. Najwygodniejsza trasa biegnie przez Niemcy i Austrię lub – tak jak w naszym przypadku – przez Czechy, Austrię, Niemcy i ponownie Austrię w stronę przełęczy Brenner.

Zobacz więcej:

W przypadku dwóch osób ceny paliwa i opłat autostradowych na całej trasie wyjdą podobnie (lub nawet mniej) niż koszty biletów lotniczych, a później biletów kolejowych. W przypadku 4-osobowej rodziny samochód jest zdecydowanie tańszym środkiem transportu.

Należy pamiętać, że za przejazd autostradami przez Czechy i Austrię płaci się poprzez wykupienie winiety. Dodatkowo w Austrii płatny jest przejazd przez przełęcz Brenner (10 euro w jedną stronę od samochodu osobowego w 2020 r.). Koszt autostrady we Włoszech od granicy z Austrią do Bolzano to 4,70 euro.

Parking nad Kalterer See / Lago di Caldaro

Przy jeziorze znajduje się duży, płatny parking. W Google Maps ustaw jako cel „Parkplatz Lido Kaltern am See” lub w nawigacji samochodowej wprowadź Sankt Josef am See, 39052 Kaltern, Südtirol, Włochy.

Z kolei w mieście Caldaro duży i wygodny parking znajduje się przy Piazza dei Rottenburgerplatz.

Południowy Tyrol najlepiej zwiedzać własnym samochodem (fot. Łukasz Ropczyński, kierunekwlochy.pl)

Co jeszcze warto wiedzieć? Region świetnie zwiedza się samochodem. Drogi są kręte, ale nawierzchnia jest bardzo dobra (nie ma żadnych dziur!). Gdy dzieci były już zmęczone spacerami, zaczęliśmy krążyć lokalnymi drogami, pomiędzy winnicami. Przypadkowo można znaleźć bardzo fajne punkty widokowe, winnice i odkryć niewielkie wioski. Zjeżdżając z wysokich gór należy pamiętać, aby hamować silnikiem, bo nawet najlepsze klocki hamulcowe mogą się tu przegrzać 😉